تغییر رویکرد آموزش مهارت از عرضه محوری به تقاضا محوری

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از تغییر رویکرد آموزشی این سازمان از عرضه محوری به تقاضامحوری مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیاز کارفرمایان خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، حسینی نیا با حضور در شبکه سه سیما با اشاره به متقاضیان مهارت‌آموزی و مخاطبان این سازمان، گفت: اعتقاد ما بر این است که داشتن مهارت تضمین کننده اشتغال پایدار افراد می‌شود.

او با بیان اینکه وجود جمعیت جوان منبع قدرت کشور است، بیان کرد: بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو وجود دارد که مخاطبین این سازمان و نیمی از آنها در رشته های خدماتی مشغول تحصیل هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت علوم موضوع مهارت‌آموزی آنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را به جدیت دنبال می‌کند.

طرح‌های کهاد، نخلستان، محیط کار واقعی و سرباز ماهر در راستای سند تحول دولت

معاون وزیر کار با اشاره به راه اندازی ۳۰۲ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغل دانشجویان (TMC) تا کنون، افزود: پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری تعداد این مراکز را در دانشگاه‌ها به ۳۵۰ مرکز برسانیم.

او طرح‌های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و افزود: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که متناسب با رشته تحصیلی و یا علاقمندی آنان ارائه می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، اقبالی ندارد نیز، پیش بینی شده است که در این طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاه های آزاد، جوار و بین کارگاهی و ... به فارغ التحصیلان ارائه می شود.

او با اشاره به کسب آموزش های مهارتی توسط ۱۶۰ هزار سرباز در سال گذشته، اعلام کرد: طرح سرباز ماهر توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همکاری نیروهای مسلح و قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه اجرا شده است که در پایان خدمت هر سرباز علاوه بر کارت پایان خدمت، دارای یک گواهینامه مهارت باشد.

حسینی نیا طرح محیط کار واقعی را ترکیبی از طرح های استاد شاگردی ایران و سیستم آموزشی دوآل آلمان عنوان کرد و افزود: بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۴٠٠ بنگاه اقتصادی ظرفیت ورود به این طرح را دارند.

معاون وزیر کار توضیح داد: متقاضیان و کارآموزان پس از ثبت نام در این طرح، آموزش های نظری خود را به طرق مختلف، مراجعه حضوری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های آنلاین و یا بسته های آموزشی کسب می‌کنند و پس طی این دوره از سوی سازمان به کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی، معرفی می‌شوند.

معاون وزیر کار با اشاره به حل مشکل بیمه تأمین اجتماعی این طرح، افزود: افراد متقاضی در این طرح به عنوان کارآموز تلقی می شوند که در کنار مهارت آموزی و آموزش های عملی، مهارت های نرم، مانند برخورد با مشتری، حسابرسی، کنترل درآمد و هزینه، تأمین مواد اولیه و نحوه فروش را یاد گرفته که بدون شک این آموزش ها پس از اشتغال کمک شایانی به مهارت آموز در پایداری شغل می‌کند.

حسینی نیا، گفت: ظرفیت اشتغال کارآموزان در طرح محیط کار واقعی ۸۳% و در سایر آموزش های سازمان ۵۷% برآورد شده است.

مهارت مؤثرترین مؤلفه کاهش نرخ بیکاری

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهارت را مؤثرترین مؤلفه در کاهش نرخ بیکاری برشمرد و گفت: در وزارتخانه مسیر طولانی در کاهش نرخ بیکاری طی شده است که راه اندازی سامانه های جستجوی شغل و رصد اشتغال، نظام جامع اطلاعات بازار کار و ... از اقدامات مهم این وزارتخانه در این راستا است.

او سامانه جستجوی شغل را فضایی برای اتصال کارجویان برای یافتن فرصت های شغلی و کارفرمایان دانست، افزود: این سامانه یکی از راهکارهای دولت است که برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه به نشانی http://shoghl.mcls.gov.ir، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

کریمی بیرانوند، اضافه کرد: این سامانه به نحوی طراحی شده است که کارجویان می‌توانند به‌صورت مستقل وارد سامانه شده و ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل رزومه خود فرصت‌های شغلی موردعلاقه و مرتبط با خود را جستجو کند و در صورت نیاز درخواست استخدام خود را در سامانه ثبت کنند؛ همچنین کارفرمایان می‌توانند پس از ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات شغلی خود، فرصت‌های شغلی موردنیاز خود را در سامانه ثبت کنند و پس از بررسی و تأیید کاریابی‌ها در سامانه منتشر شود و در صورت نیاز کارفرما می‌تواند از میان رزومه‌های موجود در سامانه جستجو کرده و درخواست به‌کارگماری کارجو را در سیستم ثبت کند تا باقی مراحل توسط کاریابی انجام شود.

او همچنیننداشتن مهارت مورد نیاز بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی را مسأله ای جدی در بیکاری آنان عنوان و بیان کرد: نظام جامع اطلاعات بازار کار به عنوان یک ابر پروژه در این وزارتخانه تدوین شده است.

معاون وزارت کار با اشاره به تفاوت بازار کار علوم انسانی و علوم فنی، افزود: سیستم آموزش عالی بایستی با نیاز بازار کار تطبیق داده شود.

کد خبر: 60098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =