بهزیستی کردستان به بیش از  ۶۵۰۰ سالمند کردستانی خدمت می‌کند

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۶۰ نفر سالمند در سطح استان از حمایت‌ها و خدمات بهزیستی برخوردار هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، حسین رسولی در شورای ساماندهی امور سالمندان استان کردستان در سنندج با بیان این خبر افزود: بررسی برنامه راهبردی سند ملی سالمندان در راستای عملیاتی کردن مصوبات و اشراف به وظایف تخصصی دستگاه‌ها، بررسی مسائل و مشکلات اساسی سالمندان در استان و ارائه راهکارهای پیشنهادی از اهداف برگزاری این شوراست.

وی گفت: پدیده پیرشدن جمعیت که با آن مواجه هستیم به گونه‌ای است که جمعیت سالمندی از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ می‌رسد و براین اساس در آینده نزدیک، جمعیت سالمندان در کشور بخش قابل توجهی از ساختار جمعیتی کشور را تشکل می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه جامعه آماری سالمندی کشور در حال حاضر ۹ میلیون نفر است، گفت: در استان کردستان بیش از ۱۷۰ هزار نفر در رنج سالمندی زندگی می‌کنند.

رسولی اضافه کرد: بهزیستی کردستان در حال حاضر از ۶ هزار و ۵۶۰ نفر سالمند در سطح استان حمایت و در قالب‌های مختلف به آنها خدمات‌رسانی می‌کند.

وی افزود: ۳ هزار و ۳۰۹ نفر از سالمندان زیرپوشش بهزیستی کردستان را مردان و ۳ هزار و ۲۵۶ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار بیان گر حرکت سالمندی به سمت زنانه شدن در استان است.

به گفته مدیرکل بهزیستی کردستان، دو هزار و ۸۷۲ نفر از سالمندان زیرپوشش بهزیستی جمعیت شهری و ۳ هزار و ۶۹۳ نفر هم جمعیت روستایی هستند.

رسولی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۴۰۲ سالمند زیرپوشش حمایت و خدمات بهزیستی کردستان در رنج سنی بالای ۸۰ سال هستند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها به نوعی متولی خدمات‌رسانی به سالمندان در هر جامعه هستند، افزود: همه دستگاه‌های عضو شورای ساماندهی سالمندان باید در حوزه‌های مختلف درمانی، بهداشتی، ایجاد محیط دوستدار سالمند، امور ورزشی، تغذیه جسمانی و روانی و توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های دوران سالمندی و سایر موضوعات همکاری لازم در استان داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی کردستان با تاکید براینکه مشارکت همگانی و توجه به این موضوعات بسترساز فراهم‌سازی شرایط برای زندگی جمعیت سالمند در جامعه می‌شود، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی در استان با یک عزم جدی و وفاق بین‌بخشی به منظور ساماندهی و ارتقای وضع سالمندان در حوزه‌های رفاهی، حمایتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و توانمندسازی و سلامت سالمندان، ارائه خدمات فراگیر، مناسب‌سازی باید تلاش کنند.

رسولی گفت: یکی از برنامه‌های عمیاتی در این خصوص توجه به سند شورای ملی سالمندان و اهداف، راهبردها و سیاست‌های اجرایی پیش‌بینی شده در این سند است.

وی ایجاد توسعه فرصت‌های آموزشی و مهارت‌آموزی، جلوگیری از محروم‌سازی سالمندان از انواع خدمات، ترویج تکنولوژی جدید آموزشی و ترویج و حمایت از سیاست‌های محیط دوستدار سالمند را از مهمترین اهداف سند ملی سالمندان عنوان کرد.

این مسوول ادامه داد: افزایش دسترسی فیزکی و مجازی به خدمات مورد نیاز و تاکید برخود مراقبتی و دسترسی به اقدامات پیشگیرانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی و توسعه نشاط اجتماعی و اوقات فراغت از دیگر اهداف مهم در این سند است.

وی در پایان به ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از سالمندان استان تاکید کرد و گفت: مناسب‌سازی فیزیکی و مناسب‌سازی محیط شهری، اختصاص مکان و فضا به سالمندان برای ارائه خدمات و فروش محصولات تولیدی و غذایی، راه‌اندازی تورهای گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و خیریم و شرکت در تور گردشگری سالمندان به ویژه طبیعت گردی از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 58443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =