سبک زندگی چیست و چرا مهم است؟

این روزها بسیاری از سبک زندگی حرف می‌زنند، با این وجود هنوز روی تعریف سبک زندگی اتفاق‌ نظر وجود ندارد، البته نباید چنین انتظاری هم داشته باشیم. چون روانشناسان، جامعه‌شناسان، بازاریابان، اقتصاددان‌ها، سیاستمداران و سایر متخصصان، این اصطلاح را برای نیازهای متفاوتی به کار می‌برند و طبیعی است هر کدام، تعریف خاص خود را نیز داشته باشند و آن را به شیوه متفاوتی تعریف کنند. کاربردهای مختلف باعث شده است بارها و بارها اصطلاح سبک زندگی (Lifestyle) را به عنوان یکی از اصطلاحات رایج در کتاب‌ها، مقالات، رسانه‌ها و حتی گفتگوهای روزمره شنیده باشید. در فرهنگ آکسفورد سبک زندگی "راه‌های گوناگون زندگی فرد یا گروه" تعریف شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این اصطلاح در اقشار و مشاغل مختلف ممکن است معنی و کاربردهای متفاوتی داشته باشد. مثلا وقتی پزشکی از سبک زندگی حرف می‌زنند به طور معمول موضوع را به سلامت افراد مرتبط می‌دانند و برخی از بیماری‌ها مانند: انواع سرطان، دیابت، بیماری‌های گوارشی، سکته، بیماری‌های قلبی وعروقی و... را به سبک زندگی نسبت می‌دهند. همینطور پزشکان سبک زندگی را در کاهش برخی علایم بیماری‌ها موثر می‌دانند. در مجموع نیز افراد را تشویق می‌کنند «سبک زندگی سالم» داشته باشند تا خطر ابتلا به بیماری‌ها به ویژه در سنین بالا کاهش پیدا کند.
جامعه‌شناسان به سبک زندگی در گروه‌های مختلف می‌پردازند و تغییرات سبک زندگی مردم را در طول زمان بررسی می‌کنند. در عین حال فعالان بازاریابی و برندینگ هم سبک زندگی را به رفتارها و خریدهای مشتریان و مخاطبان مربوط می‌دانند و می‌کوشند با تحقیق در مورد سبک زندگی گروه‌های هدف؛ محصولات بهتری عرضه کنند، کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های ترویجی بهتری را به اجرا درآورند.
در برخی کشورها هم سیاست‌گذاری متمرکزتر است، ‌ شکل مطلوبی از سبک زندگی را تعریف می‌کنند و از مردم می‌خواهند که به آن نزدیک شوند.
به دلیل کاربردهای متفاوت کلمه سبک زندگی در بین اقشار مختلف، رسانه‌ها هم آن را بسیار به کار می برند اما جدای از استفاده‌های تخصصی، این اصطلاح در فضای عمومی جامعه تقریباً برای توصیف هر چیزی به کار می‌رود.
دانشمندان علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاران و مردم کوچه و خیابان در کشورهای مختلف از این واژه برای توصیف بسیاری از چیزهایی که برایشان جالب است استفاده می‌کنند و گاهی ممکن است در دسته واژگانی قرار گیرد که به شدت از آن سوء‌استفاده می‌شود.
البته به نظر می رسد هنوز این اصطلاح راه درازی در پیش دارد تا در ذهن و زبان ایرانیان جایگاه و کاربرد مناسبش را پیدا کند. اگر با استناد به گوگل ترندز، میزان جستجوهای فارسی اصطلاح سبک زندگی را دلیل رونق آن در بین ایرانیان بدانیم، در می یابیم بیش از یک دهه از ترویج آن نمی‌گذرد. یا حداقل در سالهای اخیر بیشتر به آن اهمیت داده می شود. البته نباید فراموش کنیم که احتمالا بخش زیادی از جستجوها نیز مربوط به دانش‌آموزانی است که می‌خواهند تکالیفشان را انجام دهند (در کتاب تفکر هفتم و تفکر دهم سبک زندگی و مولفه های سبک زندگی مورد بررسی قرار گرفته است.)

تعریف سبک
در مورد سبک زندگی زیاد شنیده یا خوانده‌ایم، با این وجود هنوز تعریف واحد و مشخصی از آن وجود ندارد، البته با مطالبی که در بالا خواندید چنین انتظاری هم خیلی منطقی نیست. چون روانشناسان، جامعه‌شناسان، بازاریابان، اقتصاددان‌ها، سیاستمداران و سایر متخصصان، این اصطلاح را برای نیازهای متفاوتی به کار می‌برند و طبیعی است هر کدام، تعریف خاص خود را نیز داشته باشند و آن را به شیوه متفاوتی تعریف کنند.
مثلا در آثار "ماکس وبر" به عنوان یک جامعه‌شناس شناخته شده و نوشته‌های "آلفرد آدلر" به عنوان روانشناسی که اولین بار این اصطلاح را استفاده کرد تفاوت تعریف و کاربرد را به خوبی می تواند دید. آلفرد آدلر، روان‌شناس اتریشی می‌گوید: «سبک زندگی چیزی است که تا پنج یا شش‌سالگی در ذهن انسان نقش می‌بندد؛ تصویری که از خویشتن، خود ایده‌آل و جهان اطراف خود دارد و شیوه‌ای که تصمیم می‌گیرد بر اساس آن، رابطه‌اش را با جهان اطراف تنظیم کند». اما ماکس وبر بیش از آن‌که نگاه فردی به سبک زندگی داشته باشد، آن را به عنوان ویژگی مشترک گروه‌های اجتماعی می‌بیند و می‌گوید:‌ »وقتی شیوهٔ تصمیم‌گیری گروه‌های مختلف اجتماعی را در مورد "مصرف" بررسی ‌کنیم، می‌بینیم؛ در طول زمان، تفاوت‌های ثابت و مشخصی بین این گروه‌ها وجود دارد.»
تعریف وبر که مورد استقبال جامعه‌شناسان نیز قرار گرفته، بسیار عمومی شده و از خرید خوراکی تا نحوهٔ پوشش، حضور یا عدم حضور در مراسم‌های مذهبی و حتی کتابی که می‌خوانیم و موزیکی که گوش می‌دهیم را شامل می‌شود.
با وجود تعریف‌های متنوعی که از سبک زندگی وجود دارد، ما این اصطلاح را با در نظر گرفتن اولویت‌ها و دغدغه‌های «آتیه نو» باز تعریف می‌کنیم و سبک زندگی مناسب برای سلامت و توسعه فردی را به شما ارایه می دهیم: «سبک زندگی، یک شیوهٔ مشخص و قابل‌مشاهده از زیستن است. این شیوهٔ زندگی در عادت‌های رفتاری ما، کارهایی که انجام می دهیم و در خدماتی که استفاده می‌کنیم و حتی در کالاهایی که می‌خریم یا سایر مشخصه‌هایی که "قابل مشاهده هستند" ظهور و بروز پیدا می‌کند و بر بقیه ارکان زندگی ما نیز تاثیر می گذارد».
بنابراین موارد زیر را می‌توان چند نمونه از مولفه های سبک زندگی دانست:
چه غذاهایی را ترجیح می دهیم؟
آیا روتین روزانه برای خود تعریف کرده‌ایم؟
اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانیم؟ بودجهٔ تفریح ما چگونه صرف می‌شود؟
چقدر پیاده‌روی می‌کنیم؟ چه سهمی از زندگی‌مان به ورزش اختصاص دارد؟
آیا از خودرو شخصی استفاده می‌کنیم؟ چه نوع خودرویی سوار می‌شویم؟
جایگاه خانواده و دوستان در رفتارها و تصمیم‌های ما چیست؟
چقدر برای محصولات فرهنگی (از کتاب و موزیک گرفته تا تئاتر و سینما و ...) هزینه می‌کنیم؟
چه آداب و رسومی را انجام می‌دهیم و جدی می‌گیریم؟
چه وسایل، رفتارها و عادت‌هایی را به عنوان نماد خود (و گروه فرهنگی یا دوستان خود) به کار می‌گیریم و نمایش می‌دهیم؟
دکوراسیون خانهٔ خود را چگونه انتخاب می‌کنیم؟
چقدر لباس می‌خریم؟ چه لباس‌هایی می‌پوشیم؟
موهای خود را چگونه مرتب می‌کنیم؟ چهرهٔ خود را چقدر و چگونه آرایش می‌کنیم؟
ممکن است ترتیب و اولویت هر یک از موارد بالا یا موارد بسیاری که وجود دارد در ذهن شما یا دیگران متفاوت باشد. همچنین بهتر است به این نکته توجه کنید که سبک زندگی، در ذهن و افکار خلاصه نمی‌شود، بلکه باید نمودهای بیرونی داشته باشد. مثلاً در فهرست مولفه‌های سبک زندگی «جایگاه خانواده در تصمیم‌های ما چیست؟» اگر هر یک از ما ادعا کند: «جایگاه خانواده برایش اهمیت بالایی دارد» زمانی این گفته در سبک زندگی‌اش مورد تایید است که نمودهای بیرونی آن نیز دیده شود. برای توضیح این مثال شاید بهتر باشد کمی در مورد آن توضیح داده شود تا شفاف‌تر شود: فردی که مدعی اهمیت به خانواده است چقدر از درآمدش را برای خانواده یا حتی هدیه دادن به اعضای خانواده اختصاص می‌دهد؟ چند ساعت در هفته یا ماه، برای گفتگو یا دیدار با اعضای خانواده در نظر می‌گیرد؟ آیا محل زندگی فعلی را بر اساس نزدیکی به پدر و مادر انتخاب کرده؟ آیا ازدواج کرده‌ و خانوادهٔ خود را تشکیل داده؟ یا با پدر و مادر زندگی می‌کند؟
این مثال و ده‌ها مثال دیگر که همگی می توانند نمود بیرونی داشته باشد، قابل مشاهده هستند و می‌توانند سبک زندگی را توصیف کنند، مثلا در شرایط عادی اینکه بگوییم «من همیشه هنگام خواب به پدرم فکر می‌کنم» نمی‌تواند دادهٔ ارزشمندی برای ارزیابی و تعریف و تشخیص سبک زندگی باشد، چون نمود بیرونی در این داده کافی نیست. البته در این بین مولفه‌های دیگری که در اختیار ما نیستند هم می‌تواند بر سبک زندگی ما تاثیر بگذارد، وقتی در مثال بالا پدر فوت شده باشد ماجرا فرق می‌کند و نمی‌توان غیر قابل انکار بودن چیزهایی که در اختیار ما نیست را نا دیده گرفت. در چنین شرایطی نحوه مدیریتمان برای رسیدن به خواسته خود از مواردی است که مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود سبک زندگی ما چیست، ‌مثلا اینکه چقدر شبیه پدرمان رفتار می‌کنیم یا به طور خود خواسته رفتارهای مشابه او را انجام می‌دهیم را می‌توان نمود بیرونی در سبک زندگی ما دانست.

اهمیت سبک زندگی
دلایل زیادی را می‌توان برای جلب توجهمان به سبک زندگی مطرح کرد، اما با توجه به اهدافی که در آتیه‌آنلاین دنبال می‌کنیم در حوزه‌های، مذهب، فرهنگ، قومیت، جنسیت، تغذیه، شغل، تفریح، سلامت و توسعه فردی و ... در کنار شما خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم ارتباطی دو طرف داشته باشیم.
هر یک از این موارد نیز زیر شاخه‌هایی دارند که ناخواسته ممکن است بر یکدیگر تاثیر بگذارد، بنابراین سعی می‌کنیم به مرور درباره آنها بنویسیم تا در ارتقا زندگی فردی و گروهی تاثیر گذار باشد.

سبک زندگی و دین و مذهب
در جوامع بشری مذهب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در سبک زندگی نیز تاثیر بسزایی دارد و به نوعی می‌توان آن را در دسته عواملی قرار داد که به طور مستقیم و غیر قابل انکار در انتخاب سبک زندگی موثر است. در هر مذهب رفتارهایی وجود دارد که پیروان آن مذهب به آن پایبندند و سبک زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال می‌توان نوع عباد و مناسک مذهبی را مثال زد که در هر دین و مذهب مختص به پیروان آن است و در آن تعیین شده که افراد چه ساعتی از روز یا چه روزهایی از سال چه رفتاری را باید انجام دهند.

قومیت و سبک زندگی
همچنین جوامع بشری از اقوام مختلفی تشکیل شده که آنها نیز نوع پوشش و رفتار خاص خود را دارند و این رفتار ها ممکن از متاثر از دیگر عوامل موثر در سبک زندگی مانند مذهب و فرهنگ باشد و به طور کلی می توان گفت ارکان تاثیر گذار در سبک زندگی گاهی به طور خواسته یا ناخواسته بر یکدیگر تاثیر دارند و نوع رفتارهای افراد آن جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.

جنسیت و سبک زندگی
یکی از مولفه های موثر در سبک زندگی افراد جنسیت است، که فرد امکان انتخاب را ندارد، مگر در شرایط خاص که آن هم به موارد مختلفی بستگی دارد و ممکن است به تغییر جنسیت فرد منجر شود. اما به طور کلی خود جنسیت بر سبک زندگی افراد تاثیرگذار است. البته غیرقابل انکار است که فرهنگ، مذهب و دیگر عوامل نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نوع رفتارها داشته باشد چون در دسته دستورات مذهبی یا فرهنگ‌ها قرار می‌گیرد و افراد برای به‌هنجار بودن از نظر دیگر افراد جامعه خود تا حدود زیاد مجبور به در نظر گرفتن آنها هستند.

تاثیر موقعیا جفرافیایی در سبک زندگی
موقعیت جغرافیایی یکی از عواملی است که تا حدود غیر قابل انکار و غیر ارادیی بر رفتار افراد آن جامعه تاثیر دارد. بای مثال افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند نمی‌توانند مانند افراد مناطق گرم لباس بپوشند و رفتار کنند. البته این مولفه نیز از مواردی است که می تواند بر دیگر شاخصه‌های سبک زندگی فردی یا گروهی تاثیر بگذارد. همچنین می‌تواند گاهی موقیعیت جغرافیایی را انتخاب کرد که به آن مهاجرت گفته می‌شود و در چنین شرایطی موقعیت جغرافیایی که انتخاب می‌کنیم بر سبک زندگی ما تاثیر دارد و حتی ممکن است در انتخاب‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

خانواده و سبک زندگی
یکی دیگر از مولفه‌هایی که تاثیر غیر قابل انکاری در سبک زندگی دارد و می‌تواند دیگر مولفه‌های سبک زندگی را نیز برای بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد خانواده است. خانواده یا فامیل به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند. خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه‌پذیری کودکان است و از آنجایی که در هر خانواده ممکن است خرده فرهنگ خاصی وجود داشته باشد که متاثر از دیگر موارد متعددی چون پوشش، باورهای مذهبی و قومی یا حتی تفریحات خانوادگی است یکی از مهمترین مواردی است که در سبک زندگی مورد برسی قرار می‌گیرد. به نحوی که در بررسی سلامت روان که خود یکی از مولفه‌های سبک زندگی است توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

تاثیر سبک زندگی در سلامت
بسیار شنیده‌ایم " عقل سالم در بدن سالم" است، بنابراین ما نیز سلامت را به عنوان یکی از الویت‌ها با شما مطرح می‌کنیم. فارغ از پیشرفت علمی که باعث کشف و پیشگیری از بیماری‌های بسیاری شده است در دهه‌های اخیر، بیماری‌هایی رواج یافته که شکل و ماهیت‌شان با بیماری‌هایی که بشر به شکل سنتی و تاریخی درگیر آن‌ها بوده متفاوت است. به باور پزشکان ریشهٔ بسیاری از این بیماری‌ها را می‌توان به الگوی مصرف و عادت‌های رفتاری دوران مدرن نسبت داد که آن را ناشی از سبک زندگی افراد می‌دانند. مثلاً:

  • تحرک بشر مدرن بسیار کمتر شده است.
  • تاثیر تکنولوژی بر بخش زیادی از زندگی انسان که بخش بزرگی از زمان را به اختصاص می‌دهد.
  • سهم مواد نگهدارنده در رژیم غذایی انسان مدرن زیاد شده است.
  • غذاهای فراوری شده و فست فود سهم قابل‌توجهی ازتغذیه انسان امروزی را پر کرده است.
  • استرسی که به واسطه تغییر رویکرد آدمی در دنیای مدرن ایجاد شده است.
  • مواردی که خواب انسان را تحت تاثیر قرار داده است (آلودگی صوتی، آلودگی نوری و بقیه اتفاقات ناشی از تکنولوژی)

و ...

دقت در همین موارد و روندهای مشابه باعث شده متخصصان سلامت به مفهوم سبک زندگی توجه کنند و سبک زندگی سالم را مطزح کنند تا جایی که اصطلاح بیماری‌های سبک زندگی (Lifestyle Diseases) به وجود آمده است.

روان و سبک زندگی
شاخصه روان نیز یکی از موضوعات مهم سبک زندگی است که رابطه مستقیم و چالش برانگیزی بر یکدیگر دارند. همچنین می‌توان این مولفه را در حوزه سلامت نیز مورد بررسی قرار داد و یکی از موارد مهمی است که خود به شاخه‌های مختلفی از جمله روانشناسی فردی، اجتماعی، صنعتی و... تقسیم می‌شود که در مطالب بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

سبک زندگی و توسعه فردی
در سال‌های اخیر اقدامات خود انگیخته و خودیاری با اقبال عمومی روبرو شده است، به نحوی که حتی می‌توان گفت به یک کاسبی تبدیل شده است که مشتریان و مخاطبان بسیاری دارد. این باور که تغییرات حتی کوچک در رفتارها و عادت‌ها می‌توانند تحول بزرگی در زندگی ایجاد کنده امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، اما اینکه چطور می‌توانیم آن را محقق کنیم به شیوه و اقدامات ما بستگی دارد.
البته این باور منتقدانی هم دارد که به هر حال باعث نشده که کتاب‌هایی مانند اثر مرکب، قدرت عادت و عادتهای اتمی از اقبال گسترده بهره‌مند نشوند.

سبک زندگی و تکنولوژی
علاوه بر این رواج ابزارهای تکنولوژی هم باعث شده کتاب‌هایی که مهار کردن استفاده از تکنولوژی را تبلیغ و ترویج می‌کنند مورد استقبال عمومی قرار بگیرند که به جرات می‌توان این شیوه را موثر دانست. درست است که تکنولوژی به طور معمول برای تسهیل دستیابی ما به خواسته‌هایمان ایجاد شده اما می‌تواند مانند تیغ دولبه عمل کند، مثل موبایل که به‌ویژه با اضافه شدن اینترنت به آن که همه ما از آن استفاده می‌کنیم باعث تسهیل دسترسی به افراد شده یا بی‌نیاز شدن از دفترتلفن را برایمان به ارمغان آورده که بسیاری همیشه همراه داشتند، اما در روی دیگر سکه باعث شده شماره تلفن نزدیکترین افرادمان را در حافظه نداشته باشیم.
در مثالی دیگر که به ذهن همه خطور می‌کند، تاثیرات موبایل بر مدیریت زمان است که بدون شک عده‌ای زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و از رسیدن به کارهای مهم دیگری که دارند باز می‌مانند. در عین حال موبایل را می‌توان برای موفقیت در برنامه‌ها با مدیریت زمان استفاده کرد، به همین دلیل در توسعه فردی از مینیمالیسم دیجیتال، مدیریت توجه و برنامه ریزی روزانه زیاد می شنویم.

سبک زندگی و سیاست‌گذاری
گذشته از همه این موارد موضوع سبک زندگی به حدی گسترده شده است که وقتی در سطح کلان (مثلاً در سطح سیاستگذاران دولتی یا شرکت‌های بزرگ) سبک زندگی انسان‌ها بررسی می‌شود نمی‌توان به بخشی از داده‌های رفتاری مردم دسترسی داشت. حتی شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس بوک، دیجی کلا، اسنپ یا اینستاگرام و... که افراد ممکن است وقت زیادی را به آنها اختصاص دهند یا از آنها استفاده کنند اطلاعات زیادی در مورد بخش‌های مهمی از علایق، خریدها، محل تردد و موارد مشابهی که مربوط سبک زندگی افراد است داشته باشند. تا جایی که حتی این شرکت‌ها گاهی به مدیریت سبک زندگی افراد متهم می‌شوند. چون نمی‌توان به سادگی پی‌برد افراد چقدر برای سلامت‌ خود وقت می‌گذارند یا به چه میزان با دوستان خود حرف می‌زنند، اما برخی از این سامانه‌ها با توجه به سرچ افراد ممکن است تخمینی از این تصمیمات افراد داشته باشند.

سبک زندگی و خرید
در حال حاضر سفارش اینترنتی و رواج آنلاین شاپ‌ها کار را راحت کرده است، به همین دلیل بسیاری موارد محققان، شرکت‌ها و سیاست‌گذاران ترجیح می‌دهند به سراغ سبد خرید اینترنتی بروند و با بررسی چیزهایی مثل میزان خرید مسواک و خمیر دندان یا مبلغ قبض تلفن ثابت و موبایل می‌توان با خطای قابل‌تحمل پی‌برد سبک زندگی افراد چگونه است ...

اقتصاد و سبک زندگی
تاثیر اقتصاد و سبک زندگی بر یکدیگر وقتی معنا دارد که دست طبقات مختلف جامعه تا حد خوبی در خرید کردن باز باشد. سیگار را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید، امروز سیگار در محدوده قیمت بسیار گسترده‌ای وجود دارد و عرضه می‌شود. در حدی که بعید است افرد سیگاری به خاطر ضعف مالی مصرف سیگار را کنار بگذارند. پس کسی که سیگار را ترک می‌کند یا سیگار در سبد خریدش نیست، ‌ مشخصاً «برای سلامت خود و اطرافیان» ارزش قائل است و در مقابل، کسی که سیگار می‌خرد، سلامت را در اولویت قرار نداده است.
چون خریدن یا نخریدن سیگار ربطی به قدرت اقتصادی ندارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از شاخص‌های سبک زندگی سالم در نظر گرفت و آن را در کنار دیگر مولفه‌ها مورد بررسی قرار داد.

سبک زندگی و فرهنگ
کتاب، کالای فرهنگی، لباس، نوع خوراک یا یک کالا و خدمت را نیز می‌توان در مورد بال مثال زد که استفاده یا استفاده نکردن از آن هنوز تا حد زیادی تابع شرایط اقتصادی است و می‌توان آن را به عنوان شاخصی مناسب برای سنجش سبک زندگی در نظر گرفت. کالاها یا خدمتی که در وضعیت امروز جامعهٔ، تا حد قابل قبولی مستقل از سطح رفاه مادی است و به نوعی می‌تواند منعکس‌کنندهٔ سبک زندگی باشد که آیا تغییری در آن ایجاد شده است یا خیر. بنابراین علاوه بر این که می‌توان اقتصاد را در سبک زندگی افراد موثر دانست در چنین شرایطی مدیریت انتخاب‌ها و جایگزین کردن آنها یا تغییر رویکرد استفاده از موارد فرهنگی می‌تواند نشان‌دهنده سبک زندگی باشد. مثلا کسی که قبلا به خاطر سبک زندگی اهمیت زیادی برای کتاب، تئاتر و و موسیقی قائل بوده با تغییر اقتصادش آیا هنوز به موضوع فرهنگ اهمیت می‌دهد و با شیوه‌های دیگری مانند کتاب صوتی یا پادکست نیاز خود را برآورده می‌کند؟
فرهنگ از دسته مولفه های مهم و پیچیده ای است که دارای پیچیدگی های زیادی است و می توان در سبک زندگی فرد تاثیر گذار باشد و برعکس فرد با توجه به سبک زندگی خود محصولات فرهنگی نظیر کتاب، سریال، فیلم، تئاتر و... را انتخاب می‌کند.

فراغت و سبک سازی
موضوع فراغت یکی مواردی است که در عین سادگی، پیچیدگی زیادی دارد چون بدون شک متاثر از وضع اقتصادی، شغل افراد، جغرافیا و اینکه چقدر به سلامت جسم و روان خود اهمیت می‌دهیم، می‌توان موارد مختلفی را در نظر گرفت که بخش زیادی از آن انتخابی است و می‌تواند نقش مهمی در دیگر انتخاب‌های ما داشته باشد. حتی فردی ممکن است با اولویت دادن به چیزی شبیه سفر که در سبک زندگی اکثر افراد جزو دسته‌بندی فراغت قرار می‌گیرد، سبک زندگی خاص خود را بسازد و سفر را به اولویت انتخاب کند. سفر حتی می‌تواند به شغل او تبدیل شود و جهانگرد باشدی که با معرفی فرهنگ‌ها، انجام مشاغل مختلف امرار معاش کند و ...

سبک زندگی و انتخاب‌ها
بررسی سبد خرید به عنوان نشان‌دهندهٔ سبک زندگی به قدری رایج است که برخی متخصصان بازاریابی ترجیح می‌دهند به جای تمام پیچیدگی‌هایی که روانشناسان و جامعه‌شناسان برای مفهوم سبک زندگی در نظر می‌گیرند، سبک زندگی و سبد خرید را تقریباً یکسان فرض کنند و چنین تعریفی ارائه دهند: «سبک زندگی یعنی بررسی انتخاب‌های انسان‌ها در سبد خرید و مطالعهٔ الگوی مصرف آن‌ها». در نهایت دلایل زیادی را می‌توان برای جلب توجهمان به سبک زندگی مطرح کرد و بخش بزرگی از حرف‌ها و توصیه‌های مطرح شده بالا در موضوعات بالا از جنس سبک زندگی هستند و همین باعث شده جایگاه ویژه‌ای برای آنها قائل شویم و موضوعات مرتبط با سبک زندگی را به شما ارایه دهیم.

دیگر عوامل موثر
عوامل انتخابی و غیر انتخابی دیگری نیز در سبک زندگی تاثیر دارند که در این بین هر کدام از آنها می‌توانند تاثیرات مستقیم و پیچیده‌ای بر یکدیگر داشته باشند. محیط زیست نمونه دیگری از این دست است یا برای مثال می‌توان به تاثیر ورزش در سبک زندگی اشاره کرد که تا حدود زیادی به انتخاب فرد بستگی دارد و در حوزه‌های دیگر سبک زندگی هم تاثیر دارد که از جمله آنها می‌توان سلامت جسم، سلامت روان، ‌ خرید و ... را نام برد.
در مجموع امیدواریم در این صفحه ارتباطی دو طرفه وجود داشته باشد و شما نیز انتظارات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در جهت بهبود زندگی شما مطالبی منتشر شود. در این راستا سعی بر این است که با طرح موضوعات مختلف در هر یک از حوزه‌ها که گستردگی زیادی هم دارند فیلم، سریال، کتاب‌هایی که رویکرد چندگانه دارند، محل‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و سفر و...معرفی کنیم. برای رسیدن به این اهداف نیز به سراغ افرادی با تخصص‌های مختلف می‌رویم تا در قالب یادداشت، گفتگو، مقاله و دیگر تولیدات رسانه‌ای در کنار هم باشیم. در هر کدام از شاخه‌ها نیز تلاش داریم با استفاده از نوشته‌ها و همراهی افراد شاخص و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و استادان دانشگاه خوراک ذهنی مناسبی ارائه دهیم که در نهایت به زندگی بهتر کمک کند.

کد خبر: 59056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =