تأثیر شرایط جمعیتی بر منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای

حیات و پایداری صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای بستگی به میزان منابع و مصارف آنها برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد و از طرفی تأمین منابع و هزینه‌ها و مصارف نیز تحت تأثیر شرایط جمعیتی کشور است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه رشد جمعیت موجب افزایش شمار جوانان فعال در عرصه کسب و کار می‌شود بنابراین به واسطه وجود جوانان به عنوان نیروهای مولد امکان تأمین به موقع منابع و اجرای تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر را فراهم خواهد کرد.

اگرچه جمعیت ایران اکنون به مرز ۸۵ میلیون نفر رسیده است اما تنها ۲۵ درصد جمعیت را جوانان در سن ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند و این آمارها نشان می‌دهد که روند کاهش جمعیت مولد و افزایش جامعه سالمندان می‌تواند به نوعی برای صندوق‌های بیمه‌ای بحران ایجاد کند.

به همین دلیل باید با اقدامات تشویقی جامعه را به سمت رشد نرخ جمعیت و افزایش جامعه جوان فعال در فضای کار سوق داد تا این مسئله در حیات و پایداری سازمان‌های بیمه‌ای تأثیر خود را نشان دهد.

اقدامات تأمین اجتماعی در حوزه تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری

سازمان تأمین اجتماعی با ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی به دنبال رشد شمار بیمه‌شدگان جدید است و این موضوع تنها با افزایش جمعیت جوان و نیروی کار فعال در جامعه امکانپذیر است.

اگرچه این سازمان براساس بند هشت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تأثیرپذیری منابع و مصارف سازمان از هرم سنی جمعیت برنامه‌های ویژه‌ای برای تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری در دستور کار دارد.

برقراری بیمه درمان‌های ناباروری، افزایش مدت مرخصی زایمان بیمه‌شدگان و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با محوریت بیمه زنان خانه‌دار و دختران از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه جوانی جمعیت از اقدامات سازمان است.

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی تأمین‌اجتماعی برای درمان ناباروری

با توجه به اهمیت مقوله جمعیت و تأثیرپذیری آن بر منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌ای، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: این سازمان به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور علاوه بر آنکه در حوزه منابع و مصارف به شدت از شرایط جمعیتی کشور متأثر است، مأموریت‌هایی در زمینه جوانی جمعیت براساس بند ۸ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است.

به گفته موسوی یکی از اقدامات این سازمان، حمایت از زوجین نابارور در قالب بیمه درمان‌ها و داروهای ناباروری بود که تا امروز سازمان تأمین‌اجتماعی حدود ۳ هزار میلیارد تومان در این حوزه و برای حمایت از درمان ناباروری با تشکیل حدود ۵۰ هزار پرونده برای زوجین نابارور هزینه کرده است.

موسوی یکی دیگر از راهبردهای تحولی این سازمان را توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمانی می‌داند و می‌گوید: در این حوزه نیز افزایش مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه و پرداخت ماهانه و بدون تأخیر غرامت دستمزد ایام بارداری از اقدامات اساسی با هدف حمایت از جوانی جمعیت است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح پوشش بیمه فراگیر خانوار ایرانی و تحت پوشش قراردادن حدود ۴۲۰ نفر از زنان خانه‌دار را از دیگر برنامه‌هایی می‌داند که در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و موضوع جوانی جمعیت به کار گرفته شده است.

تأمین منابع برای تحقق تهعدات سازمانی

جامعه جوان به طور یقین به پایداری و ماندگاری سازمان‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی کمک خواهد کرد زیرا این سازمان بزرگ با تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون نفر از جامعه نیازمند منابع بیشتر و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

با توجه به اینکه ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند باید با تأمین منابع در راستای اجرای تعهدات و مصارف سازمانی در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی داشته باشد.

محمدعلی جنانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی نیز درباره تاثیرات افزایش جمعیت بر منابع و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای می‌گوید: با توجه به اینکه منابع صندوق‌ها بر مبنای وصول حق بیمه و مسئله رونق اشتغال تأمین می‌شود، در صورت کاهش جامعه جوان، ورودی میزان اشتغال پایین، آمار بیمه‌پردازان و منابع وصولی صندوق‌های بیمه‌ای کاهش و در آن صورت میزان پرداختی مستمری روند افزایشی خواهد داشت.

او در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در کشور می‌افزاید: از دلایل اصلی افزایش میزان سالمندی در کشور موضوع کاهش موالید، زاد و ولد پایین و کاهش نرخ رشد جمعیت است و اکنون با توجه به اینکه سن امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است باید برای ماندگاری جامعه جوان و فعال تلاش کرد.

جنانی ادامه می‌دهد: زمانی که نرخ زاد و ولد کاهش یابد و از طرفی دیگر نرخ خروج از جمعیت یا سالمندی افزایش یابد، باید به دنبال ماندگاری جمعیت جوانان پیش برویم زیرا جمعیت کنونی سالمندان در آینده روند افزایشی خواهد داشت و به طور یقین ایران در سال‌های آینده به سمت جامعه سالمندی حرکت خواهد کرد.

باید ماندگاری جامعه جوانان را در آینده برنامه‌ریزی کنیم

او در ادامه می‌گوید: در سطح کلان کشور موضوع سالمندی تاثیرات نامطلوبی خواهد گذاشت زیرا زمانی که جمعیت جوان را از دست دهیم، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نیروی کار جوان و فعال از دست خواهد رفت.

به گفته او، اکنون پنجره جمعیتی به عنوان یک فرصت طلایی برای کشور وجود دارد بنابراین باید از این موضوع به خوبی استفاده کرد تا جوانی جمعیت و هرم جمعیتی را حفظ کنیم.

جنانی ادامه می‌دهد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در ۳۰ سال آینده جمعیت جوان هم سالمند خواهند شد و لایه دیگری نیست که این جوانان را نگهدارد، بنابراین باید از این فرصت‌ها بیشترین بهره را برد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی می‌گوید: باید ماندگاری جامعه جوانان به عنوان جمعیت مولد را در آینده برنامه‌ریزی کنیم زیرا در صورت عدم نگهداری این گروه از فعالان عرصه کار و تولید در آینده صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای هم با چالش مواجه خواهند شد.

با توجه به اینکه تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور ۸۶ درصد منابع خود را از محل وصول حق بیمه تأمین می‌کند باید با روند افزایشی جمعیت در راستای افزایش شمار بیمه‌شدگان و اجرای به موقع تعهدات سازمانی اقدام کرد.

کد خبر: 60351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =