۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 60464

پیشنهاد کتاب، چی بخوانیم؟

از سخن گفتن تا گفتگوی کلامی دموکراتیک

کتاب شوق گفت و گو پس از تشریح تفاوت‌های انواع سخن گفتن به سراغ راهکار می‌رود
از سخن گفتن تا گفتگوی کلامی دموکراتیک

کتاب «شوق گفت و گو» نوشتهٔ حسن قاضی‌مرادی به گستردگی فرهنگ تک‌گویی در میان ایرانیان می‌پردازد که اولین بار در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است. همانطور که از نام کتاب مشخص است نویسنده به مسئله گفت و گو می‌پردازد اما به صورت عمیق و روشنگر.

در۲۷۵ صفحه این کتاب سعی شده است به سوالاتی مانند: تفاوت گفت و گو با تک‌گویی در چیست؟ تک‌گویی چه ویژگی هایی دارد؟ تک‌گویی از نظر روانی نشان دهنده چیست؟ گستردگی تک‌گویی در میان ایرانیان نشانه چیست؟ چه ارتباطی میان گفت و گو و دموکراسی و عشق وجود دارد؟ به شکلی بی‌نقص و درخشان پاسخ داده شود.

گستردگی تک‌گویی در میان ایرانیان با توجه به بررسی تاریخی که به طور مشخص در فصل دوم این کتاب انجام شده ریشه در باورهای فرهنگی، ادبی و حتی دینی ما دارد. تک‌گویی نوعی از خودبیانگری است که در وجه عام جزء دیرینه‌ترین انواع کلامی دسته‌بندی می‌شود. اما گفت و گو که به نظر می‌رسد هدف اصلی این کتاب ایجاد آن است، ارتباط کلامی دموکراتیک است، چون در تک‌گویی مکالمه‌ای شکل نمی‌گیرد و در نتیجه فرصت القا و تحمیل نظر به وجود می‌آید. به رسمیت نشناختن عقاید و آرای مخالف و متضاد منجر به مشاجره می‌شود. در واقع در مشاجره هر کدام از طرفیت قصد تحمیل نظر خود به دیگری را دارند که در نهایت میل به دیکتاتوری و از دست رفتن دموکراسی را سبب می‌شود. نویسنده در این کتاب به صورت مفصل این مسائل را واکاوی کرده و ریشه‌ها و نمودهای حاضر آن را در تاریخ، فرهنگ، عرفان، سیاست و موارد دیگر را ردیابی می‌کند وآنها را مورد تحلیل قرار می‌دهد تا با تشریح آنها در نهایت ذهن خواننده را برای حرکت به سمت گفتگو باز کند. شوق گفتگو مشتمل بر چهار فصل است: اول _ تک‌گویی و ویژگی‌های آن، دوم _ گستردگی فرهنگ تک‌گویی در میان ایرانیان، سوم_ نظریه گفت و گو، چهارم_ گفت و گو، دموکراسی‌سازی و عشق .

شوق گفت و گو را می‌توان یک کتاب معروف در زمینه ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی دانست. از آنجایی که نویسنده در این کتاب به شیوه‌ای عملی و قابل فهم ارائه کرده و همینطور به بررسی تاریخی از جهات مختلف پرداخته است به خواننده کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر و مؤثر با دیگران را تقویت کند.

در بخش‌هایی از کتاب نیز به به مباحثی همچون هنر گفت و گو، اصول ارتباطات مؤثر، تسهیل گفتگو، شنیدن فعال و ارتباطات بین‌فردی پرداخته ‌می‌شود. همچنین، روش‌ها و تمرین‌های عملی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی فردی و اجتماعی نیز در این کتاب آمده است.

"شوق گفت و گو" با استفاده از نمونه‌ها و مثال‌های واقعی، خواننده را به درک عمیق‌تری از اهمیت و تأثیر قدرت گفت و گو و ارتباطات مؤثر می‌رساند. این کتاب به عنوان راهنمایی عملی و کاربردی برای بهبود ارتباطات شخصی و حرفه‌ای می‌تواند مفید واقع شود.

اگر شما به تقویت مهارت‌های ارتباطی خود علاقه‌مند هستید، "شوق گفت و گو" می‌تواند یک منبع مفید و الهام‌بخش باشد. با مطالعه این کتاب، شما می‌توانید بهترین روش‌ها و راهکارهای برقراری ارتباط مؤثر را فرا بگیرید و بهبود قابل توجهی در تعاملات خود داشته باشید.

چون در این مقدمه کتاب، نویسنده به اهمیت ارتباطات مؤثر در زندگی شخصی و حرفه‌ای می‌پردازد و هدف اصلی کتاب را معرفی می‌کند. هنر گفت و گو موضوع دیگری است که نویسنده در بخش دیگری از کتاب به معرفی اصول و تکنیک‌های آن می‌پردازد و به خواننده کمک می‌کند تا بهبود قابل توجهی در مهارت‌های ارتباطی خود داشته باشد. همچنین در صفحات این کتاب می‌توانید در مورد، راهکارها و روش‌های عملی برای تسهیل گفتگو و ایجاد ارتباط موثر با دیگران بخوانید. این شامل تکنیک‌های فعال شنوی، سؤال‌های باز، تأیید و درک متقابل و موارد دیگر است. در نهایت تقویت ارتباطات بین فردی است که، نویسنده به ارتباطات بین فردی و تأثیر آن بر روابط شخصی، خانوادگی و حرفه‌ای می‌پردازد. این شامل موضوعاتی مانند احترام و اعتماد، حل تعارض‌ها و مدیریت اختلافات است.

شوق گفتگو را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با با مطالعه کامل کتاب، راه گفتگو و دموکراسی پذیری در مراودات فردی و اجتماعی خود بیاموزید و مهارتی که از زیر شاخه‌های توسعه فردی است.

حسن قاضی مرادی سال ۱۳۳۲در تهران متولد شده است که جزو پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی و مترجمی است، پژوهش‌های او عمدتا در حوزه روانشناسی اجتماعی مردم ایران و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است که در صورت علاقه به این موضوعات می‌توانید دیگر کتاب‌های او را که در این حوزه نوشته است را نیز بخوانید.

کد خبر: 60464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =