۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 58876

بیمارستان‌های تخصصی تأمین‌اجتماعی مرکز ارجاع بیماران

دکتر کامران رزاقی، کارشناس متخصص اداره مدیریت بیمارستانی
بیمارستان‌های تخصصی تأمین‌اجتماعی مرکز ارجاع بیماران

اداره ‌کل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران ۳۸ مرکز درمانی را در دل خود جای داده که از این تعداد، ۲۷ مرکز درمانی سرپایی (شامل دو مرکز جراحی محدود، ۱۶ پلی‌کلینیک و ۹ درمانگاه) و ۱۱ مرکز درمانی بستری یا بیمارستانی است.

سه بیمارستان این اداره ‌کل شامل بیمارستان معیری، شهید دکتر لواسانی و بیمارستان فیاض‌بخش، خدمات تخصصی ارائه می‌کنند. علاوه بر بیمه‌شدگان تهرانی بسیاری از بیماران از اقصی‌نقاط کشور به این مراکز ارجاع داده می‌شوند. در بیمارستان معیری خدمات تخصصی ارتوپدی ارائه می‌شود. بیمارستان لواسانی نیز هرچند جنرال است، اما با محور قلب و عروق فعالیت می‌کند. خوشبختانه در چند سال اخیر این بیمارستان به‌عنوان یکی از چند بیمارستان «طرح ۲۴۷» استان تهران همانند بیمارستان مدرس یا بهارلو شناخته شده و به بیماران دارای شرایط اورژانسی قلبی عروقی خدمت‌رسانی می‌کند. این بیماران در شرایط حاد در کمترین زمان به «کت‌لب» (بخش آنژیوگرافی قلب) منتقل شده و آنژیوپلاستی می‌شوند. بیمارستان فیاض‌بخش نیز به‌عنوان سانترتروما، نواحی غرب و جنوب غرب تهران بزرگ را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و آمادگی دارد تا به‌صورت شبانه‌روزی بیماران تصادفی یا بیماران ناشی از ضرب‌وجرح را تحت‌درمان قرار دهد.

طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها یکی از اقدامات مهمی است که اداره ‌کل درمان استان تهران در سال‌های اخیر عملیاتی کرده است. این طرح از سال ۱۳۹۵ در ۱۰ بیمارستان آغاز شد و در چهار محور تأسیسات ساختمان، تجهیزات و امکانات، محور رفاهی و محور بهداشت در بیمارستان‌ها به‌اجرا درآمد. همچنین برای تداوم آن هرسال اعتباری در نظر گرفته می‌شود تا نسبت به بازسازی یک یا دو بخش از بیمارستان‌های در دست اجرای طرح اقدام شود. اکنون بسیاری از بخش‌های بیمارستانی کاملاً بازسازی شده و با ادامه این روند، به‌مرورزمان همه بخش‌های بیمارستانی بهینه‌سازی می‌شوند.

ارائه رایگان دارو در مراکز ملکی از دیگر خدمات تأمین‌اجتماعی است. این اداره ‌کل از طریق شرکت‌های پخش مجاز دارو که از سوی درمان مستقیم اعلام می‌شود، نسبت به تهیه داروها اقدام می‌کند. در شرایط کمبود دارو که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد، معاونت غذا و دارو نسبت به تعیین سهمیه دارویی مراکز بستری اقدام کرد، هرچند همچنان مشکلاتی در زمینه تأمین دارو وجود دارد اما نهایت تلاش برای رفع نیازهای دارویی بیمه‌شدگان به عمل می‌آید. در این زمینه با چالش‌هایی مانند افزایش قیمت دارو و عدم‌همخوانی با بودجه پیش‌بینی شده استان با توجه به نوسان قیمت‌های دارویی مواجه هستیم. این در شرایطی است که بار مراجعه به داروخانه‌های تأمین‌اجتماعی نیز افزایش‌یافته و هزینه‌کرد داروی اداره ‌کل فزونی یافته است. متعاقب افزایش مراجعه به داروخانه‌ها بحث نیروی انسانی متناسب با عملکرد واحدهای دارویی نیز مطرح شد که از طریق جذب نیروی دارویار این کمبود در حال برطرف‌شدن است تا متناسب با میزان نسخ پذیرش‌شده، نیروی انسانی کافی در داروخانه‌ها فراهم شود.

کد خبر: 58876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =