معاون مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از برنامه کشوری برای کنترل دیابت خبر داد

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به شیوع بالای دیابت در کشور گفت: با اصلاح شیوه زندگی، تا حدود زیادی می‌توان از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا مهدوی، در حاشیه مراسم افتتاح اتوبوس دیابت در شهر تبریز، گفت: به طور کلی هر چقدر که سن افراد بالا برود احتمال ابتلاء به دیابت نوع ۲ نیز افزایش می‌یابد، اما عمده سن ابتلاء به دیابت نوع ۲ در کشور حدود ۴۰ تا ۶۰ سال است. از آنجایی که جمعیت این گروه سنی بیشتر است و اگر اقدامات درمانی پایدار لازم را انجام ندهند، می‌تواند بر بهره‌وری و حتی طول زندگی افراد اثر بگذارد.

او افزود: ما یک برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت در وزارت بهداشت داریم. قبلاً هر سه سال یکبار برنامه غربالگری جمعیتی داشتیم که افراد بالای ۳۰ سال و افراد دارای فاکتورهای خطر را شناسایی می‌کردیم و اگر فردی مبتلا به دیابت بود مراقبت‌های ماهانه توسط بهورزها برای او آغاز می‌شد و هر سه ماه یک‌بار هم توسط پزشک ویزیت می‌شد.

مهدوی گفت: تا کنون بیش از سه میلیون نفر در سامانه پرونده‌های الکترونیکی کشور ثبت‌نام شدند و حدود یک میلیون نفر هم خدمات مراقبت را دریافت می‌کنند.

او گفت: برنامه‌ای که ما برای غربالگری داریم مربوط به دیابت نوع ۲ است که افراد بالای ۳۰ سال را بررسی می‌کنیم و یک دستورالعمل جهانی است.

مهدوی ادامه داد: به طور کلی دیابت نوع ۲ تا حد زیادی قابل پیشگیری است. به طور کلی آن چیزی که باعث افزایش شیوع دیابت می‌شود کم‌تحرکی، شهرنشینی و زندگی صنعتی است و اغلب این سبک زندگی منجر به افزایش وزن می‌شود که با ابتلاء بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارد.

او افزود: یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت جلوگیری از شیوع چاقی است. اگر فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن ۵ تا ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهد وضعیت متابولیک او به وضوح بهبود می‌یابد. افرادی هم که فعالیت بدنی منظم دارند قند خونشان بهتر تنظیم شده و کاهش خواهد یافت و اگر داروی کاهنده قند خون مصرف می‌کنند میزان داروی کمتری احتیاج خواهند داشت.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: کم کردن وزن بدن با اصلاح رژیم غذایی و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و کم کردن میزان مصرف چربی و نمک و قندهای ساده می‌تواند در درمان و کنترل دیابت مؤثر باشد و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

کد خبر: 60497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =