برگزاری سمینار ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها

نهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها در استان فارس با حضور افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، مدیرکل و معاون پیشگیری بهزیستی فارس، اساتید و پزشکان فعال در حوزه ژنتیک، برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل بهزیستی استان فارس، برگزاری سمینار مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها دوم و سوم اسفندماه با همکاری موسسه ماد در شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

صفاری‌فرد در این همایش با تشریح عملکرد و فعالیت های سازمان بهزیستی در برنامه های غربالگری به اجرای برنامه های غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان با توجه به روند پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: در پیشگیری از معلولیت ها انجام مشاورات ژنتیک مهم ترین اقدام است.

او از راه‌اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با استفاده از این سامانه خانواده اطلاعات خود را در سامانه وارد می‌کنند و درصورت تشخیص نیاز به پیگیری جهت انجام آزمایشات و بررسی های گسترده تر ارجاع انجام می‌شود.

محمدرضا هوشیار، مدیر کل بهزیستی فارس نیز با تاکید بر اینکه هزینه پیشگیری کمتر از درمان است گفت: در این استان ۵۴ هزار پرونده افراد دارای معلولیت بررسی شده که بیانگر دخیل بودن ۵۴ درصدی اختلالات ژنتیک در بروز معلولیت ها است که با انجام مشاورات ژنتیک و انجام غربالگری قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: بهزیستی جهت انجام خدمات مشاوره ژنتیک از خانواده های نیازمند حمایت مالی می‌کند و در سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در راستای ارائه خدمات مشاوره ژنتیک هزینه کرده‌ایم. در حال حاضر ۱۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نطارت بهزیستی فارس فعال هستند و از پزشکان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه جهت دریافت مجوز و همکاری دعوت می‌کنیم.

کد خبر: 58604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =