۷۰ درصد بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی امروز تحت عنوان بزرگترین و کارآمدترین صندوق‌ بیمه‌ای، با داشتن بیش از ۸۶ تا ۹۰ درصد اشتغال کشور ۷۰ درصد بازنشستگان را تحت پوشش دارد.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اکنون سازمان تأمین اجتماعی به واسطه پوشش این تعداد از بازنشستگان در جامعه خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به این افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

او بیان کرد: از مجموع ۶.۵ میلیون نفر مستمری‌بگیر و بازنشسته اصلی حدود پنج میلیون نفر یعنی بیش از ۷۰ درصد از مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که سازمان علاوه بر ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی، پرداخت مستمری آنها را عهده‌دار است.

جهانی افزود: به تناسب صندوق‌های برجسته در کشور، سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق لشکری، بیشترین فراوانی حوزه بازنشستگی را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین این صندوق‌ها باید هرکدام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

تأمین اجتماعی سازمانی اقتصادی و اجتماعی

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی با بیان اینکه تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اقتصادی و اجتماعی است، گفت: این نهاد بیمه‌گر را نمی‌توان با نگاه حمایتی اداره کرد یا با کارکردهای امدادی آن را نگهداری کرد زیرا تحت عنوان یک سازمان بیمه‌گر فعالیت می‌کند.

او معتقد است: باید این سازمان با نگاه بیمه‌گری، محاسبات بیمه‌ای و دیدگاه اقتصادی اجتماعی اداره شود و برای آن درآمدها و هزینه‌های خاص تعریف شود تا با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق، در یک بازه زمانی به حیات خود ادامه دهد.

به گفته جهانی، همه کشورهای دنیا باید در عرصه تأمین اجتماعی و به ویژه صندوق‌های بیمه‌ای، سیاست‌گذاری قابل توجهی داشته باشند زیرا به عنوان یک ضرورت در همه زمینه‌ها مورد توجه است.

او بیان کرد: سیاستگذاری باید به نحوی باشد که بتواند از یک دریچه‌ای کمک به نگهداری صندوق‌های بیمه‌ای، از نگاه دیگر به پایداری منابع آنها و از طرفی به رشد مصارف، تعهدات و خدمات این صندوق‌ها و نظام‌های بیمه‌ای کمک کند.

چالش تعادل منابع و مصارف در صندوق‌های بیمه‌ای

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: امروز شاید یکی از نگرانی‌های محافل کارشناسی و تحلیلی در حوزه تأمین اجتماعی این است که بسیاری از صندوق‌های بیمه‌ای از جمله تأمین اجتماعی از بُعد منابع و مصارف با چالش مواجه شده و مصارف آن بر منابع پیشی گرفته است.

او بیان کرد: در سال‌های گذشته حدود ۹۵ درصد منابع از محل حق بیمه با مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت تأمین می‌شد و از این جهت مابقی درآمدهای سازمان از محل انجام سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

جهانی ادامه داد: اکنون مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) حدود ۶ درصد از منابع سازمان را تامین می‌کند و ۹۵ درصد منابع هم از محل وصول حق بیمه تأمین می‌شود.

کد خبر: 60339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =