اجرای سند مربوط به آلودگی دریاچه خزر نیازمند حل اختلافات کشورهای حاشیه آن است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای سند مربوط به آلودگی محیط زیستی دریای خزر در ابتدا نیازمند این است که اختلافات کشورهای حاشیه خزر حل شود و سپس سراغ ارائه راهکارها برویم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های طبیعی در شمال کشور است و گونه‌های جانوری متنوعی را در خود جای داده است، همچنین دارای ذخایر نفت و گاز غنی است که اهمیت آن را چندین برابر می‌کند.

دریای خزر میزبان 400 گونه آبزی است که در میان آنها ماهیان خاویاری و فک خزری مهمترین موجودات این دریاچه به شمار می‌روند، علاوه بر منابع زنده، خزر پس از خلیج فارس و سیبری، به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر در مقام سوم قرار دارد. دریای خزر معاش حدود 15 میلیون نفر از ساکنان حاشیه خود را تأمین می‌کند و به هزاران نفر فرصت شغلی می‌دهد

متأسفانه چند سالی است که مشکلات زیست محیطی زیادی گریبانگیر این حوضه آبی شده و عواملی از جمله آلودگی‌ها از جمله پساب‌های خانگی، کشاورزی و آلودگی‌های نفتی پایین رفتن تراز آب دریای خزر و...، شرایط نامطلوبی را در این پهنه آبی رقم زده است.

آلودگی‌های نفتی در سواحل جمهوری آذربایجان، آلودگی ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند ضایعات جامد شهری، روستایی و پساب‌های کشاورزی، آلودگی های صنعتی ناشی از فعالیت قزاقستان و روسیه، تلفات سنگین فک خزری در شمال دریای خزر، مانورهای نظامی و ...، از جمله تهدیدات اصلی خزر هستند که مقابله با این چالش‌ها از دست تنها یک کشور ساخته نیست و نیازمند همکاری تمام کشورها حوزه دریای خزر است.

در رابطه با این همکاری‌ها سید حسین موسوی‌فر؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: کنوانسیون تهران (کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر با حضور ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه) سال‌هاست که معطل مانده و تشکیل نشده است.

او ادامه داد: یکی از اولین اقدامات ما در دوره ریاست جدید سازمان حفاظت محیط زیست اقدام در جهت اجرای سند مربوط به آلودگی محیط زیستی دریای خزر بود که در مورد این سند با کشورهای حاشیه دریای خزر به شکل دیدارهای دوجانبه و هم در قالب کنوانسیون‌ها مشورت داشتیم. برای خارج شدن از بن‌بست ایجاد شده در جهت تشکیل کنوانسیون تهران دکتر سلاجقه ابتکار عملی را مطرح کردند که این طرح تشکیل کارگروه‌های کارشناسی بین کشورها بود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما کارگروه‌ها را تشکیل دادیم و قرار است در آینده‌ای نزدیک موضوعات در سطح وزرا و مقامات بالاتر کشورها تشکیل و اختلافات حل شود. زمانی که این اختلافات حل شود آن وقت به سراغ ارائه راهکارها برای حل مشکلات خزر می‌رویم.

موسوی‌فر با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه با کشورها گفت: به عنوان مثال یکی از محورهای اصلی سفر سال گذشته دکتر سلاجقه به ترکمنستان موضوع تلفات فک خزری بود. آلودگی‌های نفتی نیز موضوع دیگری بود که به شکل دوجانبه هم با ارمنستان و هم آذربایجان در این خصوص صحبت کردیم.

وی درخصوص برگزاری کنوانسیون تهران گفت: کشور ما میزبان نشست بعدی کنوانسیون تهران است اما ابتدا باید به نتایج اولیه‌ای با کشورها برسیم و سپس نشست را برگزار کنیم.

کد خبر: 60698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =