موادی از پیش‌نویس برنامه‌ هفتم توسعه سنخیتی با کار شایسته ندارند

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در همایش ملی کار گفت: کار شایسته همان شغل کامل با رعایت کرامت‌انسانی، امنیت‌شغلی و دستمزد عادلانه است که متاسفانه موادی از پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه هیچ سنخیتی با کار شایسته ندارند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، اولیا علی‌بیگی با اشاره هدف برگزاری هفتمین همایش ملی کار بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش دستیابی به شغل شایسته است. در واقع تلاش این مجموعه بر این است که شغل شایسته برای کارگران فراهم شود.

علی‌بیگی ادامه داد: مهم‌ترین مولفه کار شایسته داشتن شغل کامل است. یعنی یک کارگر حق دارد که از یک شغل کامل برخوردار باشد. بنابراین اگر کارگری فاقد شغل کامل باشد طبیعتا ما به کار شایسته نرسیدیم.

او اولین و مهم‌ترین شاخص شغل‌کامل را حفظ کرامت نیروی کار خواند و افزود: کرامت کارگر باید در محیط کار و اجتماع حفظ شود. همچنانکه فرزند یک پزشک با افتخار شغل پدرش را عنوان می‌کند فرزند کارگر نیز باید در جامعه شرایطی مهیا شود که با افتخار شغل پدرش را بیان کند.

علی‌بیگی با اشاره به دستمزد عادلانه به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های کار شایسته گفت: یک کارگر باید هشت ساعت و نه اینکه ۱۲ و یا ۱۹ ساعت کار کند و به ازای آن میزان ساعت باید بتواند یک زندگی شرافتمندانه برای خانواده خود فراهم کند. پایداری شغل نیز از دیگر مولفه است به گونه‌ای که کارگر اطمینان داشته‌باشد شغلش با رعایت انضباط اجتماعی در محیط کار، ماندگار است.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: طبیعتا سیاست کار و حوزه روابط کار بر این هست که به این سمت و سو حرکت کند اما قوانین بالادستی به جای اینکه به شرکای اجتماعی و حوزه روابط کار کمک کنند متاسفانه مزاحمت‌های عدیده‌ای ایجاد می‌کنند.

او اضافه کرد: با مروری اجمالی بر پیش‌نویس برنامه توسعه هفتم متوجه می‌شوید مواد ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۱۷، ۶۶ و ۶۷ که مربوط به حوزه کار و تأمین اجتماعی است هیچ سنخیتی با کار شایسته ندارد. کاری که طراحان این پیش‌نویس انجام دادند اگر منافقان و ضد انقلاب‌ها می‌خواستند این‌گونه به نظام و مردم ضربه بزنند و بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد کنند موفق نمی‌شدند.

علی‌بیگی گفت: ما در حال حاضر در صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی کمبود نقدینگی و عدم توازن منابع و مصارف همخوانی مواجه هستیم. وزیر محترم کار بر اصلاح ساختار صندوق‌ها تاکید دارند اما این اصلاحات چگونه اعمال خواهد شد.

او با اشاره به ماده ۱۵ افزود: در این ماده آمده که کارفرما می‌تواند با یک دوم حقوق کارگر را جذب کندو یا در ماده ۱۶ آمده که سازمان زندان‌ها می‌تواند افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را با هر توافقی به عنوان کارگر جذب کنند. یعنی از این پس اگر می‌خواهید صاحب شغل حداقلی شوید یا باید تحت پوشش نهادهای حمایتی باشید و در غیر این صورت با ارتکاب جرم و حبس، از طریق سازمان زندان‌ها جذب و شغلی حداقلی را صاحب شوید.

علی‌بیگی با ابراز نگرانی از وضعیت جامعه کارگری کشور اضافه کرد: نگران جامعه کارگری، نظام و انقلاب هستم و بنابراین از سازمان محیط زیست تقاضا دارم که این پیام را به رییس جمهور برسانند که کاری اقایان طراح برنامه هفتم توسعه انجام دادند که ضد انقلاب هم نمی‌توانست این میزان از بدبینی را به وجود بیاورد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: امیدوارم همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که مسئولان باید قوانینی را وضع کنند که امید ضعفاء باشد در وضع قوانین ضعیفان را به فراموشی نسپرند. این انقلاب متعلق به محرومان و مستضعفان است و دولت حامی محرومان نیز باید در راستای اهداف محرومان حرکت کند.

کد خبر: 60722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =