فعالیت ۱۳۶ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در کشور

جعفر امیرآبادی زاده، مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۱۳۶ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت بیش از ۱۵۳ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: پیشرفت، توسعه و آبادانی روستاها و شهرها با توسعه و تقویت تعاونی توسعه عمران شهرستانی و دهیاری تسریع می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیرآبادی زاده افزود: براساس ماده (۱) قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، جهت تسریع در توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به دلیل افزونه‌زا(رانت‌زا) بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، شرکت‌هایی با عنوان تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تشکیل می‌شود.

او بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی در سطح استان‌ها تعداد ۷۲ موافقت‌نامه صادر شده است.

امیرآبادی زاده ادامه داد: این نوع تعاونی‌ها با تصویب قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال ١۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی و همچنین اساس‌نامه تعاونی‌ها در هیأت محترم وزیران در سال ١۳۹۱ به ثبت رسیده و تأسیس شده‌اند که در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، احداث نیروگاه خورشیدی، عمرانی، راه‌سازی، گردشگری و پایانه صادراتی بهره‌برداری شده و در دست اجرا است.

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون وزارت کار گفت: با هدف توسعه فعالیت این تعاونی‌ها در دولت سیزدهم اقدام به اصلاح قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی شده که در کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت طرح موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

او در ادامه افزود: همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با صندوق‌های وزارتخانه متبوع در راستای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری به تعاونی توسعه عمرانی شهرستانی در مرحله شناسایی و انجام فرایند قانونی این مدل است.

امیرآبادی زاده افزود: شرکت تعاونی دهیاری‌های کشور با عضویت حداقل ۷ شخصیت حقوقی نهاد دهیاری و براساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شوند. از جمله توانمندی‌های این نوع تعاونی‌ها می‌توان به افزایش مشارکت‌های مردمی در عمران و آبادانی و رشد اقتصادی روستاها و نیز به افزایش نقش تعاونی‌های روستایی در برنامه‌های عمرانی و خدماتی مناطق روستایی اشاره کرد.

او بیان کرد: تعاونی‌های دهیاری نقش مؤثر و سازنده‌ای در کاهش فقر، ایجاد اشتغال پایدار در روستا، تقویت و توسعه اقتصاد روستایی و مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها دارند.

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد تعاون وزارت کار تأثیر ۸۱۲ تعاونی با عضویت بیش از ۱۹ هزار نفر نهاد دهیاری بر مهاجرت معکوس روستاییان بسیار جدی دانست و تاکید کرد: از مباحث کلیدی و در راستای توسعه پایدار کشور و سیاست‌های کلان نظام است که با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و تمدید آن درسال ۱۴۰۱ انجام و در مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها نقشی مشهود و روشن داشته و مؤثر بوده است.

او توضیح داد: همچنین اجرای پروژه در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، اجرای آسفالت، راه‌سازی، احداث پل، احداث فروشگاه، جمع‌آوری زباله، احداث پارک و فضای سبز، نصب پلاک پستی در روستاها که در نوع خود کم‌نظیر و در سال‌های اخیر بسیار کم‌سابقه بوده است.

کد خبر: 60338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =