میلیون‌ها کودک و پناهجو در خطر

طوفان «موکا» به همراه طوفان استوایی «فانی» در سال ۲۰۱۹ به عنوان قوی‌ترین طوفان در شمال اقیانوس هند به ثبت رسید. با وقوع این طوفان دربخش‌هایی از میانمار و بنگلادش میلیون‌ها نفر که پیش از این در معرض آسیب‌های آب و هوایی و ناآرامی‌های قومی قرار داشتند، بار دیگر در معرض خطرات جدیدی قرار گرفته‌اند. در میانمار بیش از ۱۶ میلیون نفر که ۵.۶ میلیون نفر از آنها کودک هستند در شرایط خطرناکی بسر می‌برند. در بنگلادش نیز که بزرگترین کمپ پناهندگان جهان در آنجا واقع شده است، یک میلیون آواره روهینگیایی با بار سنگین طوفان‌های شدید مواجه شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند.

رد ویرانی به جا مانده از طوفان «موکا» که روز یکشنبه بخش‌هایی از بنگلادش و میانمار را درنوردید موجب اختلال شدید در زندگی میلیون‌ها کودک و خانواده آسیب‌پذیر شده است. با وجود پایان بدترین طوفان، خطر لغزش زمین همچنان بالاست و خطرات دیگر از جمله بیماری‌های منتقل شونده از آب، در روزهای آینده افزایش خواهند یافت.

طوفان موکا در ۱۴ مه حدود ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی به سواحل بنگلادش و میانمار برخورد کرد و سیل، طوفان و بادهای شدید به سرعت ۱۷۵ مایل در ساعت را با خود به همراه داشت.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف درباره وضعیت منطقه گفت: «برخی از آسیب‌پذیرترین کودکان و خانواده‌ها در سطح جهان، یک بار دیگر در بحرانی قرار گرفته‌اند که خودشان ایجاد نکرده‌اند. مناطقی که به شدت تحت تاثیر طوفان قرار گرفته، محل زندگی مردم و جوامعی است که در حال حاضر به دلیل درگیری، فقر، بی‌ثباتی و شوک‌های آب و هوایی و محیطی در وضعیت بحرانی قرار گرفته بودند». وی معتقد است که باید نیازهای فوری کودکان را پس از این طوفان ارزیابی کنیم و به آنها پاسخ دهیم؛ «با اطمینان می‌دانیم که بهترین راه برای نجات و بهبود زندگی کودکان و خانواده‌های آنها از بحران یافتن راه‌حل‌های بلندمدت است».

در اواخر روز یکشنبه، طوفان ضعیف شد و خانه‌ها، امکانات بهداشتی، مدارس و سایر زیرساخت‌های حیاتی ویران‌شده را پشت‌سر گذاشت. بسیاری از صدها هزار نفری که آسیب دیده‌اند، پناهندگان یا آوارگان داخلی هستند که در پناهگاه‌های ضعیف در اردوگاه‌ها و مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند. آنها به شدت به کمک‌های بشردوستانه برای غذا، آب، بهداشت، آموزش و حفاظت نیازمندند.

وضعیت به ویژه در میانمار نگران‌کننده‌تر است. بیش از ۱۶ میلیون نفر که ۵.۶ میلیون نفر از آنها کودک هستند و از جمله ۱.۲ میلیون آواره داخلی روهینگیایی، قوم راخین و سایر جوامع، در مسیر طوفان که منطقه‌ای پست و مستعد طوفان و سیل است قرار داشتند.

ارزیابی میزان خسارت در میانمار عمدتاً به دلیل قطع شدن جریان خدمات حمل و نقل، مخابرات و عدم دسترسی به برخی جاده‌ها به دلیل سقوط درختان و آوار چالش‌برانگیز است. با این حال، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که کودکان نیز در میان قربانیان این طوفان هستند.

در بنگلادش محل استقرار بزرگترین کمپ پناهندگان جهان در «کاکس بازار»، یک میلیون آواره روهینگیایی با بار سنگین طوفان‌های شدید مواجه شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند. اردوگاه‌های پناهندگان در میان پرجمعیت‌ترین مکان‌های روی زمین قرار دارند. کودکان در این کمپ‌ها در معرض بسیاری از خطرات مثل بیماری، سوءتغذیه، بی‌توجهی، استثمار و خشونت قرار دارند. در عین حال محل جغرافیایی خود این اردوگاه‌ها نیز مستعد رانش زمین هستند.

طوفان «موکا» به همراه طوفان استوایی «فانی» در سال ۲۰۱۹ به عنوان قوی‌ترین طوفان در شمال اقیانوس هند به ثبت رسید. دانشمندان اخیراً دریافته‌اند در حالی که تلاش‌های مدیریت بلایا باعث کاهش تعداد مرگ و میر در طوفان‌ها در سال‌های اخیر شده است، تغییرات آب و هوایی این پیشرفت را تهدید می‌کند. آنها خاطرنشان کردند که تشدید فراوانی و شدت طوفان‌ها در دهه‌های آینده خطر بسیار بیشتری را برای بنگلادش به همراه خواهد داشت.

در حالی که اردوگاه Cox’s Bazaar از طوفان در امان مانده، هزاران نفر آسیب دیده‌اند و چندین سرپناه موقت، تأسیسات و زیرساخت‌هایی که برای پناهجویان فراهم شده است، به دلیل باد و باران شدید به شدت آسیب دیده‌اند.

دسترسی به موقع و فوری به کمک‌های بشردوستانه در مناطق آسیب‌دیده در هر دو کشور حیاتی است. یونیسف در محل حادثه حضور دارد و با ارزیابی نیازها کمک‌های اضطراری را ارائه می‌دهد. یونیسف همراه با شرکای محلی، تدارکاتی را در بنگلادش و میانمار برای افزایش خدمات پاسخگویی، از جمله آب و فاضلاب، حفاظت از کودکان، بهداشت، تغذیه، و آموزش، آماده و مستقر کرده است.

کد خبر: 60304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =