غربالگری بیماری‌ها، راهبرد مدیریتی تأمین‌اجتماعی

سرپرست اداره سالمندی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی کاشان، غربالگری بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و سرطان را جزو مهمترین راهبرد مدیریتی در راستای پیشگیری از بیماری‌ها برشمرد که این برنامه‌ در دست اقدام و اجرا قرار دارد و نیز میزان استقبال از خدمات مراکز ملکی و طرف قرارداد منطقه کاشان را بسیار چشمگیر بیان کرد به نحوی که در ۹ ماه نخست امسال حدود ۷۸۰ هزار مراجعه به این مراکز انجام شده است.

میثم سیادت در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت شهرستان کاشان تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد، افزود: مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی منطقه کاشان در بخش درمان مستقیم از طریق ۴ مرکز درمانی ملکی شامل یک بیمارستان و سه مرکز درمانی سرپایی و در بخش درمان غیرمستقیم از طریق خرید خدمت از ۸۲ مرکز طرف قرارداد خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ کیفیت مناسب، امکانات و تنوع خدمات درمانی در مراکز ملکی و طرف قرارداد منطقه کاشان، نه تنها سبب ایجاد دسترسی مناسب بیمه‌شدگان منطقه به خدمات مورد نیاز آن‌ها شده است، بلکه نظر بسیاری از بیماران ساکن در شهرهای اطراف را نیز به سمت خود جلب کرده است؛ به نحوی که مردم از گوشه و کنار منطقه به سوی کاشان حرکت می‌کنند.

سرپرست اداره سالمندی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی کاشان، گفت: میزان این استقبال به نحوی است که در ۹ ماه نخست امسال در بخش درمان مستقیم، بیش از ۴۴۳ هزار مراجعه به مراکز ملکی برای دریافت خدمات درمانی انجام شده است و در بخش درمان غیرمستقیم نیز در این بازه زمانی حدود ۳۳۳ هزار مراجعه به مراکز طرف قرارداد رخ داده است.

سیادت با تأکید براینکه ارتقای کیفیت و کمیت خدمات درمانی همواره به عنوان یک راهبرد مدیریتی از سوی مدیریت درمان منطقه کاشان، پی‌گیری می‌شود، بیان کرد: در چهار مرکز درمانی ملکی خدماتی از جمله ویزیت پزشکان عمومی و متخصص و خدمات پاراکلینیک مانند سونوگرافی، رادیولوژی، ماموگرافی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه، EMG (نوار عصب و عضله)، خدمات مامایی، تزریقات و پانسمان، جراحی‌های سرپایی، اسپیرومتری (تست ریه) و ادیومتری ارائه می‌شود.

او افزود:‌ همچنین در ۸۲ مرکز طرف قرارداد نیز خدمات متنوعی از قبیل رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای، سنجش تراکم استخوان، MRI، سونوگرافی، رادیولوژی، CT اسکن، آزمایشگاه و ... برای رفاه بیمه‌شدگان خرید خدمت می‌شود.

سرپرست اداره سالمندی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی کاشان با اشاره به مهمترین مسائل حوزه درمان، اعلام کرد: یکی از مهمترین چالش‌های این حوزه کمبود نیروی انسانی به ویژه متخصص علوم آزمایشگاهی و رادیولوژیست در مراکز ملکی است و تعدد مراکز خصوصی و دانشگاهی در منطقه جذب این نیروها را با دشواری‌ مواجه کرده است. برای رفع این کمبود مکاتبات و رایزنی‌های متعددی از سوی مدیریت درمان کاشان با دانشگاه علوم‌پزشکی انجام شده است.

سیادت درباره مهمترین برنامه‌های در دست اجرای مدیریت درمان کاشان، افزود: درحال حاضر ارتقا و به‌روز رسانی دستگاه‌ها و تجهیزات تشخیصی و درمانی در اولویت برنامه‌های این مدیریت قرار دارد که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی سیستم پکس برای خدمات رادیولوژی در مراکز ملکی اشاره کرد و از طرفی عقد قرارداد با مراکز ارائه دهنده خدمات پاراکلینیک نیز پی‌گیری می‌شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز بیماری‌ها در راستای دست‌یابی به جامعه سالم، گسترش برنامه‌های غربالگری و بیماریابی در دست اقدام و اجرا قرار دارد. برای این منظور جمعیت هدف شامل سالمندان و زنان در زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، سرطان و ... در مراکز ملکی پایش شده و در صورت نیاز از درمان‌های موثر بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر: 58476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =