۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 59359

دو اقدام مهم برای تحقق رونق تولید

محمود میرآقایی، روزنامه‌نگار
دو اقدام مهم برای تحقق رونق تولید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بحث رونق تولید در سال جاری باید به آن توجه داشت، برداشتن موانع کسب‌وکار در فضای اقتصادی کشور است. در حال حاضر به‌رغم آنکه پنجره واحد صدور مجوزهای کسب‌وکارهای مختلف در وزارت اقتصاد با اختیارات تام ایجاد شده، اما متأسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی همچنان راضی نمی‌شوند که به این مکانیسم ملحق شوند و کماکان آن فرایند پیچیده و طولانی اداری برای اخذ مجوز برخی از کسب‌وکارها وجود دارد. 

کارآفرینی که می‌خواهد کار جدیدی را شروع کند، باید انرژی بسیار زیادی بگذارد تا در وهله اول، از پیچ‌وخم‌های اداری برای دریافت مجوز عبور کند و تازه به اول خط برسد. بر این اساس بهبود فضای کسب‌وکار در کشور برای رونق تولید طی سال جاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، باید با دستگاه‌های خاطی در این زمینه برخورد شود تا شرایط برای رونق تولید فراهم شود.
بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر رتبه ایران در بهبود فضای کسب‌وکار در جهان پایین است. بنابراین لازم است در این رابطه برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد تا با تسهیل شرایط، فضا برای ورود سرمایه‌گذاران و نیروهای متخصصی که قصد شروع فعالیت تولیدی دارند، فراهم شود. از سوی دیگر بحث تأمین مالی تولید در چنین شرایطی موضوع مهم دیگری است که باید برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. نظر به اینکه همواره نظام اقتصادی ایران بانک‌محور بوده، این موضوع باید مورد اصلاح قرار گیرد، زیرا این روزها بانک‌ها خود با معضلات و مصائب بسیاری روبه‌رو هستند و نمی‌توانند به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کمک چندانی کنند.
در چنین شرایطی، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه می‌تواند کمک بسیار مناسبی برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی باشد. هرچند طی سال‌های اخیر گام‌های قابل‌توجه و مؤثری در این زمینه برداشته شده، اما این گام‌ها باید بیشتر شود. هم‌اکنون شرکت‌های تولیدی می‌توانند با چاپ اوراق قرضه در بورس تهران اقدام به تأمین مالی خود کنند، همچنین شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، می‌توانند از طریق افزایش سرمایه خود به روش‌های متنوعی که در این زمینه وجود دارد، نسبت به تأمین سرمایه در گردش خود مبادرت ورزند. بنابراین باید این تغییر رویه صورت بگیرد و نظام تأمین مالی در ایران از بانک‌محور بودن به‌سمت بازار سرمایه‌محوری حرکت کند.
این اقدام ممکن است با سختی‌های زیادی مواجه شود، اما نتیجه آن بسیار شیرین خواهد بود. در مجموع اگر این دو اقدامی ‌که به آن‌ها اشاره شد، صورت گیرد در سال «مهار تورم و رشد تولید» شاهد تحقق عملی شعار سال و خواسته مقام معظم رهبری خواهیم بود. دولت مردمی سیزدهم در جهت بهبود وضعیت تولید در کشور و همچنین افزایش صادرات گام‌های عملی زیادی برداشته است. از طرفی شعار سال ۱۴۰۲ و لزوم مهار تورم افسارگسیخته و رشد تولید، مسئولیت دولتمردان را دوچندان خواهد کرد.

کد خبر: 59359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =