پوشش جامع و فراگیر بیمه‌ای با اجرای نظام‌مند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

محمدعلی جنانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: اگر براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی و نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، سهم حوزه‌های امدادی، بیمه‌ای و حمایتی به طور دقیق و درست مشخص و نظام‌مند شود، پوشش جامع و فراگیری در راستای اجرای این سیاست‌ها در جامعه صورت می‌گیرد.

جنانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اکنون به دلیل داشتن پوشش فراگیر و لایه طبقه‌بندی و تعریف نشده در زمینه تکالیف و اهداف سه حوزه تعیین شده، با هر اتفاق و رویدادی، به طور غیرسازماندهی و غیرنظام‌مند با آن وقایع برخورد می‌شود که این باعث هدر رفتن انرژی خواهد شد.

او بیان کرد: اگر سهم هر حوزه در فرایند نظام بیمه‌ای، حمایتی و امدادی تعریف و تکالیف مشخص شود و براساس منشور ابلاغی عمل شود می‌توان پوشش جامع و فراگیر برای آحاد جامعه در این زمینه فراهم کرد.

جنانی با بیان اینکه این اقدامات باعث بهره‌مندی بسیاری از افراد جامعه از مواهب و مزایای این نظام خواهد شد، افزود: در صورتی که برنامه‌ها و اهداف هر سه حوزه مشخص شود می‌توان گام‌های بهتری برای اجرای دقیق‌تر این سیاست‌ها در جامعه برداشت.

سه نظام امدادی، حمایتی و بیمه‌ای با هم تعریف نشده است

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در بحث نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی تفکیک سه نظام امدادی، حمایتی و بیمه‌ای مطرح شده است.

او ادامه داد: اکنون یک مشکلی که که در این زمینه وجود دارد تعریف و تبیین نشدن این سه نظام با هم است زیرا جایی که نظام حمایتی وجود ندارد و با وجود خلاءهایی در این زمینه نظام بیمه‌ای تاوان نظام حمایتی را می‌دهد.

جنانی افزود: به همیت دلیل این با اصل نظام بیمه‌ای براساس محاسبات اکچوئری تناقض و تعارض دارد و در این مباحث باید نظام امدادی، بیمه‌ای و حمایتی در یک مرکزی سازماندهی شده تا مشخص شود متولیان این نظام‌ها چه ارگان‌ها و دستگاه‌هایی هستند.

پوشش چتر گسترده با تعیین تکلیف سه حوزه

جنانی بیان کرد: اکنون در عرصه امدادی هفت ارگان به عنوان متولی تکلیف و وظیفه قانونی دارند که این ارگان‌ها و نهادها شامل مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات و دیگر متولیان هستند.

او ادامه داد: باید برای ارائه بهتر خدمات باید تکالیف آنها مشخص شود تا براساس حوزه عملکردی خود فعالیت مستمر داشته باشند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: باید مشاهده کرد که در حوزه بیمه‌ای چه قلمروهایی در دیگر حوزه‌ها وجود دارد که به عنوان نظام حمایتی به آن تحمیل شده است زیرا بسیاری از حمایت‌های تأمین اجتماعی فاقد پشتوانه محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری است.

او اضافه کرد: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برخی قوانین دیگر، تکالیفی به تأمین اجتماعی تحمیل شده است که این سازمان باید این قوانین را اجرایی کند و این موضوع با نظامات بیمه کاملا ناسازگار است.

جنانی افزود: در بحث امدادی نیز باید تکالیف و وظایف سازمان‌های مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و سازمان امداد و نجات و دیگر سازمان‌ها در یک هسته مرکزی تببین شود تا پوشش چتر گسترده حوزه‌های بیمه‌ای، امدادی و حمایتی به درستی عمل کند. در آن صورت است که هرکدام در قلمرو خاص خود در زمان مشخص برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی خواهند داشت.

کد خبر: 60290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =