راهکارهای عبور صندوق‌های بازنشستگی از بحران

رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های آتی نیازمند تدبیر فوری است؛ با این حال نمی‌توان وضعیت اکنون صندوق‌ها و چالش‌های پیش روی آنان را مربوط به یک دوره با بازه زمانی خاص دانست و بهتر است آن را به عنوان یک هشدار برای آیندگان قلمداد کرد.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این‌باره به آتیه‌آنلاین می‌گوید: پر واضح است که در وضعیت فعلی صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و در صورت عدم برطرف کردن چالش‌های این صندوق‌ها، شرایط نامناسبی برای آنان رقم خواهد خورد.

او افزود: به این علت که صندوق‌های بازنشستگی به لحاظ خدمات و منابع درآمدی وابستگی و تعامل بالایی با جامعه دارند، باید شرایط آنها در راستای تأمین منابع جهت ارائه خدمات و پرداخت مستمری به بازنشستگان به صورت مستمر مورد رصد قرار گیرد.

این کارشناس بازار کار در ادامه افزود: اما نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که وضعیت اقتصادی کشورمان دچار نوسان‌های بسیاری است، به‌گونه‌ای که بانک‌ها نیز وضعیت مناسبی را در حوزه مالی تجربه نمی‌کنند و این در حالی است که بانک‌ها تسهیلاتی با سود ۲۰ تا ۲۳ درصد به مشتریان خود ارائه می‌کنند که این میزان دو برابر بودن تورم را نسبت به سود بانکی اثبات می‌کند.

حاج اسماعیلی بیان کرد: به دلیل شرایط اقتصاد، بانک‌ها وضعیت شکننده‌ای را تجربه‌ کرده و ناترازی مالی آنان بیشتر از ناترازی موجود در صندوق‌های بازنشستگی است.

او افزود: با افزایش شرایط تورمی و به تبع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و افزایش تحریم‌ها شاهد رشد محسوس هزینه‌های بخش دولتی و فشارهای بودجه‌ای را موجب شده است.

این کارشناس بازار کار در ادامه گفت: در صورت ادامه‌دار بودن وضعیت ترسیم شده در حوزه بانکی و صندوق‌های بازنشستگی، نهادهای بیمه‌ای با چالش روبرو خواهند شد و به دلیل هزینه‌های بالای این صندوق‌ها برای دولت و بدهی انباشته شده نهاد دولت به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر، باید سیاست‌گذاری لازم در راستای کنترل این وضعیت صورت گیرد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: مساله دیگر تامین منابع موجود سازمان تامین اجتماعی است به طوری که برای بودجه این سازمان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مشارکت دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: برای حل مشکل تامین مالی صندوق‌های بازنشستگی باید تمامی بدنه حاکمیت به‌ویژه معاونت‌های تخصصی وزارتخانه‌های اقتصادی و دستگاه‌های مرتبط، اقدامات لازم را در راستای بهبود وضعیت این صندوق‌ها در دستور کار داشته باشند.

او ادامه داد: برای حل این مشکل باید تشکل‌های جدید اقتصادی در قالب تعاونی‌های تولیدی و توزیعی تشکیل شود و بخشی از تامین سرمایه این تشکل‌ها توسط دولت اعطا شده تا آنها رشد بهره‌وری آنها را شاهد باشیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بعد از به ثبات رسیدن و درآمدزایی تشکل‌های تعاونی‌محور، دولت می‌تواند حق‌السهم خود را در اختیار داشته و بخش دیگری از حق‌السهم نیز به بازنشستگان عضو تعاونی خواهد رسید.

شیخی اضافه کرد: با این حال واضح است که کسب درآمد و اقتصادی شدن این تشکل‌ها مستلزم حمایت همه‌جانبه نهادها و توجه ویژه متولیان بخش‌های اقتصادی است.

ضرورت تنوع سبد تأمین درآمد صندوق‌های بازنشستگی

از طرفی باید سبد تامین درآمدهای صندوق بازنشستگی را متنوع‌تر کرد تا این صندوق‌ها با ترکیب مختلفی از فعالیت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها بتوانند تامین منابع مالی خود را ارتقا دهند.

در وضعیت فعلی اما حمایت از صندوق‌های بازنشستگی باید از اولویت‌های مسئولان قلمداد شود تا با توسعه و اصلاح مجموعه‌ها و تکمیل زنجیره‌های تولید در کنار ترمیم آنها، شاهد خروج آنان از مشکلات فعلی باشیم.

براساس برنامه پنجم و ششم توسعه سهم تعاونی‌ها در بخش اقتصاد باید به ۲۵ درصد می‌رسید و مردم را در قالب تشکل‌ها و تعاونی مشارکت داده تا درآمدهای این بخش در بین تمامی اقشار عادلانه توزیع شود.

از طرف دیگر با تشکیل این تعاونی‌ها شاهد پرکردن خلاهای بازار و خودکفاشدن در حوزه‌های مختلف تولید باشیم تا علاوه بر تامین بازار داخل روند رشد صادرات را سرعت بخشیده و درآمدهای را برای افراد حقیقی عضو صندوق‌های بازنشستگی فرآهم کنیم.

کد خبر: 60260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =