توسعه پوشش بیمه‌ای با روند افزایشی جمعیت

حیات صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر به افزایش شمار بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای بستگی دارد بنابراین با رشد جمعیت و فرهنگ‌سازی برای روند افزایشی فرزندآوری در آینده چشم‌انداز روشنی برای این سازمان‌ها وجود خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، از آنجا که بیش از ۸۶ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه کارگران و شرکای اجتماعی تأمین می‌شود، افزایش نرخ جمعیت منجر به رشد شمار بیمه‌پردازان، افزایش منابع و ارائه بهتر تعهدات همه‌جانبه این سازمان می‌شود.

اکنون بیش از ۱۰ درصد جمعیت ایران در سن سالمندی قرار دارند و همین موضوع تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان‌های بیمه‌ای را افزایش می‌دهد و میزان تعهدات و مصارف سازمانی به شدت افزایش خواهد یافت.

بنابراین روند صعودی تعداد سالمندان و پیری جمعیت برخی از صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای را با چالش جدی مواجه خواهد کرد و روند ارائه خدمات نیز به سمت مطلوبی پیش نخواهد رفت.

افزایش تعداد بیمه‌شدگان برای تأمین منابع بیشتر

باید برای جلوگیری از مصارف و هزینه‌های بیشتر این سازمان‌ها، میزان ورودی یا تعداد بیمه‌شدگان جهت تأمین به موقع منابع را توسعه داد تا تأمین اجتماعی بتواند در راستای پرداخت مستمری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران به بهترین شیوه عمل کند.

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۱۵ میلیون نفر بیمه‌شده ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای تعهدات خود هزینه می‌کند بنابراین با افزایش شمار بیمه‌شدگان می‌توان بر تعداد افراد بیمه‌پرداز در جامعه هدف سازمان افزود.

تحقق تأمین منابع برای ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به مقوله رشد جمعیت و تعداد نیروی کار فعال در عرصه کسب و کار بستگی دارد و باید با رشد شمار بیمه‌شدگان در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای اقدام کرد.

با توجه به اینکه روند پیری جمعیت به افزایش مصارف و رشد شمار بیمه‌شدگان به تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی کمک خواهد کرد باید از روند سالمندی در جامعه با تقویت برنامه‌های خاص در حوزه جمعیت هدف‌گذاری کرد.

هزینه ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در سال گذشته

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود هزینه کرده است که باید برای کاهش این هزینه‌ها برنامه‌های راهبردی اجرایی کرد.

از آنجا که ۶۰ درصد بازنشستگان جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند روند پیری جمعیت به طور یقین تعداد این جامعه هدف را هم افزایشی کرده و میزان مصارف سازمان نیز سالانه رشد خواهد داشت.

فرصت طلایی پنجره جمعیتی برای افزایش شمار بیمه‌پردازان

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: باز بودن پنجره جمعیتی یک فرصت مناسب در جامعه محسوب می‌شود و در سال‌های آینده با بستن شدن آن، ایران با حرکت به سمت سالمندی، زمینه رشد جمعیت پیر را تجربه خواهد کرد.

خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: پیر شدن جمعیت و حرکت به سمت جامعه سالمند بر افزایش تعهدات صندوق‌های بیمه‌ای تأثیر جدی دارد بنابراین بسته شدن پنجره جمعیتی در سال‌های آینده به عنوان تهدیدی جدی برای حوزه بازنشستگی و بیمه‌ای به شمار می‌رود.

او بیان کرد: با وجود چنین موضوعات تهدیدکننده‌ای برای جمعیت، استفاده از فرصت پنجره طلایی می‌تواند مسیر افزایش شمار بیمه‌پردازان در سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: اکنون یکی از موضوعات تهدیدکننده برای کشور موضوع پیری جمعیت به شمار می‌رود که باید برای رفع چالش‌های این حوزه به سمت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای روند افزایشی صندوق‌های بیمه‌ای پیش رفت.

توجه به پایداری صندوق‌ها ضرورتی انکارناپذیر

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: در شرایط سالمندی میزان مصارف و تعهدات صندوق‌های بازنشستگی در قالب منابع محدود روند افزایشی پیدا می‌کند باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای توسعه پایداری صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی، در راستای ایجاد تعویق در نقطه سر به سری و تقویت منابع پایدار سازمان برنامه‌های اجرایی داشت.

به گفته خسروشاهی، اکنون با توجه به شرایط پنجره جمعیتی جوان حاکم در کشور و عدم ورود به محدوده سالمندی، باید ضمن جذب افراد جوان در صندوق‌های بیمه‌ای، بتوان منابع پایداری برای سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی ایجاد کرد.

او توجه به پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی را ضروری انکارناپذیر دانست و افزود: در صورت توسعه پوشش بیمه‌ای می‌توان به پایداری و ماندگاری این صندوق‌ها کمک کرد.

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: با توجه به اینکه جذب بیمه‌شدگان جوان تعهداتی برای تأمین اجتماعی به دنبال دارد و به ازای جذب هر بیمه شده در ۲ دهه آینده، نیاز به انجام تعهداتی برای این افراد است بنابراین روند افزایش جمعیت در کشور، جایگزینی این بیمه‌شدگان با مشکلات مواجه خواهد شد.

به گفته او، البته با توجه به اینکه طبق ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، بسط و توسعه خدمات این سازمان برای آحاد مردم و از اقشار مختلف مدنظر است، می‌توان برنامه‌ریزی درستی برای ارائه خدمات و اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان داشت.

خسروشاهی ادامه داد: باید با ایجاد سازوکارها و راهکارهای عملیاتی، اقشار بدون بیمه را با روش‌های مختلف، انواع قراردادها و نرخ‌های متفاوت و انجام اصلاحات پارامتریک در نظام بیمه‌پردازی، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی مانند تأمین اجتماعی قرار داد.

او اضافه کرد: البته پایداری منابع سازمانی و از بین بردن تهدید احتمالی برای بیمه‌شدگان در سال‌های آینده نیز به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود.

توسعه پوشش بیمه‌ای برنامه اجرایی و هدف‌گذاری شده

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز گفت: با توجه به اینکه روند پیری جمعیت، تعداد پرونده‌های مستمری و تعهدات در قبال مستمری‌بگیران را با رشد مواجه می‌کند باید با برنامه‌ریزی درست تعداد بیمه‌شدگان از مستمری‌بگیران پیشی بگیرد.

او توسعه پوشش بیمه‌ای را یک برنامه اجرایی و هدف‌گذاری شده در سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: با رشد تعداد بیمه‌پردازان امکان پرداخت مستمری را به روشی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی شده، تسهیل‌ خواهد کرد.

خسروشاهی ادامه داد: با این اقدامات زمان مختومه شدن پرونده‌های مستمری هم خواهد رسید، اما اکنون مستمری‌ها بسیار بیشتر از ورودی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای است.

وی اضافه کرد: بنابراین با حفظ پایداری منابع تأمین‌اجتماعی، در سال‌های آینده چشم‌انداز مناسبی برای سازمان به ویژه بیمه‌شدگان جدید متصور خواهد شد.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای طبق اصل ۲۹ قانون اساسی برنامه‌ریزی جدی دارد و اکنون با توجه به روند صعودی سالمندی، برنامه‌های سازمان به سمت گسترش خدمات بیمه‌ای پیش رفته تا تعداد بیمه‌پردازان افزایش یافته و در قبال مستمری‌بگیران نیز بدون مشکل همچنان به تعهدات خود عمل کند.

کد خبر: 60263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =