به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، تعاونیهای مصرفی در تعریف عبارتند از تعاونیهایی که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرفکنندگان عضو خود را برابر مقررات و بهمنظور کاهش هزینهها و قیمتها تأمین میکنند. تعاونیهای مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش مؤثری در تنظیم بازار، بهبود کیفیت کالا و تعدیل قیمتها داشته و در شرایط تحریمهای اقتصادی نیز عملکرد مطلوبی در بحث مبارزه با گرانفروشی، توزیع عادلانه کالا و کمک به اقشار محروم و کمدرآمد جامعه از خود نشان دادهاند.
در همین راستا مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدیمیترین نوع تعاونی در جهان را تعاونیهای مصرف عنوان کرد و گفت: در ایران اولین تعاونی مصرف در سال ۱۳۲۸ و تحت عنوان شرکت تعاونی مصرف کارکنان ارتش با عضویت ۶۵ نفر تشکیل شد که در حال حاضر این تعاونی با عنوان تعاونی مصرف سپه و عضویت ۶۱ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت است.
وی مهمترین چالش تعاونیهای مصرف را عدم بهروزرسانی ساختارهای سختافزاری و نرمافزاری تعاونی، ضعف در حوزه برندینگ و تبلیغات، تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان و عدم قدرت رقابتپذیری با سایر رقبا عنوان کرد.
معاون وزیر تعاون در عین حال از فعالیت ۳۷۲۸ تعاونی مصرف در گرایشهای کارمندی، کارگری محلی و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: این تعاونیها با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند.
به گفته مسکنی، جوانان قبل از ورود به بازار باید با تعاونیها آشنا شوند و توسعه و ترویج فرهنگ تعاون از مدارس آغاز شده و در دانشگاهها ادامه یابد.
در حال حاضر شبکه تعاونیهای مصرف از ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی برخوردارند و میتوانند به عنوان بازوی دولت در تهیه و توزیع اقلام و کالاهای تنظیم بازار، شب عید و ماه رمضان ایفای نقش کنند.
نظر شما