۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 58503

انبوه‌سازی؛ راه‌حل مشکل مسکن در کوتاه‌مدت

محمود فاطمی عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
انبوه‌سازی؛ راه‌حل مشکل مسکن در کوتاه‌مدت

سیاست‌های بخش مسکن تابع نیازهای جامعه و بازار است. با توجه به نیاز انباشته‌ای که در بخش مسکن وجود دارد، سالانه بر اساس نیازسنجی‌ها در هر استان، تعداد مسکن موردنیاز برآورد می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از آتیه نو، این برآورد بر اساس تعداد ازدواج‌هایی که در سال صورت می‌گیرد و آمارهای موجود در حوزه نفوس و مسکن به‌دست می‌آید. بر اساس برآوردی که از نیاز واقعی کشور وجود دارد، دولت برای تأمین زمین و تسهیلات موردنیاز ساخت، برنامه‌ریزی می‌کند.

توان مجموع شرکت‌های فعال در این حوزه، ظرفیت ساخت‌وساز کشور را تشکیل می‌دهد. بر اساس ظرفیت‌هایی که در حوزه انبوه‌سازی، شخصی‌سازی، دستگاه‌های دولتی و بنیادها وجود دارد، کار ساخت مسکن پیگیری می‌شود. نمی‌توان گفت کدام‌یک از این مجموعه‌ها بار ساخت مسکن کشور را به دوش می‌کشند، زیرا ظرفیت هریک از آن‌ها محدود است و بر اساس برنامه‌های اعلام‌شده تلاش می‌کنند تا بخشی از پروژه‌های ساخت مسکن را پیگیری کنند.

در این موضوع شکی وجود ندارد که با واگذاری زمین به مردم در راستای افزایش ساخت‌وساز مسکن، نمی‌توان گام مهمی برای تأمین این نیاز اساسی جامعه برداشت. این موضوع بدین جهت محل چالش است که با واگذاری زمین به فرد حقیقی، در گام‌های بعدی فرد در تولید مسکن و ساخت آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. در حال حاضر تولید انبوه پاسخگوی نیاز مبرم و انباشته کمبود مسکن در کشور است. مسئله تولید انبوه به‌ویژه صنعتی‌سازی، سیاست بسیار خوبی برای رفع مشکل مسکن در کوتاه‌مدت است. پس از آنکه نیاز مسکن تقریباً صفر شد، دولت می‌تواند به درخواست‌کنندگان برای ساخت سنتی، پاسخ داده و به متقضیان زمین اعطا کند. درغیر این صورت تا زمانی که این مشکل رفع نشود، نباید به چنین راهکارهایی متوسل شد بلکه ساخت‌وساز صنعتی در کوتاه‌ترین زمان با قیمت‌های بسیار پایین‌تر به‌نفع کشور خواهد بود.

برای پاسخ به نیازهای انباشته جامعه در بخش مسکن، دولت می‌تواند با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام قبلی، بخشی از نیازها را تأمین کند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی در پروژه مسکن مهر باقی مانده است. با در نظر گرفتن واحدهای ساخته‌شده در قالب طرح اقدام ملی مسکن، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار واحد مسکونی داریم که ساخت آن‌ها آغاز و برای اجرای آن‌ها هزینه شده است. این واحدها در مرحله سفیدکاری و نازک‌کاری هستند یا بعضاً تمام شده‌اند و باید زیرساخت‌هایی مثل آب و برق برای آن‌ها تأمین شود. تکمیل این واحدها تأثیر بسیار خوبی بر بازار مسکن خواهد داشت. اگر مسئولان کارهای قبل را ساماندهی و واحدهای مسکونی نیمه‌کاره را به بازار عرضه کنند، تأثیر بسیار زیادی بر بازار مسکن خواهد داشت و از تلاطم آن کاسته می‌شود.

با توجه به پتانسیل‌ بالایی که در حوزه تأمین مصالح در کشور وجود دارد، بعد از حل مسئله زمین، برای ساخت مسکن مشکل جدی وجود نخواهد داشت. ما در زیرساخت‌های موردنیاز حوزه مسکن مانند فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک، وسایل برقی، مکانیکی و تزییناتی به اندازه نیاز تولید در داخل داریم و ظرفیت خوبی در ایران در این زمینه وجود دارد. تولیدکنندگان ایرانی نه‌تنها به اندازه نیاز سالانه کشور محصول تولید می‌کنند، بلکه محصولات خود را به خارج از کشور هم صادر می‌کنند.

کد خبر: 58503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =