نقشه ارزش اقتصادی منابع در استان‌ها در حال تدوین است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همایش ملی کار با تاکید بر ضرورت تلاش در جهت حفظ توزان طبیعت گفت: متاسفانه نه تنها از تقویت زیرساخت‌های اقتصادی غفلت کردیم بلکه با اعمال ضد زیست محیطی، توازن طبیعت را برهم زده‌ایم، بنابراین چاره اندیشی و اقدامات عاجلی در حوزه محیط زیست از جمله تدوین نقشه ارزش اقتصادی منابع در استان‌ها و ... در دست انجام است که در سایه حفاظت محیط زیست بستر ایجاد اقتصاد پویا و اشتغال پایدار در کشور هموارتر شود.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، علی سلاجقه در هفتمین همایش ملی کار که در سالن تلاش برگزار شد، بیان کرد: از اینکه موضوع محیط زیست در مجموعه وزارت کار جایگاهی پیدا کرده و موردتوجه قرار گرفته قدردانی می کنم. این رویکرد نشان اهمیت و اولویت بخشی این وزارتخانه به موضوع پراهمیت محیط زیست است و از طرفی می‌تواند بیانگر پرسش‌ها و ابهام‌هایی در این زمینه در این مجموعه باشد.

او با اشاره به اهمیت و توجه اغلب ادیان به زیست محیط و توجه به حفاظت آن ، گفت: در آیات مختلف قرآن کریم نیز به این مهم که باید طبیعت و محیط زیست نگاهبانی شود و حفظ توازن آن باید در اولویت امور باشد بسیار مورد تآکید است.

سلاجقه با اشاره به اینکه به مرور با وقوع انقلاب صنعتی و صنعتی‌شدن سرمایه‌های حیات، نظم جهانی بهم ریخته شده، افزود: در بیانیه علمی جهانی در سال ۱۹۶۸ بر کلید واژه توسعه پایدار تاکید شد توسعه پایدار همانا در مسیر توسعه سرزمین نیز قابلیت تحقق دارد.

وی برهم ریختگی ناشی از اعمال ضد زیست محیطی انسان منجر بی‌توازنی در طبیعت منجر شده است، گفت: متاسفانه اثرات تخریبی رفتار و اعمال انسان‎‌ها در طبیعت به افزایش سیلاب‌ها، فرونشست‌های زمین و کاهش جریان سطحی آب‌ها و بارش باران منجر شده است و بر ماست کهدر هر جایگاه مسئولیتی نسبت به حفظ محیط زیست عامل و کوشا باشیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید بصیرت بر رویکردها و سیاستگذاری حاکم باشد، افزود: کشور ما تنوع آب و هوایی‌، دانش بومی قوی، تمدن دیرینه الان به کجا رسیده‌ایم که چنان توازن طبیعت را برهم زده ایم که زاینده رود خشکیده و روستای گرکسگون در نطنز کرمان هارمونی عالمانه اش از بین رفته و حتی هفته گذشته در مکاتبه استان خوزستان با سازمان حفاظت از خسارات چندین هزار میلیارد تومانی گردوغبار گزارش داده شد.

او با اشاره به اینکه در دنیا برنامه‌ریزی‌هایی برای مواجهه با تبعات تغییر اقلیم‌ها در دست انجام است، افزود:در سازمان ما نیز تدوین نقشه‌های ارزش اقتصادی منابع برای ۶ استان انجام شده که براساس این نقشه‌ها می‌توانیم ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی و... منابع در منطقه جغرافیایی را احصاء و استخراج کرده و به ریال تبدیل کنیم که در نهایت امر به این نتیجه برسیم که مثلا اجرای یک پروژه در منطقه مورد ارزیابی نه تنها توازن زیست محیطی را بر هم نمی‌زد بلکه سود اقتصادی آن بر عدم پیاده سازی آن طرح می چربد و البته عکس آن نیز صادق است و نباید بهره‌برداری از منابع به جهت تخریب بالای زیست محیطی انجام شود.

سلاجقه بر تهیه نقشه زیست بوم تآکید کرد و گفت: اگرچه رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۳ بر مساله محیط زیست و حفاظت از آن به طور ویژه تاکید کردند اما متاسفانه برای از تقویت زیرساخت های اقتصادی غفلت کردیم. در حالی که در سایه تحقق این مهم می‌توان شاهد بستر شکل گیری و تقویت اقتصاد توسعه محور و اشتغال پایدار در کشور بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست هیچ بن‌بستی وجود ندارد، گفت: امام راحل نیز فرمایش کردند که علمای دینی در مسایل روز محیط زیست فتوا صادر کنند و ما ناگزیر هستیم که برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست رویکردهای نوین، اصولی و متناسب با شرایط روز اتخاذ کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بر فعال کردن حوزه دیپلماسی زیست محیطی سازمان اشاره کرد و گفت: در آینده در نشست جهانی محیط زیست شرکت خواهیم کرد و امیدواریم دستاوردهای پرباری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

هفتمین همایش ملی کار امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه و نمایندگان شرکای اجتماعی امروز( نهم خرداد ماه ۱۴۰۲) در محل سالن تلاش تهران برگزار شد.

کد خبر: 60709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =