توسعه همکاری ۱۶ استان مرزی با ۱۵ کشور همسایه

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه برنامه‌های تقویت کسب و کار، معیشت و اشتغال پایدار مرزنشینان ۱۶ استان مرزی، توسعه همکاری با ۱۵ کشور همسایه را در دستور کار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، کریمی بیرانوند امروز یکشنبه ۲۱ اسفند در دومین جلسه کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی بیان کرد: این مصوبه هیات وزیران مربوط به بهمن ۱۴۰۰ است که برای ۱۶ استان مرزی کشور در این حوزه برنامه‌های اشتغال پایدار دنبال می‌شود.

او افزود: طرح ساماندهی معابر مرزی، کوله‌بری و ته‌لنجی سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از تصویب این مصوبه در هیات وزیران، تا به امروز سازوکار اجرایی این طرح توسط وزارت کار، استان‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط دنبال شده است.

معاون وزیر کار ادامه داد: استانداران مرزی در جریان اجرای این طرح باید با استان‌های همجوار در کشور همسایه تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کنند.

وی در ادامه این جلسه با بیان اینکه بیش از ۱۲۲ شهر مرزی در کشور وجود دارد، افزود: کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی به منظور اجرای برنامه‌های عملیاتی دستگاهی و استانی به استانداران ابلاغ شده است. وظایف کمیته ملی در سال جاری به صورت جدی پیگیری شده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: نهادهای نظارتی به مصوبه ورود کرده‌اند و ترک فعل دستگاه‌هایی که در این حوزه به وظایف خود عمل نمی‌کنند، گزارش خواهد شد. امیدواریم همه دستگاه‌ها گزارش‌های لازم را ارائه کنند تا جمع‌بندی لازم را در این‌باره داشته باشیم.

او همچنین ادامه داد: براساس مصوبات جلسه اول کمیته مذکور وزارت کار مکلف است در راستای اجرای ماده ۴ تصویب نامه برنامه ملی جلساتی را به منظور تدوین الگوی مناسب کسب و کارهای اجتماعی، با دستگاه‌های اجرایی مناسب برگزار کند.

معاون وزیر کار ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها پس از تصویب برنامه‌های عملیاتی در کمیته ملی، باید اطلاعات آمار مربوطه را جهت پایش به سامانه ناظر ارسال کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه افزود :این برنامه به دلیل اهمیت مناطق مرزی تصویب شده است.

نماینده وزارت کشور با حضور در این نشست گفت‌: برنامه توسعه پایدار شرق و غرب کشور در وزارت کشور وجود دارد که ۱۲ استان مرزی در این برنامه مشارکت دارند و یکی از برنامه‌ها در بخش اشتغال پایدار و معیشت مرزنشینی تدوین شده است. با توجه به ظرفیت‌های ما در ارتباط با کشورهای همسایه، توسعه پایدار اشتغال و معیشت را باید در مناطق مرزی دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور از زمان تصویب این طرح، این مهم را در دستور کار قرار داده است، اضافه کرد: از ۱۶ استان مشمول طرح، تعداد ۱۱ استان تفاهم‌نامه هایی را به امضا رسانده‌اند. سازوکار کارت مرزنشینان آماده و در بخش بازارچه‌های مرزی کارت‌ها صادر شده است. از حدود ۴۶ بازارچه مرزی ۲۳ مورد فعال است که مرزنشینان در حوزه معیشت از مزایای این کارت‌ها استفاده می‌کنند.

نماینده وزارت امور خارجه نیز در ادامه نشست امروز با اعلام اینکه اختیارات سفرهای برون‌مرزی به استانداران مرزی داده شده است، افزود: استانداران بر اساس مصوبات لازم، اختیارات سفر به کشورهای مرزی را دارند و لازم است که گزارش سفرها را به وزارت امور خارجه داشته باشند.

وی در پایان گفت: در را به با همکاری استان‌های مرزی با کشورهای همجوار مجوز وزارت کار و درخواست از وزارت امور خارجه است. در این ارتباط بازارچه‌های مرزی را باید توجه بیشتر تاتا باشیم و به صورت رسمی کشور پاکستان درخواست بازارچه‌های مرزی با کشور ما را داشته است.

کد خبر: 58434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =