۳۰۰ هزار مراجعه سالیانه به درمانگاه تأمین‌اجتماعی بندرترکمن

رئیس درمانگاه عمومی تأمین‌اجتماعی بندرترکمن (استان گلستان)، این مرکز را با توجه به واقع شدن در منطقه‌ای کم‌برخوردار، به عنوان تکیه‌گاه مردم برای دسترسی به درمان توصیف کرد به نحوی که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

دکتر امان محمد امانجانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به مساحت این مرکز درمانی به وسعت ۲۳۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۱۳۰ متر مربع که در دو طبقه احداث شده است، افزود: این درمانگاه در دو شیفت صبح و عصر فعال بوده و پذیرای بیمه‌شدگان و مراجعه کننده‌ها است.

وی ادامه داد: فعالیت این مرکز درمانی مانند سایر مراکز در دو بخش کلینیک و پاراکلینیک متمرکز است و مراجعه کننده‌ها در بخش کلینیک می‌توانند از خدمات پزشکی عمومی، دندانپزشکی و مامایی بهره‌مند شوند. در بخش پاراکلینیک نیز خدمات آزمایشگاه، داروخانه و خدمات پرستاری مانند تزریقات و پانسمان به بیماران عرضه می‌شود.

رئیس درمانگاه بندرترکمن، میزان استقبال از خدمات این مرکز درمانی را چشمگیر توصیف کرد و گفت: با توجه به واقع شدن درمانگاه در منطقه‌ای که سطح درآمدها پایین است، میزان مراجعه به آن بالا بوده و بسیاری از بیمه‌شدگان این درمانگاه را تکیه‌گاه خود در روزهای ناخوشی می‌دانند.

امانجانی اعلام کرد: میزان مراجعه به این مرکز از منظر آماری گویای وضعیت استقبال از خدمات این مرکز است به نحوی که در سال گذشته تعداد ۹۸ هزار و ۷۱۵ مراجعه به پزشک عمومی و ۱۱ هزار و ۳۴۱ مراجعه به دندانپزشکی انجام شده و در داروخانه ۹۷ هزار و ۹۷۴ مراجعه به ثبت رسیده است. همچنین در این سال ۱۱ هزار و ۳۴۱ مراجعه برای دریافت خدمات پرستاری، ۵۱۳۵ مراجعه به آزمایشگاه و ۴۶۱۵ مراجعه به مامایی صورت گرفته است که در مجموع حدود ۳۰۰ هزار مراجعه را شامل می‌شود.

او درباره وضعیت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز خود، نظر داد: با توجه به اینکه داروها به صورت سه ماهه و در مواقع بحرانی به صورت ۶ ماهه تهیه می‌شود، مشکلی در زمینه تأمین داروهای بیماران وجود ندارد؛ مگر اینکه برخی اقلام با کمبود سراسری مواجه شود که در این مرکز نیز تاثیر گذار می‌شود.

رئیس درمانگاه بندرترکمن، افزود: خدمات این درمانگاه از سوی ۲۵ نیروی انسانی به مراجعه کننده‌ها عرضه می‌شود که از این تعداد، ۱۸ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد. در این بین، ۷ پزشک شامل یک داروساز، دو دندانپزشک و چهار پزشک عمومی مشغول به فعالیت هستند. با توجه به فعالیت این مرکز به عنوان درمانگاه عمومی، خدمات تخصصی پزشکی ارائه نمی‌شود و بیماران در صورت صلاحدید پزشکان به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

امانجانی ادامه داد: درحال حاضر نبود مسئول فنی آزمایشگاه یکی از مهمترین کمبودهای حوزه نیروی انسانی را تشکیل می‌دهد که البته مسئله‌ای کشوری به شمار می‌رود. همچنین با توجه به دو شیفت بودن فعالیت درمانگاه، ضرورت افزایش نیروهای خدماتی وجود دارد.

وی گفت: نبود ردیف‌های کارپردازی، کمک کارشناس اداری و حسابداری نیز از دیگر کاستی‌ها است که سبب شده است تا از همکاران واحدهای دیگر برای جبران این کمبود استفاده شود که خود عامل ایجاد نارضایتی شده است.

رئیس درمانگاه بندرترکمن، پایین بودن سطح حقوق کارکنان درمان را از دیگر مسائل برشمرد و افزود: این موضوع سبب کاهش انگیزه کارکنان شده و تمایل انتقال به بخش‌های بیمه‌ای را فزونی داده است. از سوی دیگر، ممنوعیت ارفاق اضافه‌کار به کارکنان نیز وجود دارد. عدم اختصاص اعتبارات کافی برای گلگشت همکاران و خانواده آنان نیز از دیگر مسائل را تشکیل می‌دهد.

امانجانی بیان کرد: همچنین نبود پزشک متخصص، ممنوعیت به‌کارگیری پزشکان طرحی در تأمین‌اجتماعی و رغبت نداشتن دندانپزشکان برای فعالیت در تأمین‌اجتماعی به دلیل پرداختی‌های پایین از دیگر مسائلی است که با آن مواجه هستیم.

او یکی از برنامه‌های مهم این درمانگاه را تدوین سند استراتژیک چهار ساله برشمرد و افزود: همچنین ساماندهی فرآیندهای جاری، جذب پزشک متخصص، افزایش شیفت‌های کاری و تجهیز و توسعه ارائه خدمات از جمله اموری است که تحقق آن پی‌گیری می‌شود. یکی دیگر از طرح‌های مهم درمانگاه، بهبود فضای فیزیکی است تا خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در شرایط مطلوب انجام شود.

رئیس درمانگاه بندرترکمن، افزود: با توجه به هم‌مرز بودن استان گلستان با آسیای میانه و کشور ترکمنستان و نیز هم‌زبان بودن، این مرکز می‌تواند به عنوان یک کریدور توریسم درمانی برای استان باشد.

کد خبر: 60622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =