۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 58891

تلاش یکساله دفتر امور زنان و خانواده برای اجرای سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

شکیبا محبی‌تبار. مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی
تلاش یکساله دفتر امور زنان و خانواده برای اجرای سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

امروز ( ۲۱ فروردین ماه) سالروز ابلاغ سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری است. در بند هشتم این سند، تحکیم خانواده و فرزندآوری به ظرافت گنجانده شده است. ارائه خدمات لازم به منظور تحقق این مهم در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی متولیان متعددی دارد اما آنچه باید به جد در افق سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی مدنظر قرار گیرد، ارائه راهکارهای تخصصی در ابعاد بیمه‌ای، حمایتی و امدادی در راستای اجرایی‌کردن بند هشتم سیاست‌ها است.

راهکارهای تخصصی در وظیفه و توان هیچ‌یک از نهادهای کشور نمی‌گنجد اما سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند با تکیه بر دانش و توان مدیریت و کارکنان خبره و پرتلاش خود از عهده این کار مهم برآید. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای اجتماعی کشور است که بیش از ۳۱ هزار و ۷۲۳ هزار پرسنل زن مفتخر به خدمتگزاری به بیش از نیمی از جمعیت کشور هستند. تجربه علمی و عملی پرقدمت این سازمان در پژوهشکده، شرکت‌ها و مؤسسات، خود تسهیل‌کننده این امر است. شناسایی، احصاء و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود جهت عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی باید از اولویت‌های اصلی مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی باشد.

برنامه‌ریزی در راستای حمایت از مردان به عنوان افرادی که به لحاظ شرعی و قانونی عهده‌دار تأمین مخارج همسر و فرزندان خود هستند قطعاً از اولویت و منطق کافی برخوردار است. اگرچه حوزه امور زنان و خانواده سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات عدیده ای ‌ از جمله عدم وجود ردیف تشکیلاتی و بودجه مصوب مواجه است اما در یکسال گذشته خوشبختانه با تلاش مجموعه همکاران خود و بهره‌مندی از ظرفیت سایر واحدهای سازمان موفق شده است گام‌های موثری در راستای تحقق، اجراء راهبردهای اعلامی بردارد.

علاوه بر تشکیل قرارگاه جمعیت و ایجاد کمیته‌های تخصصی، برگزاری سلسله نشست های آموزشی «بررسی ابعاد جمعی با تمرکز بر چشم انداز و کارکردهای سازمان تأمین اجتماعی» و جلسات هم اندیشی با زنان شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی و...، به صورت مستمر در یکسال اخیر بیش از ۲۵۸ محتوا، شامل گفت‌وگو، خبر، گزارش، یادداشت و...را در پایگاه رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی، هفته‌نامه آتیه‌نو، سایت آتیه‌آنلاین و خبرگزاری‌های سراسری کشور منتشر کرده است.

اجرای هشت دوره آموزشی به صورت وبنیاری و حضوری با موضوع تبیین قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز یکی دیگر از اقدامات حوزه مشاوره، امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی است.

پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در برگزاری بیش از ۳۰۰ نفر ساعت کار، در کارگروه پژوهشی زنان با محوریت جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با همکاری موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز مشارکت داشته است و همچنین در راستای اهمیت فرزندآوری، بیش از ۵۰ ساعت مشاوره ناباروری به صورت میدانی با تأکید بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی در سطح کشور انجام شده است.

امید است در سایه همفکری و همدلی تمام مدیران و کارکنان فرهیخته‌تأمین‌اجتماعی و دیگر دستگاه‌های موظف و موثر شاهد به بارنشینی و اجرای کامل بندهای سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در کشور باشیم.

کد خبر: 58891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =