محدودیتی برای قرارداد با پزشکان و  داروخانه‌ها وجود ندارد

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ محدودیتی در عقد قرارداد به‌ویژه برای متخصصین، فوق تخصص‌ها و نیز داروخانه‌ها نداریم گفت: پرونده‌های بستریِ هرماه حدود ۳۸ روز، سرپایی به‌طور میانگین ۴۰ روز و پرونده‌های خسارات متفرقه در کمتر از ۳۰ روز رسیدگی می‌شوند.

دکتر یونس محمودیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به ارائه خدمات به بیمه‌شدگان در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم اضافه کرد: مدیریت درمان تأمین اجتماعی در سطح استان در بخش درمان مستقیم دارای یک مرکز بستری (بیمارستان شهدای گمنام) در شهرستان بویراحمد و سه مرکز سرپایی در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه است.

وی افزود: در بخش درمان غیرمستقیم و تعداد مراکز درمانی و طرف قرارداد در سطح استان نیز باید گفت که با ۵۱۳ مرکز، قرارداد منعقد شده است که شامل ۱۷۴ پزشک، ۲۱ دندانپزشک، ۱۱۴ داروخانه، ۱۲۹ پاراکلینیک، ۶۶ درمانگاه و ۹ بیمارستان می‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه خرید خدمت با تمامی متقاضیان ارائه خدمت با اعمال سقف، قرارداد منعقد می‌شود گفت: هیچ محدودیتی در عقد قرارداد به‌ویژه برای متخصصین و فوق تخصص‌ها و نیز داروخانه‌ها وجود ندارد. همان‌طور که در فوق اشاره شد با ۵۱۳ مرکز طرف قرارداد هستیم، با این توضیح که کلینیکی که ۱۲۰ پزشک در رشته‌های مختلف در آن مرکز ارائه خدمت می‌نمایند به‌عنوان یک مرکز طرف قرارداد محاسبه می‌شود. در سال ۱۴۰۱ تعداد مراکز طرف قرارداد ۵۱۳ مرکز بودند که نسبت به سال قبل خود ۱۱ درصد رشد در تعداد مراکز داشته‌ایم. در این سال با ۷۹ مرکز جدید عقد قرارداد صورت گرفته است.

محمودیان جزئیاتی از روند رسیدگی به پرونده‌های بستری، سرپایی و خسارات متفرقه اعلام کرد و افزود: پرونده‌های بستریِ هرماه حدود ۳۸ روز، سرپایی به‌طور میانگین ۴۰ روز و پرونده‌های خسارات متفرقه در کمتر از ۳۰ روز رسیدگی می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس جداول ارزشیابی و تعالی خدمات، مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها همگی بسیار کمتر از میانگین کشوری است. قریب به ۳۰ هزار پرونده بستری، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پرونده خسارت متفرقه و حدود ۲.۵ میلیون نسخه سرپایی ویزیت و خدمات، رسیدگی و ممیزی در استان صورت می‌گیرد.

وی در تشریح وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیک در این استان توضیح داد و گفت: در حال حاضر نسخ درمانی در حوزه سرپایی ۱۰۰ درصد به‌صورت الکترونیک تولید می‌شود. در حوزه بستری نیز فعلاً پذیرش الکترونیک است؛ لیکن بقیه موارد کمافی‌السابق غیر الکترونیک انجام می‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مشکلات عمده این پروژه کندی و عدم هوشمندی کامل و جامع این سیستم است. اشکالاتی در سامانه وجود دارد که از ابتدایی‌ترین آنها امکان تجویز نسخه برای یک بیمار در دو مطب مجاور یکدیگر و در یک روز است که سیستم قادر به پایش و حذف این موارد نیست. البته بسیاری از مشکلات ریزودرشت به‌مرورزمان حل شده و بهبودیافته است.

محمودیان به وضعیت دارویی و تجهیزات مراکز ملکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره و اضافه کرد: با عنایت به کمبود سراسری دارو در برهه‌ای از زمان سعی بر آن بود که با خرید به‌موقع و انبار دارو، نیازهای دارویی را مرتفع کنیم، اما با این شرایط هنوز در بعضی اقلام دارویی سهمیه‌ای در مراکز سرپایی و بستری (به‌خصوص در حوزه اتاق عمل) موفق به تأمین تمام داروها نشده‌ایم که طی رایزنی با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان و شرکت‌های پخش در حال حل این مشکل هستیم.

وی افزود: طرح دارویاری در بخش درمان غیرمستقیم نیز از مرداد ۱۴۰۱ شروع و در ۱۱۴ داروخانه موجود در استان به‌طور کامل اجرایی شده است. بعد از اجرای طرح دارویار به‌طور میانگین تعداد نسخ ۴۱ درصد و هزینه ریالی نیز ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر: 60566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =