کشف راز گل سرخ در کتاب " شازده کوچولو"

آنتوان دو سنت اگزوپری، در سال ۱۹۳۵ تلاش کرد با پرواز بین پاریس و سایگون (بزرگ‌ترین شهر ویتنام که در ساحل رود سایگون قرار دارد و تا سال ۱۹۷۵ میلادی پایتخت ویتنام جنوبی بود و پس از پایان جنگ ویتنام با یکی شدن ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی بود به هوشی‌مین تغییر نام یافت) رکوردی از خود به جای بگذارد، اما هواپیمایش در صحرای بزرگ آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان‌جا فرود آمد. همین سانحه دستمایه نگارش "شازده کوچولو" شد که قهرمان داستان، خلبانی بی‌نام است که پس از فرود اجباری در کویر با پسر کوچکی آشنا می‌شود.

شازده کوچولو با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود که تا کنون به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده است. یعنی به‌طور متوسط سالی
یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد و در سال ۲۰۰۷، کتاب شازده کوچولو به دلیل اینکه از طرف بسیاری از افراد و نویسندگان ارزشمند ادبیات فرانسه به عنوان یکی از برترین کتاب‌های ادبیات معرفی شده بود، به عنوان کتاب سال فرانسه انتخاب شد. این انتخاب نشان داد که حتی پس از چندین دهه، این کتاب همچنان می‌تواند به عنوان یکی از برترین آثار ادبیات دنیا شناخته شود.

پسرک به خلبان می‌گوید که از سیارکی دوردست می‌آید و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف سیاره‌های دیگر، سیارک ناشناخته‌اش را ترک کند. خلبان از پسرک به عنوان شازده کوچولو یاد می‌کند و برای خلبان از گل رز محبوبش می‌گوید که دل در گرو عشق او دارد، از دیگر اخترک‌ها تعریف می‌کند و از روباهی که، روی زمین ملاقات کرده‌است. همچنین از ماری صحبت می‌کند که زبان رازآلودی داشته و درپایان شازده کوچولو تصمیم می‌گیرد به کمک او به سیارکش بازگردد.

راوی خلبان گیر افتاده در بیابان است که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، این کتاب یکی از کلاسیک‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های داستانی جهان به شمار می‌رود. داستان آدم کوچولوی شیرین و جذابی که هزاران کیلومتر دورتر از هر آبادی مسکونی یک روز صبح راوی داستان را از خواب بیدار می‌کند و می‌خواهد برایش یک گوسفند نقاشی کند.

پس از آن گفتگوهای خلبان و شازده کوچولو شروع می‌شود، بچه‌ای که سوال‌های بسیاری دارد اما به سوالات پاسخ نمی‌هد و خلبان از مجموع گفته‌هایش کشف می‌کند که از سیارکی به نام ب۶۱۲ آمده است. شازده کوچولو به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه‌اش از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان سنت اگزوپری از دیدگاه یک کودک پرسشگر که سؤال‌های بسیاری در مورد آدم‌ها و کارهایشان دارد ماجراها را از زبان خلبان برای خواننده شرح می دهد.

سیارک شازده کوچولو در فهرستِ سیارک‌های کشف شده نیست و او که ماجرای سفر از سیارکش تا رسیدن به کره زمین را برای خلبان شرح می‌دهد، شخصیت‌های جذاب و جالبی را که در این مسیر ملاقات کرده را نیز توصیف می‌کند و در نتیجه بسیاری از کارهایی که می‌کنند با خود می‌گوید: «این آدم بزرگ‌ها راستی راستی چه‌قدر عجیبند»

یکی از بخش‌های جذاب داستان شازده کوچولو در سفرش به سیاره‌ها وقتی است که خواننده با جوانب مختلف زمان و فضا، که با مفاهیم فلسفی و انسانی آمیخته شده روبرو می‌شود، مفهوم حسرت و دل‌گرفتگی که یکی از این مفاهیم است. خلبان ماجرا در پی مکاشفاتش از لابلای چیزهایی که شازده کوچولو برایش تعریف می‌کند، پی می‌برد: در سیارک فانوس‌بان یادِ آفتاب‌ غروب‌هایی افتاده که خودش بارها و بارها با جابه‌جا کردن صندلیش غروب را دنبال می‌کرده. در جایی دیگر خلبان بی‌نام داستان قطعات پازل ماجراهایی را که شازده کوچولو تعریف کرده کنار هم می‌گذارد و می‌گوید: "این جوری بود که من کَم کَمَک از زندگیِ محدود و دل‌گیر تو سر درآوردم. تا مدت‌ها تنها سرگرمیِ تو تماشای زیباییِ غروب آفتاب بوده. یک روز چهل و سه بار غروب آفتاب را تماشا کردی چون خودت که می‌دانی… وقتی آدم خیلی دلش گرفته باشد از تماشای غروب لذت می‌برد. پس خدا می‌داند آن روز چهل و سه غروبه چه‌قدر دلت گرفته بوده."

کتاب "شازده کوچولو"‌ فقط برای بچه‌ها نیست

کتاب شازده کوچولو ظاهرا برای بچه‌ها نوشته شده است، اما با توجه به رکوردی که دارد به جرات می‌توان گفت کودکان تنها خوانندگان این داستان فانتزی نیستند. بنابراین خواندن این اثر ادبی برای بزرگسالان هم توصیه می‌شود. ماجراهایی که در آن شاهزاده‌ای با ستاره‌ای روی شانه‌اش به کره‌ی زمین می‌آید و با مشکلات و موانع مختلفی روبرو می‌شود.

پسر کوچولوی داستان در عین حال که دنبال پاسخ‌هایی درباره‌ی زندگی و جهان است به زبان ساده و شیوا شکلی از دوستی، عشق، انسانیت، مسئولیت پرده برداری می‌کند. در کنار آن هم، داستانی ماجراجویانه را تعریف می‌کند که در آن معنای واقعی زندگی را دانسته‌ است. پس اگر به تازگی کتاب خواندن را شروع کرده‌اید شازده کوچولو گزینه مناسبی است. این اثر در کنار یک داستان سرگرم‌کننده و پر از راز و رمز،‌ دربردارنده مفاهیمی فلسفی و ارزشمندی است که با تصاویری زیبا، به شکلی بسیار جذاب و تاثیرگذار به خواننده منتقل می‌کند،مفاهیمی مانند:

  1. تصویری از جهان: دنیایی به تصویر کشیده شده است که در آن دانشمندان درگیر جزئیات و پیچیدگی‌های علمی و تکنولوژیک هستند، در حالی که شازده کوچولو به سادگی و زیبایی زندگی روستایی علاقه‌مند است. این نگاه نشان می‌دهد که پیچیدگی‌های فراوان علمی و فناورانه، ممکن است به بیش‌اندیشی و رنج انسان‌ها منجر شود.
  2. معنای عشق: ماجرای شازده و روباه در حالی که با یکدیگر دوستی می‌کنند، همزمان به دنبال "گل" می‌گردند که منجر می‌شود این دو موجود، برایش ارزشمندتر شوند. ماجرایی که نشان می‌دهد عشق و دوستی، نیازمند توجه به موجودات و ارزش‌های آن‌ها دارد و نمی‌توان آن‌ها را با چیزی مادی جایگزین کرد.
  3. قابلیت پذیرش: شازده کوچولو با پذیرش و یادگیری از تجربیات دیگران، توانسته است به رشد و بالندگیش بپردازد و حکایت از آن دارد که قابلیت پذیرش و تحمل دیدگاه‌ها و تجربیات دیگران، می‌تواند به رشد شخصی و فرهنگی کمک کند.
  4. اهمیت دوستی: شازده و روباه، با توجه به دوستی‌ای که با هم دارند، به دنبال حل مشکلات و موانعی هستتد که پیش رویشان قرار دارد. تلاش آنها نشان از آن دارد که دوستی و همبستگی، ارزشمندترین هدیه برای هر فردی است. همچنین بر دوستی و همکاری تاکید دارد که می‌تواند در رسیدن به اهداف کمک کند و در حل مشکلات موثر باشد. این مفهوم طوری قابل مشاهده است که شازده و روباه با تلاش مشترک، موانع پیش روی خود را شکست داده و به هدفشان می‌رسند.
  5. معنای دوست داشتن: شازده کوچولو به دنبال دوست داشتن و یافتن دوست واقعی خود است. با این حال، او با بسیاری از شخصیت‌ها برخورد می‌کند که در ابتدا به نظر می‌رسد دوستان او هستند، اما در پایان کتاب متوجه می‌شود که آن‌ها به دوستی واقعی ارزش نمی‌دهند. این به معنای این است که دوستی واقعی، یک رابطه دوستانه است که ارزش آن بر اساس احترام، صداقت و صمیمیت استوار است و نه بر اساس نفع یا مصالح شخصی.
  6. معنای مسئولیت‌پذیری: شازده کوچولو با دیدن کره‌ی زمین از فضا، به فکر مسئولیت‌پذیری و تعهداتش در زندگی می‌افتد. او می‌فهمد که برای پرورش گلش و رسیدن به آتش‌فشان‌هایش، نیازمند تلاش و مسئولیت‌پذیری است. این مفهوم اهمیت ارتباط انسان با طبیعت را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که انسان برای بهره‌مندی از منابع طبیعی، باید در برابر آن مسئولیت‌پذیر باشد.
  7. مفهوم زمان: زمان به‌عنوان یک مفهوم مهم در این داستان مطرح شده است. شازده کوچولو در سفر خود به سیاره‌های دیگر، با جوانب مختلف زمان مواجه می‌شود، اما با این حال تلاش می‌کند که به موقع به سیاره خود بازگردد. او در سفرش به سیاره‌های دیگر با زمان‌های مختلفی روبرو می‌شود و متوجه می‌شود که زمان در هر سیاره با تفاوت‌هایی درک می‌شود. به عنوان مثال، در یکی از سیاره‌ها، شازده کوچولو با فانوس‌بان ملاقات می‌کند و در بخشی از گفتگویشان فانوس بان می‌گوید:"حالا که سیاره دقیقه‌ای یک بار دور خودش می‌گردد دیگر من یک ثانیه هم فرصت استراحت ندارم: دقیقه‌ای یکبار فانوس را روشن می‌کنم یک بار خاموش. الان یک ماه تمام است که ما داریم با هم اختلاط می‌کنیم.سی دقیقه. سی روز"
  8. مفهموم رنج و مرگ: در بخش‌های مختلفی از داستان شازده کوچول متوجه می‌شود که خواسته‌هایش به راحتی محقق نمی‌شوند و برای رسیدن به آنها باید ممارست داشته باشد و در یکی از نقاط اوج داستان که گفتگوی رمزآلود او در مورد مرگ است مفهمو آن را درک می‌کند و بار دیگر به ملاقات مار می‌رود.

در نهایت اگر پس از خواندن کتاب شازده کوچولو به ماجراهایش که خلبان بی‌نام روایت می‌کند، علاقه‌مند شدید بد نیست بدانید وبسایت رسمی کتاب "شازده کوچولو" هم وجود دارد. این وبسایت به زبان فرانسوی است و به نشانی www.lepetitprince.com در دسترس است. در این وبسایت اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه و خلاصه داستان کتاب، نمایش‌های تئاتری و سینمایی، انواع ترجمه‌های کتاب به زبان‌های مختلف، محصولات مرتبط با کتاب و.... در اختیارتان قرار دارد.

کد خبر: 60201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =