جامعه ایمن با آگاهی والدین نسبت به مواد مخدر

فرهاد اقطار، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه تمام مطالعات انجام شده طی پنج ماه اخیر نشان داده است که اگر بتوانیم در زمینه افزایش آگاهی والدین نسبت به مواد مخدر و عوارض آن اقدام کنیم، جامعه ایمن خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل، اقطار بیان کرد: درصد بالایی از والدین درمورد مواد مخدر و روانگردان‌ها اطلاعات درستی ندارند، به طوری‌که در شرایط عدم شناخت نسبت به مواد، نحوه رفتار با فرزندشان را نمی‌دانند.

او با اشاره به اینکه رویکرد سایر کشورهای دنیا در موضوع اعتیاد، همزمانی اقدامات مبارزه‌ای، درمانی، بازتوانی و پیشگیری علمی و صحیح به‌ویژه توجه به پیشگیری از اعتیاد است، افزود: در حال حاضر ایران بیشترین اعتبارات خود به درمان معتادان متجاهر اختصاص داده که این اشتباه فاحشی است. تمام مطالعات انجام شده طی ماه‌های اخیر نشان داده اگر بتوانیم بر روی آگاهی والدین نسبت به مواد مخدر و عوارض آن اقدام کنیم، جامعه ایمن خواهد شد.

به گفته معاون سازمان بهزیستی، به دیگر برخی اطلاعات مربوط به مواد مخدر یا به والدین منتقل نشده یا اشتباه منتقل شده است و یا از سوی دیگر کودکان اطلاعاتشان را از همسالان خود دریافت کرده‌اند که طبیعتا دریافت اطلاعات از همسالان واقعی نیست و می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

او تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که خانواده‌ها از هم دور شده‌اند و حتی زمانی که والدین در خانه حضور دارند، زمان‌شان را صرف کارهای دیگری می‌کنند، به همین دلیل کودکان هنگام تنهایی در فضای مجازی به سر می‌برند و در این فضا نیز دوستانشان را انتخاب می‌کنند، حال آن‌که براساس پژوهش‌ها، اگر والدین پنج تا هفت وعده غذای گرم را با فرزندشان صرف و با آنان صحبت کنند، این کار می‌تواند عوامل محافظت‌کننده‌ای ایجاد کند.

معاون سازمان بهزیستی اضافه کرد: نیاز است پتانسیل جوانان تخلیه شود. آیا برای تخلیه پتانسیل جوانان امکاناتی در ورزشگاه‌ها و سینماها وجود دارد؟ طبیعتا این امکانات هزینه‌بر است اما در اکثر کشورها در نظر گرفتن بلیت‌های رایگان استفاده از ورزشگاه‌ها و سینماها برای کودکان و نوجوانان تعریف شده است و دولت‌ها در این زمینه هزینه می‌کنند. اما ایران بالعکس عمل کرده به گونه‌ای که ما می‌گذاریم فرد معتاد شود بعد برای درمان افراد که موضوع هزینه‌بری است اقدام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جوانان نیازمند تخلیه انرژی هستند و زمانی که روش‌های صحیح برای‌شان فراهم نشود، آنان از روش‌های جانبی استفاده می‌کنند، گفت: مصرف بسیاری از مواد روانگردان صنعتی موجب ایجاد هیجان، لجام گسیختگی و بی‌خوابی خواهد شد. از سوی دیگر دیدگاه‌هایی مبنی بر اینکه اگر فلان دارو یا مواد را مصرف کنید، می‌توانید بیشتر بیدار بمانید، وجود دارد که البته این به علت رویکرد فعلی آموزشی است.

کد خبر: 58608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =