فعالیت بیش از ۳۷۰۰ تعاونی مصرف در کشور

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۳۷۲۸ تعاونی‌ مصرف در گرایش‌های مختلف با اشتغالزایی ۱۹۰ هزار نفر در کشور خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، تعاونی‌های مصرفی در تعریف عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف‌کنندگان عضو خود را برابر مقررات و به‌منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌کنند. تعاونی‌های مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش مؤثری در تنظیم بازار، بهبود کیفیت کالا و تعدیل قیمت‌ها داشته و در شرایط تحریم‌های اقتصادی نیز عملکرد مطلوبی در بحث مبارزه با گران‌فروشی، توزیع عادلانه کالا و کمک به اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه از خود نشان داده‌اند.

در همین راستا مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدیمی‌ترین نوع تعاونی در جهان را تعاونی‌های مصرف عنوان کرد و گفت: در ایران اولین تعاونی مصرف در سال ۱۳۲۸ و تحت عنوان شرکت تعاونی مصرف کارکنان ارتش با عضویت ۶۵ نفر تشکیل شد که در حال حاضر این تعاونی با عنوان تعاونی مصرف سپه و عضویت ۶۱ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت است.

وی مهمترین چالش تعاونی‌های مصرف را عدم به‌روزرسانی ساختارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعاونی، ضعف در حوزه برندینگ و تبلیغات، تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان و عدم قدرت رقابت‌پذیری با سایر رقبا عنوان کرد.

معاون وزیر تعاون در عین حال از فعالیت ۳۷۲۸ تعاونی مصرف در گرایش‌های کارمندی، کارگری محلی و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند.

به گفته مسکنی، جوانان قبل از ورود به بازار باید با تعاونی‌ها آشنا شوند و توسعه و ترویج فرهنگ تعاون از مدارس آغاز شده و در دانشگاه‌ها ادامه یابد.
در حال حاضر شبکه تعاونی‌های مصرف از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برخوردارند و می‌توانند به عنوان بازوی دولت در تهیه و توزیع اقلام و کالاهای تنظیم بازار، شب عید و ماه رمضان ایفای نقش کنند.

کد خبر: 58498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =