به گزارش آتیهآنلاین، دکتر علیحسین علیحسینزاده، دارای ۲۸ سال سابقه فعالیت و مدرک تحصیلی دکترای حرفهای دندانپزشکی است. مسئولیت مرکز بهداشت دهان و دندان شهرستان و دادستان و دادیار سازمان نظامپزشکی شهرستان ازجمله سوابق خدماتی او در عرصه شغلی بهشمار میرود. هماکنون بیش از یک سال است که علیحسینزاده ریاست درمانگاه تأمیناجتماعی شهید نظام شیروان را برعهده دارد.
او ضمن اشاره به فعالیت درمانگاه در دو شیفت کامل صبح و عصر، گفت: «این مرکز در مساحتی به وسعت ۱۳هزار مترمربع و زیربنای بیش از ۱۰۰۰ مترمربع در یک طبقه همکف فعال است. مراجعهکنندهها در بخش کلینیک میتوانند از ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، دندانپزشکی و مامایی بهرهمند شوند. در این مرکز متخصصان داخلی، اطفال، قلب و عروق، زنان، اورولوژی و جراحی عمومی مشغول به فعالیت هستند. در بخش پاراکلینیک نیز خدمات پرستاری، آزمایشگاه و مامایی عرضه میشود. واحد آزمایشگاه در جایگاه سطح یک از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار بوده و برخی از وسایل آن بهروزرسانی شده است. در واحد دندانپزشکی نیز تجهیزات لازم مانند رادیوگرافی تکدندان وجود دارد.»
رئیس درمانگاه شیروان با بیان اینکه این مجموعه تنها مرکز درمانی تأمیناجتماعی شهرستان بهشمار میرود، افزود: «بسیاری از بیمهشدگان شهرستان خدمات درمانی خود را از ما دریافت میکنند. بهطوری که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۸هزار و ۸۴۶ نفر در درمانگاه پذیرش شدند و از تمامی خدمات واحدها همچون ویزیت پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشکی، مامایی و آزمایشگاه استفاده کردند. در این درمانگاه ۳۸ نیروی انسانی فعالیت دارند که ۲۷ نیرو را کادر درمان تشکیل میدهد. از این میان، ۱۵ پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک و داروساز بیماران را ویزیت میکنند. کادر پرستاری نیز شامل دو پرستار زن و یک مرد میشود که با توجه به فعالیت درمانگاه در دو شیفت، لازم است تعداد پرستاران مرد به دو نفر افزایش یابد. ضرورت بهکارگیری یک دستیار دندانپزشکی هم وجود دارد. اکنون برای جبران کمبود این نیرو مجبوریم از بهیار استفاده کنیم.
علیحسینزاده درباره وضعیت برخورداری از پزشکان متخصص که بسیاری از مراکز درمانی با کمبود چنین نیروهایی مواجهاند، ادامه داد: «از نظر ردیف شغلی مجوز استخدام دو متخصص را بهطور کامل داریم، اما سایر متخصصان بهصورت قراردادی با ما همکاری دارند که از میان پزشکان دانشگاهی و ساکن در شهرستان، دعوت میشوند. در این منطقه به دلیل تعامل مناسب تأمیناجتماعی با مردم و مسئولان، بسیاری از افراد با این نهاد احساس قرابت کرده و همیاری مناسبی با ما دارند.»
او یکی از مهمترین مسائل این مرکز را مربوط به شرایط فضای فیزیکی دانست و توضیح داد: «درمانگاه در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و با گذشت ۳۰ سال فعالیت، اکنون بنای آن فرسوده است. از طرفی مساحت درمانگاه متناسب با تعداد بیمهشدگان آن زمان بوده و اکنون پاسخگوی تعداد بیش از ۷۷هزار نفر جمعیت تحتپوشش تأمیناجتماعی شهرستان نیست. به نحوی که پشت در مطبها با تجمع بیماران مواجه میشویم. از طرفی محدودیت اتاقها، برنامهریزی برای فعالیت پزشکان مهمان را برای جلوگیری از تداخل کاری، دشوار میکند. در نتیجه نیازمند احداث یک درمانگاه جدید هستیم. برای این منظور زمین مناسبی متعلق به تأمیناجتماعی، مجاور درمانگاه وجود دارد و با همکاری مدیریت درمان، در تلاشیم تا مجوزهای لازم را برای احداث بنای جدید، اخذ کنیم. در این صورت امکان ارتقای درمانگاه به پلیکلینیک فراهم میشود که با تأیید مسئولان سازمان و تأمین نیروهای انسانی و تخصصی میتواند به اجرا درآید.»
رئیس درمانگاه شیروان با اشاره به جایگاه این مرکز درمانی در رفع نیازهای درمانی مردم منطقه، گفت: «با توجه به واقع شدن مرکز در مسیر جاده آسیایی (جاده بینالمللی بجنورد و مشهد)، بسیاری از مسافران و بهویژه زائران حرم امام رضا(ع) از خدمات این مرکز استفاده میکنند. علاوه بر آن ساکنان شهرهای مجاور مانند شیروان، فاروج و قوچان نیز خدمات خود را از مرکز ما میگیرند و ویزیت دندانپزشکی با استقبال آنها مواجه میشود.»
دسترسی بیماران به داروهای نایاب
تنها پزشک متخصص کودکان درمانگاه تأمیناجتماعی شهید نظام شیروان، دسترسی بیماران به داروهای نایاب را در این مرکز، میسر دانست که به رایگان در اختیار آنها قرار داده میشود.
دکتر جلال جهاننیا با دارا بودن ۳۰ سال سابقه فعالیت، از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به عنوان مدیردرمان خراسانشمالی خدمترسانی کرده و از تجارب ارزشمندی در حوزه مدیریت برخوردار است. ریاست سازمان نظامپزشکی شهرستان شیروان از سال ۱۳۷۴ تا همین اواخر و نیز فعالیت به عنوان عضو هیأت رسیدگی به تخلفات پزشکی و عضو هیأت تجدیدنظر سازمان نظامپزشکی خراسانشمالی دیگر سوابق حرفهای او را تشکیل میدهد.
او با اشاره به آمار پذیرش و بیماریهای مهم منطقه، گفت: «روزانه حدود ۷۰ کودک را ویزیت میکنم که این میزان ماهانه بهطور متوسط ۲۰۰۰ بیمار را شامل میشود. آمار مذکور با شیوع بیماریهای فصلی روند افزایشی پیدا میکند. در این شهرستان برخی بیماریهای شایع در کشور، عامل مراجعه بیماران به درمانگاه است. در فصول گرم سال اسهال و استفراغ و در فصول سرد سال بهویژه با بازگشایی مدارس عفونتهای تنفسی، آنفولانزا، و بعضاً کرونا، بیشترین علت مراجعه کودکان به پزشک را تشکیل میدهد. بهویژه اینکه بخشی از جمعیت سردشت عشایرنشین و کوچنشین هستند که به سبک ییلاق و قشلاق زندگی میکنند و برای همین برخی بیماریهای فصلی شیوع بیشتری دارد.
این متخصص کودکان، درباره وضعیت دسترسی بیماران به داروهای تجویزی، افزود: «با توجه به سوابق مدیریتی که در تأمیناجتماعی دارم، میتوانم بگویم تنوع دارویی درمانگاههای تأمیناجتماعی بسیار مناسب است و در مرکز ما برخی اقلام نایاب در سطح شهر، بهرایگان در اختیار بیماران قرار داده میشود. برای مثال قطره سولفاستامید ۱۰درصد چشم و قطره فلوکورت حساسیت فصلی که در مراکز درمانی و داروخانههای شهرستان به سختی پیدا میشود، در درمانگاه ما فراهم است. دسترسی مناسب بیماران به دارو نشاندهنده راهبردهای مدیریتی مسئولان ردهبالای سازمان، مدیریت درمان استان و فعالیت مناسب شرکتهای دارویی تأمیناجتماعی است.»
جهاننیا در مورد مزایا و مسائل کنونی نسخه الکترونیک، توضیح داد: «این طرح مزایای پرشماری دارد؛ ازجمله اینکه کمک میکند تا بیشترین مصارف دارویی هر منطقه متأثر از عوامل آبوهوایی، شیوع بیماری و وضعیت سلامت مردم، مشخص شود. همچنین در قالب نسخه الکترونیک، داروهای پرمصرف در کل کشور نمایان شده و امکان برنامهریزی جهت تأمین اقلام ضروری برای مسئولان حوزه دارویی بهوجود میآید. از طرفی نسخه الکترونیک پیشزمینه پرونده سلامت الکترونیک به عنوان یک طرح کشوری است. کاهش هزینههای تولید دفترچه کاغذی و کمک به حفظ محیطزیست، آسان بودن خوانش نسخهها و جلوگیری از تحویل داروهای اشتباه به مردم از مزایای دیگر این طرح محسوب میشود. همچنین در قالب طرح مذکور، نسخ تجویزی پزشکان در تمامی داروخانهها رؤیت میشود و بیماران بهراحتی میتوانند داروهای خود را خریداری کنند.»
او تأکید کرد: «جا دارد اشاره کنم که تأمیناجتماعی در استقرار نسخه الکترونیک پیشتاز بوده و این طرح که در دوره مدیرعاملی مرحوم دکتر نوربخش کلید خورد، توسط مدیران بعدی سازمان مراحل تکوینی را همگام با طرح کشوری طی کرد و اکنون بسیاری از مشکلات آن برطرف شده است. در حال حاضر بیشترین مسئله ما مربوط به اختلاف کدینگ داروها در هریک از سامانههای نسخ الکترونیک سازمانهای بیمهای و مراکز درمانی است و به یکسانسازی کدهای مذکور برای جلوگیری از سردرگمی نیاز داریم. همچنین کندی سرعت اینترنت نیز مطرح است که سبب اتلاف وقت میشود.»
این متخصص کودکان، مهمترین چالش حرفهای پزشکان را پایین بودن تعرفه خدمات آنها دانست و افزود: «تعرفههای پایین در مقابل حجم کاری بالا، سبب ایجاد دلسردی پزشکان میشود و ضرورت واقعی شدن تعرفهها وجود دارد.»
نظر شما