زندگی کودکان اوتیسم در کنار فرزندان سالم در روند رشد آنها اثر مثبت دارد

مدیر واحد آگاهی بخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: زندگی کردن کودک دارای اوتیسم در کنار کودکان سالم در روند رشد و بهبود آنها تاثیرگذار است، بنابراین آگاهی بخشی در اوتیسم جریانی است که نسبت به بیماری‌های دیگر خیلی معنادارتر خواهد بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، سجاد بهجتی افزود: روی خانواده‌های دارای فرد اوتیسم همواره فشار زیادی است به رغم اینکه والدین دارای فرزند اوتیسم خیلی برای فرزندانش تلاش می‌کنند و قطعا این تلاش خیلی بیشتر از سایر مادران و پدران است اما در جامعه این تلاش خیلی دیده نمی‌شود و خیلی وقت ها به خاطر رفتارهای غیرمعمول فرزند خود مانند داد زدن و بیقراری، خانواده محکوم می‌شود.

وی اضافه کرد: خانواده با عباراتی مانند "شما درست بچه را تربیت نکردی" یا "شما آنقدر که باید برای فرزند خود زحمت نکشیدید"، محکوم می‌شود و خانواده اوتیسم که فشار زیادی رویش است مجبور است این حرف‌ها و نگاه‌ها را تحمل کند و باعث انزوای خانواده شود.

او ادامه داد: دوست داریم در سال ۱۴۰۲ به مردم بگوییم آن کاری که برای یک مادر و پدر بسیار ساده باشد مثل گفتن "مامان و بابا" توسط فرزندشان، برای یک خانواده اوتیسم با سال‌ها کلاس بردن و با ماه‌ها تلاش‌کردن امکان‌پذیر است امیدواریم با این آگاهی‌بخشی بتوانیم آن فشار را به نوعی از خانواده اوتیسم برداشته و یا کمرنگ کنیم.

سن طلایی اوتیسم را از دست ندهیم

مدیر واحد آگاهی بخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: موضوع دیگری که در سال ۱۴۰۲ روی آن تمرکز می‌کنیم تشخیص و مداخله به موقع است که هر سال این موضوع هست و موضوعات دیگر به آن اضافه می‌شود که خانواده حواسش باشد که سن طلایی اوتیسم را از دست ندهد و بتواند درست تشخیص دهد چون علائم اوتیسم خیلی ساده است اما ساده نمی‌ماند و هر سال سعی می‌کنیم این را تکرار کنیم و شعار این است که علائم اوتیسم در سال‌های اول برای خانواده و والدین قابل تشخیص و اما بعد از آن برای همه قابل تشخیص است یعنی آن علائمی که خیلی ساده است ساده نمی ماند و کم‌کم باعث می‌شود که همه افراد آن را ببینند.

بهجتی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم برای خانواده‌های اوتیسم این است که نیازهای روزمره را رفع کنند اما گاهی کار ساده‌ای مانند رفتن به سوپر مارکت یا مطب پزشک برای خانواده کلی استرس دارد چون صاحب فروشگاه اوتیسم را نمی‌شناسد و ممکن است به خاطر به هم ریختن یک قفسه و بی‌قراری های کودک، خانواده را همراهی نکند و خانواده هر بار در خرید باید مراقب تمام رفتارهای فرزند خود باشند.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای صاحبان کسب‌وکارها این است که حداقل اوتیسم را بشناسند و بتوانند صبوری کنند و در حالت ایده‌آل می‌توانند همراهی کنند و از خانواده اوتیسم بپرسند که من به عنوان صاحب کسب‌وکار چگونه می توانم شما را کمک کنم که فرزندتان در این مکان آرام‌تر باشد. پرسش از مادر و پدر فرزند اوتیسم بهترین راهکار است تا فرزند اوتیسم آرام‌تر باشد و افراد دارای اوتیسم به خاطر اینکه چهره عادی دارند مانند بیماران سندروم داون، قابل تشخیص نیستند و این موضوع را برای خانواده پیچیده‌تر می‌کند که بخواهد هر بار توضیح دهد که فرزندش با چه اختلالی روبرو است.

طیف اوتیسم (به انگلیسی: Autism Spectrum)، یک اختلال عصبی تکوینی با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، و ارتباطات کلامی و غیرکلامی و وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود در فرد است. ‌

کد خبر: 58533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =