مواد اولیه ارز نیما دریافت نمی‌کنند

معاون وزیر صمت درباره تخصیص ارز مواد اولیه بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا و تاثیر نرخ ارز بر قیمت‌ها، گفت: بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی، عمده نیازهای ارزی تولیدکنندگان در تالار دوم تامین خواهد شد، اما نمی‌توان گفت همه کالاها افزایش قیمت خواهند داشت، چون کل مواد اولیه همه کالاها وارداتی نیست.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مهدی برادران - معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت - در یک نشست خبری اضافه کرد: دغدغه تخصیص ارز برای همه صنایع وجود دارد و بخشی از مواد اولیه کالاها وارداتی است. درصد عمده حجم واردات کشور نیز مربوط به مواد اولیه تولید است. در سال جاری واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای رشد داشته است.

وی با بیان اینکه به همراهی بانک مرکزی نیاز هست و روند تخصیص ارز اخیرا بهبود پیدا کرده، گفت: ظرف روزهای آینده در این زمینه گشایش‌هایی حاصل خواهد شد. تامین مواد اولیه سه ماه اول سال عمدتا نهایی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش وزارت صنعت در تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان از تالار دوم بانک مرکزی و همچنین جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت مواد اولیه در بورس است تا جریان تولید دچار اختلال نشود، افزود: مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم کالاهای پایه و با هماهنگی انجام شده با پتروشیمی‌ها و زنجیره فولاد، اولویت عرضه با محصولات داخلی خواهد بود. یعنی شرکت‌ها ابتدا باید محصولات خود را در تالار داخلی عرضه کنند و اگر مشتری نداشت اجازه صادرات خواهند یافت.

برادران در ادامه با اشاره به رشد ۱۱.۶ درصدی بخش صنعت در پاییز امسال، از پیش بینی صادرات ۵۲ میلیارد دلاری غیرنفتی تا پایان امسال خبر داد و گفت: در تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری کشور ۹.۶ درصد بوده که در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافته است. تعداد شاغلان بخش صنعت در فصل پاییز امسال نیز هشت میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر بوده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به گزارش شامخ بهمن ماه که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود، نیز اضافه کرد: بررسی وضعیت صنایع مختلف نشان می‌دهد بیشترین رشد مربوط به صنعت نساجی با شاخص ۶۵.۳ بود و پس از آن ماشین سازی و لوازم خانگی ۶۴.۹، چوب و کاغذ ۵۶.۷، صنایع فلزی ۵۶.۳، صنایع غذایی ۵۴ و چرم ۵۲.۷ بوده است.

وی تکانه‌های ارزی، مشکلات بانکی، تورم، مشکلات تامین اجتماعی و همچنین ضعف در زیرساخت‌ها را عمده مسائل و مشکلات صنعت عنوان کرد که منجر به موانعی در رشد تولید شده و گفت: بر اساس اطلاعات سامانه جامع تجارت رشد ۳۰۰ درصدی تولید الیاف اکریلیک، رشد ۳۰ درصدی تولید نخ اکریلیک، رشد ۱۴ درصدی در تولید موکت و پتو، ۶ درصدی مقوا، ۱۸۲ درصدی کاغذ تحریر، ۲۰ درصدی نوشت‌افزار، ۱۰ درصدی فرش دستباف، ۸۰ درصدی کولر گازی، ۴۰ درصدی ماشین ظرفشویی، ۵۹ درصدی تلویزیون، ۲۱ درصدی یخچال، ۲۰ درصدی پوشک بچه، ۶۱ درصدی توپ، چهار درصدی فرش ماشینی، ۳۵ درصدی مصنوعات و فلزات گرانبها و ۲۱ درصدی تولید اسباب بازی به ثبت رسید.

وی در ادامه درباره شفافیت کالا در حوزه قطعات یدکی خودرو افزود: ابتدای امسال ۸۰ میلیون کالای دارای شناسه در این حوزه داشتیم، اکنون به بیش از ۵۳۰ میلیون قطعه یدکی خودروی اصلی و قابل اطمینان رسیده است.

برادران از کشف یک محموله جدید سرسیلندر های تقلبی در هفته های اخیر از سوی نیروهای خدوم انتظامی خبر داد و گفت: هر چند حجم بالایی از شبکه‌های نظام یافته را در این زمینه شاهد بودیم که به جعل هولوگرام، جعبه بسته‌بندی و غیره می پرداختند، اما در این زمینه شاهد کاهش کالای قاچاق و تقلبی هم هستیم.

برادران همچنین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷ طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل ۱۰ خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و ۶ خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد رضایت عمومی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با بهبود کیفیت تولیدات و همچنین افزایش زمان ضمانت‌نامه‌های آنها از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش یافته است.

وی همچنین از کاهش ۲۲ درصدی ارزبری لوازم خانگی و افزایش عمق تولید محصولات خبر داد و اضافه کرد: در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم خانگی ۱۸ درصد رشد داشت‌.

برادران با بیان اینکه در موضوع مبارزه با قاچاق در سال جاری تمرکز بر لوازم خانگی، دخانیات و لوازم یدکی خودرو بود، افزود: محصولات دخانی قاچاق سیگار ۶ میلیارد نخی کاهش یافته و برای سال آینده تمرکز بر مواد بهداشتی و غذایی، اسباب بازی و پوشاک خواهد بود.

معاون صنایع عمومی وزارت در پایان تاکید کرد که سیاست کلی انجام نشدن واردات کالاهای کامل است که مشابه تولید داخلی دارند.

کد خبر: 58568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =