دبیر کل کانون شورای اسلامی کار سراسر کشور همچنین درباره چگونگی برقراری ارتباط موثر نیروی کار و کارفرما از طریق فضای دانشگاه و محیط کار، به آتیه آنلاین گفت: طراحی فرایند ارتباط موثر بازار کار و محیط دانشگاهی باید به واسطه نیازسنجی بازار کار و مرتبط کردن آن با آموزش آکادمیک صورت گیرد.
وی افزود: به عنوان مثال در ۲ سال اخیر، کانون کارفرمایان و خانه صنعت و معدن اصفهان، طرحی با عنوان «راحل» تدوین و اجرایی کردهاند؛ در چارچوب این طرح، واحدهای کارگاهی، صنعتی و تولیدی با نیازسنجی، نیازهای مرتبط با نیروی کار خود را در اختیار دانشگاههای سراسر کشور کشور قرار میدهند.
معینی اضافه کرد: در واقع با اعلام نیاز نیروی کار برای اشتغال در واحدهای فعال حوزه فضای کار و تولید کشور، موارد اعلامی در دفترچه کنکور قرار گرفته و دانشگاهها به این واسطه تربیت نیروی کار دانشآموخته را به صورت کاملاً هدفمند در دستور کار قرار میدهند.
او همچنین ادامه داد: دراین چارچوب، تعداد دقیق نیاز بازار کار به نیروی دانشآموخته مشخص میشود و به این واسطه تناسب لازم در حوزه تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار محقق میشود. اعلام نیاز کارفرمایان برای اشتغال بهکار افراد این مزیت را برای افراد دانشآموخته به همراه خواهد داشت که به دلیل نیازسنجی کارفرما، تضمین لازم برای اشتغال فارغالتحصیلان فراهم است.
مهارتآموزی در کارگاه همزمان با تحصیل
این فعال و کارشناس حوزه کارفرمایی گفت: همزمان با آغاز دوره تحصیلی دانشجویان موردنظر، هماهنگی لازم بین دانشگاه و کارگاه مربوطه برای حضور دانشجو در فضای کار و تولید صورت میگیرد؛ به این واسطه علاوه بر تحصیل، امکان تربیت عملی نیروی کار و کسب مهارتهای موردنیاز فراهم میشود.
به گفته وی؛ بنابراین کارآموزی در حین تحصیلات دانشگاهی و دریافت حقوق نیز از دیگر مزایای ارتباط صنعت و دانشگاه و نیازسنجی بازار کار محسوب میشوند. حقوق دریافتی البته به صورت توافق نیروی کار دانشجو و کارفرما تعیین میشود.
دانشآموختگان ماهر در بازار کار
معینی اضافه کرد: ورود یک نیروی کار دانشآموخته و ماهر به بازار کار و تأمین نیاز کارفرمایان در این حوزه را میتوان خروجی فرایند ارتباطی دانشگاه، کافرمایان، نیروی کار دانشآموخته و بازار کار دانست. فرایند کاملاً هدفمند نیروی کار تربیت نیروی کار ماهر و دارای تحصیلات دانشگاهی در چارچوب طرح اشاره شده امکان تحقق دارد.
او در ادامه بیان کرد: بنابراین به دلیل ایفای تعهدات کارگاه نسبت به دانشجو در مدت تحصیل و اعلام نیاز کارفرمایان برای حمایت از نیروی کار در حال تحصیل و کسب مهارت، افراد پس از اتمام دوره دانشگاهی نیز باید به تعهد خود در قبال کارفرما و اشتغال در کارگاه مربوطه پایبند باشند.
به گفته این کارشناس حوزه کار؛ در این شرایط، مسأله کار فارغالتحصیلان برطرف و آنان به محض دانشآموختگی مشغول به کار میشوند و در کنار آن، کارفرما نیز از فراخوان برای یافتن نیروی کار تحصیلکرده فارغالتحصیل دارای مهارت بینیاز میشود.
معینی با اشاره به اینکه طرح راحل حدود ۲ سال است که در استان اصفهان اجرایی شده و خروجی آن منجر به ایجاد تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در این منطقه شده است، گفت: اگر صنایع و شرکتها با اعلام نیاز، در قالب طرح مذکور اقدام به بسترسازی برای مهارتآموزی دانشجویان رشتههای مختلف موردنیاز داشته باشند، خروجی آن کاهش بیکاری دانشآموختگان و رفع نیاز کارفرمایان در یافتن نیروی کار ماهر و دانشآموخته خواهد بود.
وی ادامه داد: هرکدام از دانشجویان مشغول به تحصیل در قالب طرح راحل، باید سه مرحله در طول یک ترم نسبت به ارائه مهارتهای آموخته در مدت مذکور اقدام کند؛ این فرایند، تضمینی برای ادامه طرح و فراگیری همزمان دانش و مهارت در محیط کار واقعی است.
مهارت حلقه گمشده اشتغال دانشآموختگان
دبیر کل کانون شورای اسلامی کار سراسر کشور همچنین به اهمیت مسأله مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان اشاره کرد و توضیح داد: حتماً نداشتن مهارت را باید حلقه گمشده بیکاری دانشجویان و فارغالتحصیلان محسوب کرد؛ بنابراین قطعاً یکی از مولفههای پیشرفت هر کشوری را میتوان اقدامات حوزه فنی و حرفهای و اساس مهارتآموزی برشمرد.
معینی تأکید کرد: به این واسطه بهروزرسانی مهارتهای مربوط به شغلهای مختلف باید در همواره در دستور متولیان حوزه مهارت قرار گیرد تا از این طریق، امکان تربیت نیروی کار دارای مهارت براساس نیاز روز بازار کار فراهم شود. باید طبق نیازسنجیهای علمی و عملی، نیاز بازار کار و صنایع را مورد سنجق قرار دهیم و به این واسطه، نیاز حوزه کار و تولید به نیروی کار ماهر را مرتفع کنیم.
نظر شما