تنها ۵ درصد از کشورها سیاست‌های محافظتی در برابر نمک را اعمال می‌کنند

سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدید خود دستیابی کشورها به سیاست‌های کنترلی مصرف نمک را موفق ارزیابی نمی‌کند و تنها ۵٪ از کشورهای عضو را دارای سیاست‌های محافظتی در این زمینه ارزیابی کرده است. این سازمان به کشورهای عضو توصیه می‌کند تا سیاست‌های اجباری کاهش مصرف سدیم را دنبال کنند. منبع اصلی سدیم، نمک خوراکی است، اما در چاشنی‌های دیگر مانند گلوتامات نیز وجود دارد. بر اساس گزارش‌ها در ۳۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ میلیون مرگ بر اثر مصرف نمک در ارتباط با بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ گزارش جامع سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد کاهش مصرف سدیم نشان می‌دهد که جهان در جهت دستیابی به هدف خود برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف سدیم تا سال ۲۰۲۵ موفق عمل نکرده است.

در صورت مصرف زیاد سدیم، که یک ماده مغذی ضروری است، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس افزایش می‌یابد. منبع اصلی سدیم نمک خوراکی (کلرید سدیم) است، اما در چاشنی‌های دیگر مانند گلوتامات نیز سدیم وجود دارد.

این گزارش که اولین گزارش در نوع خود است نشان می‌دهد تنها ۵ درصد از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توسط سیاست‌های اجباری و جامع کاهش سدیم محافظت می‌شوند و ۷۳ درصد از کشورهای عضو WHO فاقد دامنه کامل اجرای چنین سیاست‌هایی هستند.

اجرای سیاست‌های بسیار مقرون به صرفه کاهش سدیم می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ جان ۷ میلیون نفر را در جهان نجات دهد. این یکی از اجزای مهم اقدامات دستیابی به هدف توسعه پایدار برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. اما امروزه تنها ۹ کشور (برزیل، شیلی، جمهوری چک، لیتوانی، مالزی، مکزیک، عربستان سعودی، اسپانیا و اروگوئه) بسته جامعی از سیاست‌های توصیه شده برای کاهش مصرف سدیم دارند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: «رژیم‌های غذایی ناسالم عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در جهان است و مصرف بیش از حد سدیم یکی از مقصران اصلی آن است. این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر کشورها هنوز سیاست‌های اجباری کاهش سدیم را اتخاذ نکرده‌اند و مردم خود را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی قرار می‌دهند».

یک رویکرد جامع برای کاهش سدیم شامل اتخاذ سیاست‌های اجباری و چهار مداخله بر اساس توصیه‌های سلامت سازمان بهداشت جهانی برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر است. بخشی از این توصیه‌ها و سیاست‌های تولید مواد غذایی با عنوان BEST BUYS، مربوط به سدیم است که تا حد زیادی به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کمک می‌کند؛ مواردی شامل:

  • فرموله کردن غذاها به گونه‌ای که نمک کمتری داشته باشند و تعیین میزان لازم برای میزان سدیم در غذاها و وعده های غذایی
  • ایجاد سیاست‌های تهیه مواد غذایی عمومی برای محدود کردن غذاهای غنی از نمک یا سدیم در موسسات دولتی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، محل کار و خانه‌های سالمندان
  • برچسب‌گذاری در جلوی بسته‌بندی‌ها که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند محصولاتی را که سدیم کمتری دارند انتخاب کنند
  • کمپین‌های عمومی و رسانه‌ای برای تغییر رفتار کاهش مصرف نمک و سدیم

البته سیاست‌های کاهش اجباری سدیم مؤثرتر هستند، زیرا به پوشش گسترده‌تر و محافظت شهروندان در برابر منافع تجاری می‌انجامند. به ویژه فراهم کردن زمینه مناسب برای شرکت‌هایی که بسته‌های غذایی سلامت و فاقد سدیم بیش از اندازه را تولید می‌کنند باید مورد حمایت قرار بگیرد.

این گزارش نشان می‌دهد که کشورها باید فوراً برای اجرای سیاست‌های کاهش سدیم، به صورت اجباری و تحت رهبری دولت‌ها برای دستیابی به هدف جهانی کاهش مصرف نمک تا سال ۲۰۲۵ تلاش کنند. چرا که یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در بیماری‌های قلبی و عروقی در طی ۳۰ سال گذشته (بیش از ۱۰۰ میلیون مرگ) مصرف نمک بیش از حد بوده است.

میانگین مصرف جهانی نمک ۱۰.۸ گرم در روز تخمین زده می‌شود که بیش از دو برابر توصیه WHO است که میزان مصرف را کمتر از ۵ گرم نمک در روز (یک قاشق چای خوری) می‌داند. خوردن بیش از حد نمک این ماده مهم و مزه‌دار را به مهم‌ترین عامل خطر مرگ و میر ناشی از رژیم‌های غذایی و تغذیه تبدیل می‌کند. در سال‌های اخیر شواهد علمی بیشتری بدست آمده که ارتباط بین مصرف زیاد سدیم و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند سرطان معده، چاقی، پوکی استخوان و بیماری کلیوی را نشان می‌دهد.

WHO از کشورهای عضو می‌خواهد که سیاست‌های کاهش مصرف سدیم را بدون تأخیر اجرا کنند و اثرات مضر مصرف بیش از حد نمک را کاهش دهند. سازمان بهداشت جهانی همچنین از تولیدکنندگان مواد غذایی می‌خواهد که اهداف بلندپروازانه کاهش سدیم را در محصولات خود تعیین و دنبال کنند.

کد خبر: 58512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =