۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 59645

کارآفرینی و رشد تولید

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون
کارآفرینی و رشد تولید

توسعه و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در شرایط مختلفی تأثیرگذاری مستقیم بر ارتقای فعالیت‌های حوزه کار و تولید دارد. مؤلفه‌های موجود در حوزه فرهنگ کار در ارتباط با افراد نوآور، خلاق، مبتکر و مبدع باید نیروی کار را تبدیل به نیروی کارآفرین خلاق کرده و این روند در واقع به عنوان یک جریان کارآفرینی مطرح شود. از آنجا که کارآفرینی جریان تبدیل فکر و ایده به اتفاقی با خروجی مشخص محسوب می‌شود، یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های اساسی فرهنگ کار در واقع ترویج خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه تولید به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه موضوع کارآفرینی در بخش کارفرمایی و خروجی اثربخش آن در حوزه تولید در ارتباط با جامعه کارفرمایی، کارآفرینی را باید به عنوان یک ارزش در تولید در نظر گرفت. کارآفرینی در واقع به صورت همزمان در حال رقم زدن رویکردهای دوگانه‌ای است که تولید محصول و خدمت به عنوان یکی از کارکردهای این موضوع کارآفرینی مطرح و مورد توجه است. در کنار این مسأله، ایجاد فرصت‌های شغلی نیز از مزایا و ماهیت کارآفرینی محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت و خروجی موضوع کارآفرینی نیروی کار، افرادی که توان تحقق این مسأله را با بهره‌مندی از ذهن و فکر خلاق دارند، نباید در قالب نیروی کار در محیط کسب‌وکار مشغول به‌کار شود. به واسطه ارزشمندی مسأله کارآفرینی و ظرفیت‌های بخش خلاق نیروی کار، آنها باید در شرایطی قرار گیرند که جریان کارآفرینی تولید کنند. شکل‌گیری جریان کارآفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال؛ به‌ویژه برای جوانان و تغییرات مثبت در شاخص‌های عمده بازار کار، تأثیرگذاری لازم در حوزه رشد تولید را به وجود خواهد آورد.
در ارتباط با عموم جامعه و فعالان و شاغلان حوزه کار و تولید، نیروی کار و افرادی که بالقوه امکان کارآفرینی را دارند باید به سمت کارآفرینی و خلاقیت ناشی از آن هدایت شوند که این مهم با استفاده از روش‌های مختلف قابل انجام است. به دنبال شکل‌گیری این شرایط، کارفرمایانی با امکان خلق موقعیت‌های جدید کارآفرینی را باید با ایجاد موقعیت‌ها و حمایت‌ها، به این کار تشویق و تولید، اشتغال، محصول و خدمات را به صورت همزمان محقق کرد. نیروی کار سالم، بانشاط، دارای انگیزه و مهارت‌های فنی و فرهنگ کار رشد یافته حتماً در رشد بهره‌وری کار، تأثیرگذاری لازم را خواهد داشت. باور کارفرمایان به این موضوع، تغییر در نوع اقدامات آنها را به دنبال دارد.

در این شرایط با وجود تعهد به قانون و درک کارفرما در ارتباط با اثرگذاری نیروی کار، نیازمند شاخص‌های مذکور است؛ لذا کارفرمایانی که با حرکت در این راستا، جریان‌آفرینی کرده و تأثیرگذاری در مجموعه‌ها را تجربه می‌کنند باید برای دیگران الگو قرار گیرند تا دیگر فعالان حوزه کار و تولید با درک شرایط در این راستا گام بردارند. به واسطه اهمیت مسأله کارآفرینی در حوزه کار و تولید، جشنواره کارآفرینان برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمرکز را بر توسعه ایده‌های کارآفرینی قرار داده تا ما با الگو قرار دادن ایده‌پردازان حوزه کسب‌وکار، شاهد ترویج جریان ایده‌پردازی کار و تولید در جامعه و بین فعالان بخش تولید باشیم. اما در جشنواره امتنان، ایده‌پردازی جامعه کارگران در راستای ایجاد رونق در بخش‌های مختلف کسب‌وکار و تولید مطرح و نقطه تمرکز محسوب شده است. در این فرصت روش‌ها و سازوکارهای ارائه پیشنهاد در ارتباط با توسعه شاخص‌های تولید توسط نیروی کار موردنظر قرار گرفته است. در واقع از طریق راهکارهای مذکور، حل مسائل مرتبط با کار و تولید از مسیر ایده‌پردازی و کارآفرینی با بهره‌مندی از دانش و فکر خلاق کارفرمایان و نیروی کار دنبال می‌شود. این سازوکارها در راستای نمونه‌سازی و شکل‌دهی الگو در حوزه کار و ضریب‌سازی برای افزایش تولید در سیاستگذاری‌ها مورد توجه است.

کد خبر: 59645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =