تولید ۴۸ درصد لاستیک کشور به وسیله گروه صنعتی بارز

عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز معتقد است: واردات هر کیلوگرم لاستیک حدود سه تا پنج دلار (بسته به نوع آن) هزینه به‌همراه دارد در حالیکه اگر قرار باشد این محصول در داخل تولید شود حداقل ۵۰ درصد ارزانتر تمام می‌شود. علاوه بر آن منافع بیشماری را می‌توان برشمرد که مهمترین آن زمینه‌سازی برای اشتغال پایدار بسیاری از جوانان کشور است.

احسان خواجویی، عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: طی ۳۰ سالی که از فعالیت این مجموعه می‌گذرد حجم تولیدات ما از حدود ۲۵ هزار تن در سال ۱۳۷۲ به ۱۳۰ هزارتن در سال ۱۴۰۱ رسیده است و طبق چشم‌اندازهای تدوین شده، حجم تولیدات این مجموعه در افق ۱۴۰۵ باید به ۲۳۵ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید انواع لاستیک در کشور معادل ۲۷۰ هزار تن در سال است که گروه صنعتی بارز حدود ۴۸ درصد از این تولیدات را به خود اختصاص داده است.

خواجویی میزان نیاز به لاستیک را نیز سالانه معادل ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: فاصله‌ای که میان میزان تولید و مصرف لاستیک در بازار وجود دارد به‌طور طبیعی با واردات انواع تایر جبران می‌شود و طی سه سال اخیر به‌طور متوسط حدود ۱۳۰ هزار تن واردات در این بخش صورت می‌گیرد. با این وجود ما تلاش داریم تا افق ۱۴۰۵ بتوانیم نیاز کشور در این حوزه را تامین کرده و کشور را از واردات لاستیک بی‌نیاز سازیم.

وی در ادامه افزود: برای پاسخگویی به تقاضای بازار لازم است توجه بیشتری به صنعت لاستیک‌سازی شود چرا که تحقق هدف تعیین شده تا سال ۱۴۰۲ نیازمند تلاش و توجه ویژه است.

سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار صرف واردات لاستیک می‌شود

خواجویی گفت: هم اکنون برای تولید داخلی هر کیلوگرم لاستیک هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان یعنی تقریبا معادل دو دلار صرف می‌شود که این رقم نسبت به واردات در هر کیلوگرم حدود دو دلار صرفه‌جویی دارد چراکه حدود ۷۰ درصد مواد اولیه این صنعت در داخل کشور موجود بوده و تنها برای ۳۰ درصد آن نیاز به واردات است.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات انواع لاستیک به کشور است که اگر این هزینه یک بار به صنعت لاستیک تزریق شود به خوداتکایی رسیده و از واردات بی‌نیاز می‌شویم. مطابق آمار موجود، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به شش میلیون حلقه از گروه‌های مختلف لاستیک با وزن تقریبی ۱۵۰ هزار تن وارد کشور شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از نظر تعدادی ۳۲ درصد و از نظر وزنی ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عضو هیات مدیره گروه صنعتی بارز در پایان گفت: کشور ما دارای شرایطی است که به نسبت بسیاری کشورها به منابع مقرون به صرفه‌تر انرژی و نیروی انسانی دسترسی دارد چراکه به طور کلی می‌توان گفت در آسیا از نظر این هزینه‌ها نسبت به اروپا برتری وجود دارد. بر این اساس ما امید داریم در صورت داشتن حمایت بتوانیم حتی به هاب لاستیک‌سازی منطقه تبدیل شویم.

کد خبر: 60564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =