۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 59360
مشکل تورم رشد اقتصادی

نرخ بیکاری و تورم طی سال‌های گذشته در کشور بالا بوده است. وقتی رشد اقتصادی در جامعه وجود نداشته باشد یعنی نرخ بیکاری در جامعه بالاست. برای رفع مشکل بیکاری در جامعه باید به مقوله رشد اقتصادی در کشور توجهی ویژه کرد.

بدون‌شک با رشد اقتصادی مشکل تورم در جامعه رفع خواهد شد. اگر مشکل تورم رفع شود می‌تواند مشکل رشد اقتصادی را در کشور برطرف کند؛ چراکه این دو موضوع به یکدیگر مرتبط هستند. متأسفانه متولیان امر در طول سال‌های گذشته نتوانسته‌اند مشکل نرخ تورم را در کشور کنترل کنند. از این‌رو نرخ تورم بر بازار ارز اثر گذاشته و ارزش پول ملی را به‌شدت کاهش داده است.


تورم باعث شده در عمل بخش قابل‌توجهی از نقدینگی جامعه به‌ جای سر درآوردن از بخش تولید وارد بخش‌های واسطه‌گری و دلالی جهت انباشت ارز، سکه، طلا، خودرو، زمین و مسکن شود و افراد، مسائل خود را جدا از منافع جامعه تعریف کنند. چنین اتفاقاتی موجب خارج شدن نقدینگی از سیستم بانکی شده، به‌همین‌خاطر بانک‌ها ناچارشدند نرخ سود سپرده‌های خود را افزایش دهند.

با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نرخ سود تسهیلات هم بر مدار افزایشی قرار می‌گیرد و به‌تبع آن هزینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و در عمل واحدهای تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد. لازمه رفع چنین مشکلاتی در کشور «مهار تورم» است.

کد خبر: 59360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =