از شیرین‌کننده‌های غیرقندی برای کنترل وزن استفاده نکنید

با شیوع تب لاغری، استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی فاقد قند بیش از پیش متداول شده است. اکنون به شکل‌ فراوان شیرین‌کننده‌های غیرقندی فاقد قند مانند آسه سولفام K، آسپارتام، آدوانتام، سیکلامات، استویا و .... به شکل جایگزین قند مصرفی و نوشیدنی‌ها در بازار به فروش می‌رسند. اما برخلاف تبلیغات جایگزینی قندهای آزاد با شیرین‌کننده‌های غیرقندی در درازمدت به کنترل وزن کمک نمی‌کند و می‌تواند خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از WHO؛ سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل جدیدی در مورد شیرین‌کننده‌های غیرقندی (NSS) منتشر کرده است که در آن استفاده از شیرین‌کننده‌های غیرقندی برای کنترل وزن بدن یا کاهش خطر بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) ممنوع است.

این توصیه بر اساس یافته‌های یک بررسی سیستماتیک از شواهد موجود است که نشان می‌دهد استفاده از شیرین‌کننده‌های غیرقندی هیچ مزیت بلندمدتی در کاهش چربی بدن در بزرگسالان یا کودکان ندارد. همچنین نتایج این بررسی نشان می‌دهد که ممکن است استفاده طولانی مدت از NSS، اثرات نامطلوب بالقوه مانند افزایش خطر دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر در بزرگسالان را به همراه داشته باشد.

فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت دراینباره می‌گوید: «جایگزینی قندهای آزاد با شیرین‌کننده‌های غیرقندی در درازمدت به کنترل وزن کمک نمی‌کند. مردم باید راه‌های دیگری را برای کاهش مصرف قندهای آزاد در نظر بگیرند. راه‌هایی مثل مصرف مواد غذایی با قندهای طبیعی، همچون میوه، یا غذاها و نوشیدنی‌های بدون شیرینی. شیرین‌کننده‌های غیرقندی فاکتورهای غذایی ضروری نیستند و ارزش غذایی ندارند. مردم باید شیرینی رژیم غذایی خود را از اوایل زندگی به طور کلی کاهش دهند تا سلامت خود را بهبود بخشند».

این توصیه در مورد محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی حاوی NSS، مانند خمیر دندان، کرم پوست و داروها اعمال نمی‌شود اما درعوض برای همه افراد به جز افرادی که از قبل به دیابت مبتلا هستند صدق می‌کند. شیرین‌کننده‌های غیرقندی شامل همه انواع شیرین‌کننده‌های غیرمغذی مصنوعی و طبیعی یا اصلاح شده است که به عنوان قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌های آماده طبقه‌بندی نمی‌شوند یا به تنهایی برای شیرین کردن فروخته می‌شوند تا به غذاها اضافه شوند. شیرین‌کننده‌های غیرقندی فاقد قند رایج شامل آسه سولفام K، آسپارتام، آدوانتام، سیکلامات، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، استویا و مشتقات استویا است که در بازار به فروش می‌رسند.

از آنجا که در بررسی صورت گرفته ارتباط مشاهده شده بین NSS و پیامدهای بیماری ممکن است با ویژگی‌های پایه شرکت‌کنندگان در مطالعه و الگوهای پیچیده استفاده از NSS مخدوش شود، این توصیه مشروط ارزیابی شده است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد تصمیم‌گیری‌های سیاستی مبتنی بر این توصیه ممکن است نیاز به بحث اساسی در زمینه‌های خاص هر کشور داشته باشد، برای مثال بکارگیری این توصیه‌ها به میزان مصرف NSS در گروه‌های سنی مختلف مرتبط است.

دستورالعمل WHO در مورد NSS بخشی از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های موجود و آینده در مورد رژیم‌های غذایی سالم است که هدف آن ایجاد عادات غذایی سالم مادام‌العمر، بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سراسر جهان است.

کد خبر: 60262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =