۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 60474

برتری‌های کارگران مبتلا به اوتیسم

ویدا سمیع، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه اوتیسم
برتری‌های کارگران مبتلا به اوتیسم

بیماران مبتلا به اوتیسم، در بزرگسالی و هنگامی که تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند با مشکلاتی در زمینه اشتغال مواجه می‌شوند.

فقدان آموزش‌های شغلی ویژه این افراد، فقدان حمایت و پذیرش اجتماعی، نبود محیط کار سازگار و نظارت‌شده و برنامه مدون و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه اشتغال از جمله مشکلات و معضلات جوانان دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های‌شان است.

شرکت ‌آلمانی‌ SAP (تولیدکننده نرم‌افزار) در یکی از تولیدات خود، فواید بهره‌گیری از کارکنان اوتیسم را برای صاحبان کسب‌وکارها معرفی کرده است. توجه به جزئیات، قابلیت نشان‌دادن نقاط ضعف و پیروی دقیق از دستورالعمل‌ها موارد رایج در تمام افراد دارای اختلال اوتیسم است که دارایی‌های کمیاب و با ارزشی به‌شمار می‌آیند.

اگر یک فرد مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا - و نه با طیف معلولیت شدید- در فضا و جایگاه مناسب شغلی و کاری قرار گیرد، می‌تواند در توسعه و تحول‌آفرینی کارگاه و یا سازمان مؤثر باشد. فرد دارای اختلال اوتیسم به دلیل وسواس و دقت در امور محوله، داشتن تمرکز انتخابی، حافظه بلندمدت عالی و حافظه فعال قابل‌توجه، تجسم فضایی مناسب، کلیشه‌ای بودن رفتار جهت نظم و ترتیب امور محوله، ریزبین‌ بودن و توجه جزء به کل، به کارگر یا کارمندی متعهد و دقیق در مجموعه کارگری و فضای سازمانی تبدیل می‌شود.

مشاغلی مانند تکنسین خودرو، تایپیست، آرشیو، کتابداری، بسته‌بندی کردن حبوبات، تهیه و مونتاژ زیورآلات، قالیبافی، چرم‌دوزی و درست‌کردن کیف ‌پول و کیف دستی، نواختن موسیقی، باغبانی، پرورش ماهی، نقاشی، حک آثار نقاشی افراد دارای اختلال اوتیسم بر روی البسه و... از علایق این افراد است.

این افراد به‌دلیل وسواس فکری و عملی در صنایع بسته‌بندی و طبقه‌بندی اجناس در فروشگاه‌ها، قابلیت چیدمان بسیار منظم را بر اساس تعداد و تنوع اجناس دارند. همچنین امور نگهبانی در فضاها و محیط‌های مرتبط با امور حیوانات، دفترداری مدارس، چاپ و تکثیر مجموعه‌های انتشاراتی، آشپزی در آشپزخانه‌های رستوران‌ها و چیدمان میزهای هتل‌ها، چک اتاق‌های هتل پس از تخلیه (به‌لحاظ حافظه بلندمدت و دقیق و تمرکز بالا)، امور حسابداری معمول (و نه پیچیده) و... در مجموع، تمام مشاغل با ارباب‌رجوع محدود و فضای فیزیکی دور از نور غیرمستقیم، صدای پس‌زمینه محیطی و فاقد بوهای محرک شامه می‌توانند در شکوفایی مهارت‌ها و توانمندی‌های افراد دارای اختلال اوتیسم مؤثر باشند.

با توجه به شناخت مزایای افراد مبتلا به اوتیسم، کمپانی‌های بی‌شماری - مخصوصاً فعالان در بخش فناوری- در برخی کشورهای توسعه‌یافته آن‌ها را به استخدام خود درمی‌آورند و محیط کاری متناسب با روحیات‌شان را فراهم می‌کنند. اگر کارفرماها یا رؤسای کارخانه‌ها و سازمان‌های ما انعطاف در ساعات‌کاری، تکنیک همدلی نیابتی (از دیدگاه فرد به مسائل و امور نگاه‌کردن) و درک درست از شرایط این افراد داشته‌ باشند، می‌توانند به موازات ارتقای راندمان‌ کاری این گروه خاص از نیروی‌ انسانی خود، سطح کارگاه و سازمان متبوع خویش را نیز بهبود بخشند.

در مجموع، اگر اشتغال با نظارت، حمایت‌های اجتماعی، آموزش و برنامه شغلی ویژه و مناسب اوتیسم همراه باشد، می‌تواند به ‌کسب توانمندی چشمگیری در بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا (اعم از عزت نفس، افزایش مسئولیت‌پذیری و شادکامی) کمک کند.

کد خبر: 60474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =