تخصیص ۸۴۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در ردیف بودجه قانون هوای پاک

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از تخصیص ۸۴۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در ردیف بودجه قانون هوای پاک خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا داریوش گل‌علیزاده درباره بودجه قانون هوای پاک سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: امسال ۸۴۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی به بودجه اضافه شده است.

وی افزود: درآمد ناشی از قانون هوای پاک سال گذشته ۲۸۸ میلیارد تومان بوده اما امسال به دلیل اینکه محقق نشد به ۱۶۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. در این میان نکته حائز اهمیت تامین اعتبارات است که اگر در بودجه رخ ندهد و در قالب تکالیف دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک هزینه نشود طبیعتا باز هم شاهد انباشت تکالیف انجام نشده خواهیم بود.

گل‌علیزاده تاکید کرد: همیشه اعتبار باید به صورت مستقیم دیده شود. دولت و مجلس نیز سیاستگذاری‌های لازم را برای ورود بخش خصوصی در حوزه عملکردی در تکالیف قانون هوای پاک انجام دهند تا به نتایج مطلوب برسیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر حذف بودجه قانون هوای پاک در بودجه سال ۱۴۰۲ توضیح داد: سال گذشته برای اعتبارات تجهیزات مربوط به قانون هوای پاک۶۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود این در حالیست که در سال آینده این مبلغ به ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده است. درآمد با هزینه تفاوت دارد چون سازمان حفاظت محیط زیست نتوانست درآمد مورد نیاز را از محل جرایم زیست‌محیطی تامین کند، درآمدش در بودجه سال آینده کاهش یافت اما اعتبار هزینه‌ای سازمان در لایحه بودجه 1402 افزایش پید کرده، به طوری‌که حتی در ردیف «سایر» سرفصل جدیدی برای هوای پاک تحت عنوان توسعه حمل و نقل عمومی به مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان اضافه شده است.

وی اضافه کرد: البته با این مبلغ نهایتا می‌توانیم ۱۴۰ دستگاه اتوبوس تهیه کنیم بنابراین باز هم مبلغ بسیار اندکی است.

گل‌علیزاده در پایان گفت: براساس گفته‌های شورای اقتصاد در جلسه ۲۵ دی‌ماه قرار است از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بحث صرفه جویی سوخت برای توسعه، نوسازی و حمل و نقل عمومی استفاده و به ما کمک شود. متاسفانه ما از ظرفیت ماده ۱۲ در بحث صرفه جویی سوخت به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

کد خبر: 58556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =