چند نکته که حتی مردان هم لازم است درباره «قاعدگی زنان» بدانند

۲۸ می هرسال (مقارن با هفتم خردادماه) به نام روز جهانی بهداشت قاعدگی و با هدف آموزش در زمینه بهداشت قاعدگی و درک چرخه قاعدگی نامگذاری شده‌است.

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین که به مناسبت روزجهانی بهداشت قاعدگی انجام شد، گفت: زمانی که اولین قاعدگی اتفاق می‌افتد یک پدیده فیزیولوژیک و کاملا طبیعی در بدن زنان رخ می‌دهد که نشانه باروری و سلامت یک زن است.

وی افزود: قاعدگی یک بیماری نیست، بلکه یک عملکرد معمول بدن و همانند عملکرد سایر ارگان‌های بدن یک پروسه فیزیولوزیک محسوب می‌شود. باید به این موضوع احترام گذاشت چرا که قاعدگی نشانه باروری است.

رئیس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه یک قاعدگی نرمال که یک دوره ۲۸ روزه دارد، با فراز و فرودهایی در هر سیکل روبه‌رو است، افزود: به طور مثال زنان در این دوره از نظر خلقی، تجربیات متفاوت و بعضا ناخوشایندی را تجربه می‌کنند.

خداکرمی ادامه داد: طی پنج تا هفت روزی که خونریزی اتفاق می‌افتد، ممکن است عارضه‌هایی زنان را آزرده کند؛ چراکه در برخی با درد همراه است و یک هفته قبل از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است رنج‌هایی را متحمل شوند که به آنها سندروم‌های پیش از قاعدگی می‌گویند. این سندروم ممکن است با سردرد، بدخلفی، بی‌حوصلگی و گاهی درجاتی از افسردگی همراه باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین کاری که رسانه‌ها و مراکز فرهنگی ما در روز بهداشت قاعدگی باید به آن بپردازند این است که آحاد جامعه و به‌ویژه مردان به صورت علمی با این پدیده آشنا شوند گفت: همینطور دختران ما باید از این پدیده طبیعی بدن خود به خوبی آگاه باشند تا با اولین قاعدگی دچار هراس نشوند و باورهای غلط و قضاوت‌های دیگران موجب آزار زن در این دوران نشود. بنابراین در دو حوزه نیاز به فعالیت زیادی داریم؛ هم در مدارس دخترانه و هم پسرانه و دیگری برای جامعه به‌ویژه درگیر کردن مردان با آن که بهتر است از دوران دبیرستان با این پدیده آشنا شوند؛همچنین لازم است که PMS یا سندروم قبل از قاعدگی و حقوق زنان در دوره قاعدگی را بشناسند.

رئیس انجمن مامایی ایران ادامه داد: تجربه نشان داده و در بسیاری از مقالات معتبر آمده است که بسیاری از اختلافات زوجین معمولا در دوره پیش از قاعدگی زنان اتفاق می‌افتد که هورمون‌ها دچار فراز و فرود می‌شوند و روی خلق و خوی زنان تاثیر می‌گذارد. اگر مردان به خوبی نسبت به این موضوع شناخت نداشته باشند ممکن است باعث مشاجرات و مشکلاتی در زندگی آنها بشود.

خداکرمی در ادامه اضافه کرد: روز بهداشت قاعدگی روزی است که مردان، پدران و شوهران حتما باید با این پدیده و سندروم پیش از قاعدگی آشنا شوند تا بتوانند رفتار و واکنش‌های درست و لازم را داشته باشند.

مرخصی دوران قاعدگی حق زنان است

وی با اشاره به اینکه هنوز در نظام سلامت ما در این حوزه کار شاخصی صورت نپذیرفته است، گفت: حق زنان شاغل است که بتوانند در این دوره از مرخصی ویژه استفاده و استراحت کافی داشته باشند تا بتوانند با انرژی و سرزندگی بیشتری در محیط کار خود حاضر شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: چقدر خوب است که دولت در این زمینه پیش قدم بشود و لایحه‌ای را در زمینه مرخصی قاعدگی تهیه کرده و به مجلس ببرد. این کار می‌تواند جایگاه ما را در دنیا قابل احترام‌تر کند و دیدگاه جامعه جهانی را نسبت به کشور تغییر دهد. سلامت قاعدگی یک موضوع سلامت محور و حقوق بشری است که مردان با آن درگیر هستند.

خداکرمی پیرامون باورهای غلط در دوران قاعدگی هم گفت: یکی از باورهای اشتباه این است که استحمام و یا شنا کردن در دوران قاعدگی ممنوع است؛ در صورتی که اینطور نیست و هیچ منعی ندارد. یک باور دیگر این است که اگر در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کنید بارداری اتفاق نمی‌افتد که این هم یکی یگر از آن باورهای اشتباه است. البته باید در این دوران از رابطه جنسی اجتناب کرد؛ چراکه در این دوران دهانه رحم بازتر و مستعد آلودگی بیشتر است و می‌تواند بسترساز التهابات لگنی و حتی آندومتریوز شود. به‌ویژه که از نظر شرعی هم بر اجتناب از رابطه جنسی در این دوران تاکید شده است.

وی توصیه کرد: تمام دختران و زنان باید در محل زندگی خود در مراکز بهداشت و یا مطب‌های مامایی یک مامای خانواده داشته باشند، چراکه او با تمام پیچیدگی‌های بدن زنان آشنا است و می‌تواند به خوبی در صورت نیاز به آنها کمک کند.

رئیس انجمن مامایی ایران با اشاره به اینکه یک سیکل معمول از ۲۸ روز حتی تا ۳۵ و ۴۰ روز ممکن است بین افراد مختلف تفاوت داشته باشد و مسئله‌ای که مهم است منظم بودن این سیکل است، توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی در دوران قاعدگی ارائه و بیان کرد: دوش آب گرم و حمام کردن در این دوره بسیار لازم است و باعث تسکین درد می‌شود.

وی افزود: باید از پدهای بهداشتی استاندارد استفاده و حداکثر هر دو ساعت یک بار تعویض شود. فعالیت بدنی نه تنها در این دوران مانعی ندارد، بلکه باعث آرامش عضلات هم می‌شود.

خداکرمی یادآور شد: رعایت بهداشت فردی دراین دوران بسیار مهم است؛ چرا که امکان ایجاد عفونت بیشتر است. نیاز به شست و شوی ناحیه تناسلی با شوینده‌های بهداشتی نیست زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

رئیس انجمن مامایی ایران با تاکید براینکه تغذیه در دوران قاعدگی باید مورد توجه باشد گفت: استفاه از ادویه‌ها، مواد غذایی شور و قهوه می‌تواند PMS قاعدگی را مقداری افزایش دهد. بهتر است از سبزیجات و مواد غذایی فیبرداراستفاده شود. همینطور زنان باید در این دوران از پروتئین گوشت، حبوبات و مغزها غافل نشوند به‌ویژه زنانی که کم خونی و یا خونریزی زیادی دارند.

کد خبر: 60596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =