تأمین اجتماعی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه باشد

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی با مجموع بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی امروز به بیش از ۴۵ میلیون نفر از افراد جامعه خدمات ارائه می‌کند بنابراین باید در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد.

جهانی افزود: یکی از کامل‎‌ترین نظام‌های بیمه‌ای، نظام بیمه‌های اجتماعی در ایران است که اغلب تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را به ذینفعان و مخاطبان خود ارائه می‌دهد و معتقدیم باید سازمان‌های بیمه‌گری همچون تأمین اجتماعی از سوی دولت‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

او بیان کرد: این نظام تقویت‌یافته و توسعه‌یافته بدون شک نیازمند تقویت و تأمین منابع برای ایفای تعهدات قانونی و تکلیفی خود به افراد تحت پوشش است که در این زمینه انجام اصلاحات پارامتریک می‌تواند به تقویت منابع در تأمین اجتماعی کمک کرده و حیات سازمان نیز ادامه‌دار و پایدار شود.

تأمین اجتماعی در سرفصل بودجه‌بندی دولت‌ها دیده شود
کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: باید تأمین اجتماعی در سرفصل بودجه‌بندی دولت و دولت‌ها دیده شود و نباید رشد تورم، افزایش قیمت‌ها و فشارهای اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، متوجه سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی شود.

او معتقد است: باید دولت افزایش تورم و قیمت‌ها را در بودجه‌بندی در راستای پرداخت یارانه به مستمری‌بگیران یا کمک‌ها به صندوق‌های بیمه‌ای تأمین اجتماعی در جهت تقویت این سازمان و یا حمایت‌ها، از صندوق توسعه ملی و بیت‌المال برای سایر مستمری‌بگیران و بازنشستگان داشته باشد.

جهانی اضافه کرد: ضروری است برای سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای تقویت منابع مالی، در بودجه‌بندی این موضوعات لحاظ شود تا این موضوع هم به پایداری و ماندگاری بیشتر این سازمان کمک کند.

وی ادامه داد: باید در طول سال به طور متوسط سهمی از دولت برای نقش آن در افزایش قیمت‌ها و وضعیت تورمی در حقوق مستمری‌بگیران داشته باشیم که این سهم باید از منابع دولتی تأمین شود زیرا این موضوع به تأمین اجتماعی برای دریافت فشارهای کمتر از بُعد مصارف کمک خواهد کرد.

او تاکید کرد: در صورت اعمال این موضوع و پرداخت سهم از سوی دولت به سازمان، حتی شاهد افزایش توان مالی و رفاهی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود.

جهانی افزود: تاکنون دولت نقشی در پرداخت مستمری و تخصیص سهمی در زمینه اجرای این تعهدات در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بازی نکرده و حتی می‌توان گفت نقش قابل توجهی از دولت‌ها مشاهده نشده است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی سهمی از منابع دولتی ندارند
کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: براساس آمارهای موجود سالانه به سایر صندوق‌های بیمه‌ای، درصدهای قابل توجهی از منابع دولتی، ملی و از حتی بیت‌المال برای اجرای تعهدات آنها پرداخت می‌شود اما بازنشستگان تأمین اجتماعی هیچ سهمی از منابع دولتی و بیت‌المال ندارد.

وی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی بدون اتکا به بودجه عمومی و دولتی همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود به ذینفعان را با وصول حق بیمه و دیگر منابع تأمین می‌کند، اضافه کرد: حتی در بودجه‌بندی سالانه کمک و حمایتی را در قالب تأمین نقدینگی برای پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران این سازمان دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: اگرچه تأمین اجتماعی در این موضوعات مهم و تأمین منابع دیده نمی‌شود حتی دولت‌ها در برخی مواقع برای پرداخت دیون یا مطالبات خود به سازمان با مشکل مواجه اهستند.

جهانی افزود: باید سازمان تأمین اجتماعی در تمام ابعاد به ویژه در حوزه بیمه‌ای تقویت شود تا بتواند با تحقق این موضوع در راستای ارائه خدمات بهتر به ذینفعان و افراد تحت پوشش خود گام‌های خوبی بردارد.

وی تقویت بیمه‌ای تأمین اجتماعی را دارای مزیت‌های مناسبی دانست و گفت: این اقدام موجب جلوگیری از فرار بیمه‌ای و فرار بیمه‌شدگان از تأمین اجتماعی در راستای پرداخت نکردن حق بیمه خواهد شد.

کد خبر: 58497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =