در پی اعتصاب کارگران جمع‌آوری زباله بوی تعفن پاریس را دربر گرفت

کارگران جمع‌آوری زباله در اعتراض به طرح افزایش سن بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون دست به اعتصاب زده‌اند. این اعتصابات از ۱۲ روز پیش آغاز شده و منجر به آسیب شدید به مناطق مختلف شهر پاریس شده است. درگیری‌ها میان اتحادیه‌های کارگری و دولت بر سر افزایش سن بازنشستگی در فرانسه ادامه‌ دارد و هیچ‌کدام از طرفین حاضر به سازش با طرف مقابل نیستند. اتحادیه‌ها معتقدند که ماکرون حاضر به گرفتن مالیات از ثروتمندان نیست و بار سیستم را بر کارگران یقه‌آبی تحمیل کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از فرانس ۲۴؛ به گفته مقامات در روز جمعه ۱۸ مارچ ۲۰۲۳ (۲۶ اسفند) میزان زباله جمع‌آوری نشده در خیابان‌های پاریس به دلیل اعتصاب کارگران پسماند به ۱۰هزار تن افزایش یافته است. این وضعیت به‌رغم تلاش‌ها برای بازگرداندن کارگران جمع‌آوری زباله در پاریس رخ داد.

برآورد جدید از میزان زباله انباشته شده در اوایل هفته پس از آن صورت گرفت که جرالد دارونین، وزیر کشور اعلام کرد که اعتصاب کنندگان تحت اختیارات اضطراری طراحی شده برای حفاظت از خدمات ضروری، مجبور به عقب نشینی هستند. در این مقطع میزان زباله‌ها تقریبا به ۷۶۰۰ تن بود.

در مصاحبه دارونین که از رادیو RTL پخش شد او تاکید کرد: « از صبح امروز، جمع‌آوری در حال انجام است و سطل‌ها در حال تخلیه هستند».

اما یکی از دستیاران شهردار سوسیالیست پاریس، آن هیدالگو، از مخالفان دارونین و رئیس جمهوری امانوئل ماکرون، چنین تغییری را رد کرد و گفت که «هیچ کامیونی برای جمع‌آوری زباله خارج نشده است». به این ترتیب در آخر هفته میزان زباله جمع نشده بیشتر شد و بوی تعفن پاریس را دربر گرفت.

کارگران جمع‌آوری زباله شهری از ۱۲ روز پیش اعتصاب و محاصره کوره‌های زباله‌سوز شهر را آغاز کرده‌اند. علت اعتصاب اخیر اصلاحات بازنشستگی است که رئیس‌جمهور «ماکرون» آغاز کرده است و سن بازنشستگی آنها را به ۵۹ سال افزایش می‌دهد در حالی که اکنون ۵۷ سال است.

آنها جمع‌آوری زباله را در حدود نیمی از ۲۰ منطقه پایتخت تضمین می‌کنند و بقیه توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود.

در مقابل شرکت‌های خصوصی همچنان مشغول کار بودند و برخی از آنها قراردادهایی را بستند که شامل پاکسازی خیابان‌های بدبو و شلوغ در مناطقی است که بدترین آسیب‌ از این وضعیت را دیده‌اند.

دلفین بورکلی، شهردار منطقه ۹ که به شدت از این اعتصاب‌ها آسیب دیده است، روز جمعه پیشنهاد کرد «از ارتش برای پاکسازی خیابان ها دعوت شود».

آقای مکرون و دولتش گفته‌اند که باید سیستم بازنشستگی فرانسه را تغییر دهند چرا که با افزایش امید به زندگی، نسبت کارگران به بازنشستگان کاهش می‌یابد. مخالفان، از جمله جبهه متحد اتحادیه‌های کارگری، نیاز به فوریت چنین طرحی را به چالش کشیده‌اند. آنها می‌گویند که آقای ماکرون به حق اصیل بازنشستگی حمله می‌کند و به دلیل امتناع از افزایش مالیات ثروتمندان، بار را بر گردن کارگران یقه‌آبی گذاشته است.

هیچ یک از دو طرف از موضع خود عقب‌نشینی نکرده‌اند. مسئله‌ای که باعث شده تا اعتصابات در پاریس، مارسی، نانت و دیگر شهرهای فرانسه ادامه داشته باشد.

کد خبر: 58547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =