بخشودگی جرائم فرصتی دوباره برای پرداخت بدهی حوزه کارفرمایی

تأمین اجتماعی امسال برای چندین بار در طول سال‌های گذشته و با توجه به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» در راستای حمایت از جامعه کارفرمایی طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای را اجرایی می‌کند تا با این اقدام کارفرمایان بدهکار در مهلت تعیین شده بتوانند بدهی خود را به بزرگترین سازمان بیمه‌گر پرداخت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان طلب از حوزه کارفرمایی دارد که این میزان بدهی کافرمایان مربوط به پرداخت‌نکردن حق بیمه کارگران فعال در عرصه تولید و حوزه کسب و کار است.

با اجرای طرح بخشودگی جرائم بدهی فرصتی دوباره برای پرداخت بدهی کارفرمایان بدهکار فراهم شده است زیرا برخی از کارفرمایان به دلیل بدهی بالا و جریمه‌های سنگین امکان پرداخت حق بیمه کارگران خود را ندارند و با این اقدام تأمین اجتماعی امکان بخشوده شدن جرائم آنها وجود دارد.

این طرح برای مساعدت با کارفرمایان واحدهای تولید، صنعتی، خدماتی و اصناف و جهت تقویت فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی کارگاه‌های فعال از ابتدای خرداد تا پایان مرداد امسال ادامه خواهد داشت تا از این طریق به فضای کسب و کار و اقتصاد کشور کمک شود.

اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای با توجه به حمایت تأمین اجتماعی از فعالان عرصه تولید و اقتصاد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا کارفرمایان متقاضی بتوانند علاوه بر پرداخت اصلی بدهی بیمه‌ای خود به صورت نقدی، از شرایط اقساطی این طرح براساس توافق با شعب بیمه سازمان نیز بهره‌مند شوند.

روش‌های پرداختی بدهی کارفرمایان متفاوت است و برای کارفرمایان بدهکار با انتخاب اقساط ۱۲ ماهه شامل صددرصد بخشودگی جرائم، اقساط ۱۸ ماهه نیز ۸۵ درصد بخشودگی و در صورت استفاده از اقساط ۲۴ تا ۳۶ ماهه نیز به ترتیب از ۷۵ و ۵۰ درصد بخشودگی جرایم حق بیمه پرداخت نشده بهره‌مند خواهند شد.

کارفرمایان متقاضی این تسهیلات می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir حداکثر تا تاریخ سی‌ویکم مرداد ماه ثبت کنند.

اجرای طرح بخشودگی جرائم با محوریت حفظ اشتغال موجود

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با اشاره به اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به‌منظور حمایت از کارفرمایان کارگاه‌های فعال حوزه‌های مختلف در سال مهار تورم و رشد تولید گفته است: فرصت استفاده از این تسهیلات از ابتدای خرداد تا پایان مرداد سال جاری است.

او ادامه داد: با توجه به برنامه‌ راهبردی دولت سیزدهم در زمینه بهبود شرایط اشتغال، این طرح با محوریت حفظ اشتغال موجود کارگاه‌ها اجرایی می‌شود و کارفرمایان مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه سال ۱۴۰۱ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند.

موسوی افزود: همچنین کارگاه‌هایی که بر مبنای لیست اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد بیمه‌شدگان شاغل در آنها کاهش یافته باشد، بعد از بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگزینی آنها در زمان درخواست و رعایت حفظ اشتغال در دوره تقسیط، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: کارفرمایان پس از توافق با شعب سازمان در زمینه پرداخت اقساطی بدهی بیمه‌ای، چنانچه هریک از اقساط بدهی‌های تقسیط شده در سررسید مقرر پرداخت نشود؛ بدهی تبدیل به حال شده و جرایم متعلقه، نسبت به مانده بدهی مطالبه و دوباره قابل تقسیط نخواهد بود. بنابراین کارفرمایان با توجه به شرایط مالی خود، تعداد اقساط را به نحوی انتخاب کنند که بتوانند تمام اقساط بدهی را در موعد مقرر پرداخت کنند.

طرح بخشودگی به نفع کارفرمایان و تولیدکنندگان است

با توجه به اینکه فرصت اقساط برای پرداخت بدهی‌ کارفرمایان در واقع کمک به حوزه تولید و اقتصاد کشور است بنابراین باید حوزه کارفرمایی در این فرصت تعیین شده بهترین استفاده را داشته باشند تا هم بخشی از منابع پرداخت نشده تأمین اجتماعی تأمین شود و هم بخشی از جرائم موجود کارفرمایان بخشیده شود و حوزه‌های تولید و اقتصادی نیز با رونق همراه شود.

به همین منظور اکبر شوکت، رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره مزایای این طرح گفت: اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه کارفرمایان خوش‌حساب علاوه بر اینکه در راستای پرداخت حق بیمه معوق به نفع کارفرمایان و تولیدکنندگان است، جبران‌کننده بخشی از کمبود منابع سازمان تأمین اجتماعی نیز خواهد بود.

او بیان کرد: در شرایط اقتصادی امروز که مردم در حوزه معیشت و کارفرمایان و تولیدکنندگان در راستای تولید چالش‌هایی را تجربه می‌کنند، بخشودگی جرایم بیمه‌ای کمکی به جامعه کارفرمایی محسوب می‌شود. در شرایط سخت بخش تولید، دولت باید اقداماتی برای رفع حداقل مشکل در دستور کار داشته باشد.

شوکت با اشاره به اینکه بخشودگی جرایم برای کارفرمایانی که بدهی بیمه‌ای دارند اقدام مناسبی است، گفت: یک بخش از جرایم بیمه‌ای مربوط به اصل حق بیمه و بخش دیگر جریمه‌ تعلق گرفته به آن است. بنابراین با اجرایی شدن هر سال این طرح، کارفرمایان امکان پرداخت اصل بدهی خود به صورت اقساط و جلوگیری از زیان را دارند.

تأمین بیش از ۸۶ درصد منابع سازمان از محل حق بیمه

از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۸۶ درصد منابع خود را از محل وصول حق بیمه تأمین می‌کند پرداخت به موقع مطالبات سازمان در راستای ارائه خدمات مطلوب به ذینفعان تأثیرگذار است.

بنابراین شرکای اجتماعی برای برقراری بهتر ارتباط دوسویه با تأمین اجتماعی باید همکاری لازم را داشته باشند زیرا با توجه به اینکه سازمان در هر شرایطی برای رفاه حال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و ارائه خدمات مطلوب‌تر به آنها با همه شرکای خود همکاری می‌کند باید کارفرمایان نیز پرداخت حق بیمه به عنوان مهمترین و بزرگترین منبع درآمد سازمان در این راستا یاری کنند.

کارشناسان بیمه‌ای نیز به این موضوع اذعان دارند که پرداخت به موقع حق بیمه در راستای ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان موثر است و باید در موعدد مقرر حق بیمه‌ها پرداخت شود تا تبدیل به بدهی بزرگی برای سازمان نشود.

نقش عملیاتی پرداخت به موقع حق‌ بیمه‌ها برای ایفای تعهدات سازمانی

به همین منظور علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: از آنجا که تأمین بخش قابل توجهی از منابع و هزینه‌های تأمین‌اجتماعی از محل وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان و شرکای اجتماعی است به طور یقین پرداخت به موقع این حق‌ بیمه‌ها در راستای ایفای تعهدات سازمانی نقش عملیاتی دارد.

او ادامه داد: بدهی ناشی از عدم پرداخت حق بیمه یا امتناع از پرداخت این سهم از سوی کارفرمایان، امکان کمبود و ناپایداری منابع و مصارف در سازمان‌های بیمه‌گری همچون تأمین‌اجتماعی را فراهم می‌کند.

حیدری افزود: تاخیر در پرداخت‌ها به دلیل انجام نشدن تأمین مالی و امتناع کارفرمایان نسبت به واریز سهم حق بیمه، منجر به ایجاد خسارت‌ به ویژه در بخش درمان با حدود ۲۵ درصد مصارف سازمان خواهد شد.

وی گفت: اگرچه تأمین اجتماعی تاکنون در پرداخت طلب مراکز طرف قرارداد و ایفای تعهدات خود در قبال افراد تحت پوشش کوتاهی نداشته است، اما در صورت استمرار انباشت بدهی حق بیمه، انتظار چالش‌هایی در این بخش وجود دارد.

حیدری با اشاره به تکلیف قانونی پرداخت حق بیمه کارفرمایان تا روز بیستم هر ماه، گفت: برخی از کارفرمایان حق‌ بیمه‌ها را به روزهای پایانی ماه موکول می‌کنند که البته پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان بین بیستم تا سی‌ام هرماه از این مسئله تاثیر می‌گیرد.

وی بیان کرد: تا روز سی‌ام هر ماه کارفرمایان با پرداخت حق بیمه مشمول جریمه عدم پرداخت نمی‌شوند، اما با مراجعه در روزهای پایانی ماه، تاحدودی مشکلات مربوط به وصول مطالبات، تأمین منابع و ارائه تعهدات برای تأمین اجتماعی به وجود خواهد آمد.

کد خبر: 60180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =