تشکیل ۱۱۳ تعاونی دانش‌آموزی با عضویت ۸۰۰ دانش‌آموز

جعفر امیرآبادی‌زاده، مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۱۳ شرکت تعاونی دانش‌آموزی با عضویت بالغ بر ۸۰۰ دانش‌آموز در سراسر کشور تشکیل شده است که این تعداد در سال گذشته ۶۰ تعاونی بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیرآبادی زاده همچنین از راه‌اندازی مراحل ثبت و تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون خبر داد و افزود: تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی به استناد تبصره (۲) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲/۱/۸ و مواد (۸۷) و (۸۸) و (۸۹) قانون شرکت‌های تعاونی مصوب ۱۳۵۰ و دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی است.

او هدف از تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی را تقویت فرهنگ کار و تلاش، افزایش مهارت دانش‌آموزان و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: هوشمندسازی تأسیس تعاونی‌های دانش‌آموزی یکی از دستاوردهای بخش تعاون در دولت مردمی سیزدهم است.

امیرآبادی‌زاده تشکیل این تعاونی‌ها را نوعی تمرین کار تعاونی در مدارس دانست و بیان کرد: این نوع از شرکت‌های تعاونی تنها تشکل‌ اقتصادی دانش‌آموزی بر پایه قانون است که در مدارس برای توسعه فرهنگ تعاون و کارگروهی ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون ادامه داد: روند تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی به‌صورت دستی و از طریق ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و به‌شکل غیرمتمرکز و غیرسیستمی انجام می‌شد.

او با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان سراسر کشور در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ مبنی بر ترویج فرهنگ تعاونی در مدارس و همچنین دیدار رییس جمهوری با نمایندگان جمعی از دانش‌آموزان در سال‌جاری و سخنرانی یکی از دانش‌آموزان عضو این تعاونی‌ها و نگاه مثبت رییس جمهوری به این نوع از تعاونی‌ها، گفت: به‌منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و در راستای تسهیل، گسترش و شفاف‌سازی تشکیل این تعاونی‌ها و دستیابی آسان به اطلاعات آن‌ها و پس از موافقت پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی با تخصیص شناسه ملی به تعاونی‌ها، فرآیند ثبت و تشکیل شرکت‌های مذکور در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به آدرس taavoni.mcls.gov.ir بارگزاری و تشکیل آن‌ها به‌صورت الکترونیکی و هوشمند انجام خواهد شد.

امیرآبادی‌زاده با اشاره به تعامل مؤثر و مستمر با دبیرخانه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: دستورالعمل نحوه تخصیص، بازبینی و ثبت تغییرات شناسه ملّی تعاونی‌های اشاره شده نیز تدوین و برای تأیید عملیاتی‌شدن به دبیرخانه مذکور ارسال شده است.

او ادامه داد: تخصیص شناسه ملی و ایجاد ساختاری هوشمند برای تشکیل و ثبت این تعاونی‌ها پس از بیش از یک دهه، می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در کشور کمک شایانی کند.

کد خبر: 60123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =