ثبت ۴۵۴ زمین لرزه در نواحی مختلف کشور در اردیبهشت امسال

براساس آخرین آمارهای اعلام شده در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شده است؛ ۴۵۴ زمین لرزه در نواحی مختلف و همجوار کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک که در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شده است؛ ۴۵۴ زمین‌لرزه در نواحی مختلف و همجوار کشور به ثبت رسیده است که این آمار به نسبت فروردین ماه سال جاری با کاهش ۲.۴ درصدی روبه‌رو بوده است. این آمار به نسبت اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ با کاهش ۱۶.۲۵ درصدی روبه‌رو بوده و به نسبت میانگین ماهانه ۱۰ ساله اخیر کشور، ۵۵ درصد کاهش داشته است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۱ زمین لرزه به بزرگی بیش از ۴ درصد در کشور به ثبت رسیده که زمین لرزه‌ ۴.۷ قدمگاه در استان خراسان رضوی در ۸ اردیبهشت ماه بزرگترین زمین لرزه به ثبت رسیده در این ماه بوده است.

استان‌های خراسان رضوی با ۶۶ زمین لرزه، آذربایجان غربی با ۴۹ زمین‌لرزه و خراسان جنوبی با ۴۹ زمین‌لرزه بیشترین آمار زمین‌لرزه را در بین استان‌های کشور داشته‌اند. استان تهران نیز در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد به ثبت رسیدن ۶ زمین‌لرزه بوده که بزرگترین آن در صفادشت شهریار به میزان ۳.۸ ریشتر به ثبت رسیده است.

در مجموع در این ماه، ۳۹۳ زمین‌لرزه به بزرگی کمتر از ۳ ریشتر در کشور به ثبت رسیده است، ۵۰ زلزله بین ۳ تا ۳. ۹ ریشتر و ۱۱ زلزله نیز بین ۴ تا ۴.۹ ریشتر بوده است و خوشبختانه شاهد وقوع زلزله بین ۵ تا ۵.۹ ریشتر نبوده‌ایم. در مجموع تمام مناطق و نواحی کشور با ۴۵۴ زمین لرزه مواجه بوده‌اند.

مقایسه آمار زمین‌لرزه‌های کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه سال گذشته و میانگین نشان می دهد: میانگین وقوع زلزله به طور ماهانه در ۱۰ سال اخیر ۹۸۵ زلزله بوده که این میانگین در ۱۴۰۱، ۵۳۱ زمین لرزه و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نیز ۵۲۹ زمین لرزه رخ داده است. در فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز ۴۴۳ زلزله و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ، ۴۵۴ زلزله به وقوع پیوسته است.

کد خبر: 60757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =