سومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ ایالات متحده

پس از ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» در هفته گذشته، «بانک سیگنیچر» نیز به علت محافظت از سپرده‌گذاران و ثبات سیستم مالی ایالات متحده بسته شد. اقتصاددانان معتقدند شباهت‌هایی میان بحران فعلی و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در آمریکا وجود دارد. از جمله این شباهت‌ها می‌توان به هجوم سریع سپرده‌گذارانی که مشتاق برداشت پول خود از بانک هستند اشاره کرد. مسئله‌ای که در فرآیندی دومینویی منجر به عدم انتقال اعتبارات بین بانکی و کل سیستم مالی اعتباری خواهد شد. این وضعیت تبعات زیادی برای سیستم مالی، دارایی‌های رمزنگاری، شرکت‌های فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین؛ سیستم بانکی ایالات متحده با سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) در هفته گذشته متحمل ضربه شدیدی شد. سقوط SVB بزرگترین ورشکستگی بانکی در ایالات متحده از زمان بحران مالی سال 2008 محسوب می‌شود.

SVB شانزدهمین بانک بزرگ ایالات متحده و بزرگترین بانک از نظر سپرده در سیلیکون ولی، قطب مهم تکنولوژی در آمریکا بود. دو روز پس از ورشکستگی این بانک در 10 مارس، سازمان‌های تنظیم مقررات بانکی ایالات متحده، اقدام به بستن Signature Bank در نیویورک کردند. در روز جمعه، مشتریان این بانک که از سقوط ناگهانی بانک سیلیکون ولی وحشت زده بودند، بیش از 10 میلیارد دلار سپرده خود را برداشت کردند. مسئله‌ای که نگرانی در مورد ورشکستگی کل سیستم بانکی ایالات متحده را افزایش داد.

خروج این سپرده‌ها از بانک به سرعت منجر به سومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ ایالات متحده شده است. سازمان تنظیم مقررات اواخر یکشنبه اعلام کرد که «بانک سیگنیچر» برای محافظت از سپرده‌گذاران خود و ثبات سیستم مالی ایالات متحده بسته شده است.

سرجیو رُوسی، استاد اقتصاد کلان و اقتصاد پولی در دانشگاه فریبورگ سوئیس، معتقد است که «وضعیت پیش آمده پس از سقوط SVB در واقع شباهت‌های خاصی با بحران مالی سال 2008 دارد».

به عنوان مثال، یکی از این شباهت‌ها این است که بانک‌هایی که در آن زمان و اکنون دچار مشکل بودند، به اصطلاح دچار رکود بانکی شدند، یعنی هجوم سریع سپرده‌گذارانی که مشتاق برداشت پول خود هستند.

رُوسی می‌گوید: «شباهت دوم در تاثیر سریع این مشکلات بر بازار بین بانکی است. یک اثر دومینویی که با ترس بانک‌ها در ارتباط است و بحران کل سیستم بانکی را ایجاد می‌کند». در واقع بانک‌های طلبکار از ترس اینکه بانک‌های بدهکار ورشکسته شوند به دنبال بازپرداخت توسط بانک‌های بدهکار هستند. مسئله‌ای که اصطلاحا منجر به «یخ‌زدگی» بازار بین بانکی می‌شود که در آن هیچ بانکی حاضر نیست خط اعتباری به بانک دیگر ارائه کند.

این اتفاق حتی می‌تواند اثر مسری بر سراسر بازارهای مالی، هم در ایالات متحده و هم در بقیه اقتصاد جهانی داشته باشد. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که با توجه به مشکلات متعددی که در حال حاضر بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته، خطر رکود جدید در ایالات متحده، تنگناهای زنجیره تأمین و فشارهای تورمی، احتمالا چشم‌اندازهای رشد واقعی و سطح اشتغال در مقیاس جهانی را کاهش خواهد داد.

به گفته روسی، این نشانه واضحی است که یک بحران بزرگ بانکی در ایالات متحده در حال وقوع است. بحرانی که به سرعت کل بخش مالی ایالات متحده را درگیر خواهد کرد و به ویژه بر دارایی‌های رمزنگاری (رمزارز)، شرکت‌های فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاثیر خواهد گذاشت.

کد خبر: 58513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =