«سید مهران جمالیان» گفت: با توجه به محدوده جغرافیایی شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران حدود ۷۰ درصد بازار تهران در حوزه پوششی این شعبه قرار دارد؛ در واقع به واسطه کارگاههای تحت پوشش این شعبه، صنفی بودن شعبه ۲۳ از ویژگیهای بارز این حوزه عملکردی ادارهکل تأمین اجتماعی شرق تهران است.
وی بیان کرد: عدم تمایل شرکتها، موسسات بزرگ و شرکتهای بزرگ پیمانکاری به معرفی همه افراد شاغل در کارگاهها به عنوان بیمه شده و پذیرش اشتغال، عملاً امکان گسترش فعالیتهای وسیع در این منطقه را با چالش مواجه کرده است. ما در این شعبه بیشتر فعالیت توسعه بیمهای خود را در محدوده بازار تهران متمرکز کردهایم. یکی از راهکارهای وصول حق بیمه، دریافت بیمههای ساختمانی است و در این منطقه شهر تهران نسبت به محدوده تحت پوشش دیگر شعب، ساخت و ساز بسیار کمتری انجام میشود.
۸۵ هزار بیمه شده تبعی تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران در ارتباط با افراد تحت پوشش این شعبه بیان کرد: در حال حاضر ۵۲ هزار بیمه شده اصلی و ۸۵ هزار بیمه شده تبعی تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران قرار دارند. در سال گذشته تعداد ۵۲ هزار بیمه شده اجباری تحت پوشش این شعبه قرار داشتند، در صورتی که در سال ۱۴۰۲ این آمار در حدود ۴۹ هزار نفر را شامل میشد که به صورت عملی افزایش حدود ۵ درصدی را نشان میدهد.
او همچنین توضیح داد: انواع بیمههای تأمین اجتماعی در قالب بیمههای اختیاری، زنان خانهدار، دانشجویان، خادمان مساجد، قالیبافان و بافندگان و کارگران ساختمانی در این شعبه فعال هستند. همچنین به واسطه فعالیتهای مربوط به بازار تهران، بالغ بر ۹۰ درصد باربران ادارهکل شرق تهران در این شعبه بیمهپردازی میکنند. به عبارتی تنوع بیمه کامل در محدوده این شعبه برقرار است. از لحاظ درآمدی، بیشتر بیمهشدگان این شعبه پرداختهای حداقل حق بیمه دارند.
راهکارهای رشد بیمهشدگان
جمالیان در توضیح راهکارهای توسعه بیمهشدگان شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران گفت: با توجه به صنفی بودن کارگاههای تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران، برگزاری جلسات آموزشی با صاحبان بنگاههای اقتصادی و کارفرمایان را در دستور کار داریم. همچنین تسهیلگری در فرایند ثبتنام بیمهشدگان جدید، گسترش تعامل با بخش خصوصی، ارتقای ارائه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی، بهرهمندی از نیروی کار متخصص، استفاده بهینه از نرمافزارهای سازمانی و بسیاری راهکارهای دیگر را در راستای جذب بیمهشدگان جدید بهکار میگیریم.
وی اضافه کرد: در راستای توسعه بیمهای سازمان تأمین اجتماعی از ظرفیت شبکههای اجتماعی و ابزارهای فناوری اطلاعات نیز میتوان استفاده کرد. مزایای پوشش بیمهای و ترویج فرهنگ بیمهای نیز از سازوکارهای رشد بیمهشدگان است. برای پذیرش پوشش بیمهای به جامعه هدف از تمامی راهکارهای اشاره شده میتوان استفاده کرد.
ارائه خدمات به ۱۰ هزار و ۶۰۰ بازنشسته اصلی و تبعی
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران با اشاره به آمار مستمریبگیران و بازنشستگان این شعبه گفت: تا پایان اسفند ۱۴۰۳ تعداد ۶ هزار و ۱۰۰ بازنشسته و مستمریبگیر و چهار هزار و ۵۰۰ نفر افراد تبعی این حوزه در حوزه تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران وجود داشته است. از مجموع این پروندهها، مستمری ۱۰۱ پرونده اناث در این شعبه برقرار است. آمار مستمریبگیران سال ۱۴۰۲ این شعبه نیز ۵ هزار و ۹۳۰ مورد بود. عملاً در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن، رشد بیمه شده و مستمریبگیر را شاهد بودیم.
به گفته وی، با توجه به ویژگیهای جغرافیایی و اجتماعی محدوده شعبه، تعداد پروندههای وصولی ما نسبت به دیگر شعب بسیار کمتر است و به این واسطه افزایش تعداد مستمریبگیران در این شعبه کمتر اتفاق میافتد. این منطقه بیشتر جنبه تجاری دارد و توسعه آنچنانی در قالب مسکونی ندارد؛ به این واسطه ما در شعبه ۲۳ بیشتر برقراری و ارسال پروندههای مستمری را انجام میدهیم.
جمالیان افزود: در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۵۰ میلیارد تومان پرداخت مستمری توسط شعبه صورت میگرفت که این مبلغ در سال قبل به ۷۳ میلیارد تومان رسید؛ رشد اشاره شده به واسطه افزایش تعداد مستمریبگیران و میزان افزایش حقوق این قشر حاصل شده است. در سال ۱۴۰۲ تعداد یکهزار و ۵۲۸ مورد و در سال قبل با توجه به پرداختی بهمن، یکهزار و ۲۷۶ پرونده برقراری مستمری در شعبه داشتیم که البته هنوز پروندههای لیست اسفند تا پایان اردیبهشت مهلت زمانی پرداخت را دارند؛ به این دلیل احتمال افزایش آمار سال گذشته وجود دارد.
تعداد بالای کارگاههای یکنفره / بیمهپرداز در حدود ۸ هزار کارگاه
جمالیان در ادامه به تعداد بالای کارگاههای با بیمهپردازی یکنفره در محدوده فعالیت شعبه ۲۳ اشاره کرد و گفت: اکنون تعداد ۷ هزار و ۹۰۰ کارگاه تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران هستند که طبق آخرین لیست پرداختی در اسفند ۱۴۰۳ تعداد ۷ هزار و ۶۷۰ کارگاه لیست حق بیمه افراد بیمه شده خود را پرداخت کردهاند. تعداد پروندههای کارگاههای تحت پوشش این شعبه قابل قبول است، اما حدود سه هزار کارگاه در این شعبه لیست یک نفره پرداخت میکنند.
به گفته او؛ در حال حاضر تعداد ۲۳ کارگاه بالای ۵۰ نفر بیمه شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و دلیل آن نیز به صنفی بودن محدوده شعبه برمیگردد. همچنین تعداد ۳۲۷ کارگاه بیمانکاری، ۶۴۰ کارگاه حقوقی، حدود ۴۰ هزار کارگاه نیمه فعال و ۱۳ هزار پرونده کارگاهی راکد در محدوده فعالیت این شعبه تأمین اجتماعی ثبت شده است. در این شعبه رشد حدود ۲۰۰ کارگاه تحت پوشش در مقایسه آماری سالهای ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۳ اتفاق افتاده است. اغلب فعالیت و ارتباط ما با کارفرمایان صنفی است؛ به این واسطه توسعه فرهنگ بیمهای و از طرفی عدم پذیرش بیمه در این فضا چالشآفرین است.
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران اضافه کرد: در سال قبل ۸۸۹ کارگاه در چارچوب فعالیتهای کشفی به جمع کارگاههای تحت پوشش شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران اضافه شدند. تسهیل فرایند کشف و افزودن کارگاه به فعالیتهای تحت پوشش شعبه منوط به همکاری کارگاهها است؛ بخشی از این کارگاهها نسبت به بیمه کردن کارگران یا کارکنان خود پذیرش لازم را ندارند. در ارتباط با بازرسیهای کشفی فرایندی جز توسعه و تعمیم فرهنگ بیمهای کارساز نیست و باید از این طریق فرهنگ بیمه را بین اقشار مختلف مردمی همهگیر کرد. به واسطه صنفی و بازاری بودن، ورود به کارگاههای خاص با چالشهایی مواجه است؛ با این وجود و کسری کادر شعبه و حوزه بازرسی، اقدامات کشفی را به صورت جدی در دستور کار داریم.
تعامل با شرکای اجتماعی در اولویت است
جمالیان در ادامه به اهمیت توسعه تعامل با شرکای اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد: ما در این شعبه از طریق برگزاری جلسات متعدد با کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی، برپایی سمینارهای آموزشی حوزه قوانین بیمهای، برگزاری نشستهای مرتبط با شناخت مقررات مختلف تأمین اجتماعی، بررسی پروندههای مطالباتی کارفرمایان و ترغیب کارفرمایان به خوداظهاری لیست حق بیمه، توسعه تعامل با شرکای اجتماعی بهویژه کارفرمایان در دستور کار داریم.
او اضافه کرد: ما همچنین روند آگاهسازی کارفرمایان و نیروی کار بیمه شده را نسبت به اعلام دستمزد واقعی در لیست حق بیمه و استفاده از مزایای آن در بلندمدت را در چارچوب تعامل با شرکای سازمان تأمین اجتماعی دنبال میکنیم. عدم اعلام کارکرد واقعی در آینده چالشهایی را برای بیمهشدگان موجب خواهد شد. البته بخش تأثیرگذار توسعه فرهنگ بیمهای در تعامل با همه شرکای اجتماعی در سطوح بالاتر و در سازمان تأمین اجتماعی ظرفیت اجرایی دارد. آگاهی قوانین و مقررات بیمهای و دانستن این موضوع برای کارفرما و کارگر، تعامل این اقشار با شعبه در سطح قابل قبولی حفظ میکند.
آمار بازنشستگان سخت و زیانآور
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی در ارتباط با تعداد مستمری های برقرار شده مشاغل سختوزیانآور بیان کرد: با توجه به پوشش ۴۰ درصدی کارکنان شرکت واحد در شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران، سال ۱۴۰۲ مستمری۲۹۸ پرونده مشاغل سختوزیانآور برقرار شد؛ این آمار در سال قبل و تا بهمنماه به تعداد ۱۹۳ پرونده سختوزیانآوردر شعبه ۲۳ رسید. شرکت واحد تهران یکی از شرکای عمده این شعبه از نظر برقراری بازنشستگیهای سختوزیانآور محسوب میشود.
وی در ادامه گفت: با توجه به مهلت ارسال لیست اسفند و وصول ۴ درصد برقراری سختوزیانآور جدید، احتمال افزایش بیش از ۱۳۰ مورد دیگر وجود دارد. از نظر تعداد پرونده حدود ۴ درصد افزایش برقراری پروندههای سختوزیانآور در مقایسه ۲ سال گذشته اتفاق افتاده است.
برابری وصولی سختوزیانآور با پرداختی سالانه مشمولان آن
جمالیان در ادامه به معایب بازنشستگی سختوزیانآور برای سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و افزود: مجموع وصولی هر فرد بابت سختوزیانآور و اصلاح عناوین شغلی با مجموع پرداختی مستمری آن فرد در طول یک سال برابری میکند و گاه حتی حقوق و مستمری پرداختی بیشتر است. عملاً با برقراری مستمری بازنشستگی مشاغل سختوزیانآور، ورودی سازمان کمتر و خروجی بیشتر میشود؛ به این واسطه دسترسی کمتری به منابع را متصور هستیم.
به گفته رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران؛ بررسی شرایط و محیط کار با هدف اصلاح قوانین مربوط به مشاغل سختوزیانآور باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین آموزش و آگاهیبخشی به کارفرمایان و کارگران و نظارت دقیق بر اجرای قوانین و مقررات سختوزیانآور باید در چارچوب عملیاتی کردن این قانون مدنظر باشد. بازنگری اساسی در فهرست عناوین مشاغل سختوزیانآور و تدوین مشوقهای لازم برای پذیرش انتقال شغلی افراد فعال در حوزه سختوزیانآور نیز از مواردی است که باید در این حوزه زمینه اجرایی داشته باشد.
او اضافه کرد: افزایش مشمولان بازنشستگی از مشاغل سختوزیانآور، رشد بازنشستگان تأمین اجتماعی و به دنبال آن، افزایش هزینه و کاهش درآمد سازمان را به دنبال خواهد داشت؛ به این واسطه عدم تعادل درآمد و هزینه سازمانی اتفاق میافتد. طبیعتاً با اجرایی کردن موارد اشاره شده در حوزه مشاغل سختوزیانآور، در بلندمدت شاهد کاهش هزینههای سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود. در ادامه حتماً کاهش هزینههای درمان و تسهیل تأمین منابع پایدار تأمین اجتماعی ممکن میشود.
مصوب وصولی سالانه حدود ۱۸۶ میلیارد تومانی
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران درباره مصوب وصولی شعبه و شرایط وصل آن بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ مصوب وصولی شعبه ۲۳ به طور ماهانه مبلغ ۱۴۱ میلیارد تومان را شامل شده است؛ ما در طول این سال کسری ۹.۳ درصد وصولی را تجربه کردیم. در سال گذشته نیز مصوب وصولی ماهانه شعبه ۱۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شد که در این سال نیز با کسری ۳.۶ درصدی مصوب وصولی مواجه بودیم.
وی توضیح داد: با توجه به منابع محتمل در حوزه تحت پوشش شعب، مصوب وصولی سالانه و ماهانه به آنان اعلام میشود. امیدواریم وصولی مصوب به شکلی باشد که شعب تأمین اجتماعی با بهرهمندی از منابع و ظرفیتها، آن را محقق کنند.
پرداخت سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بیمه بیکاری
جمالیان گفت: پرداختی مقرری بیمه بیکاری در این شعبه تأمین اجتماعی برحسب تعداد پرونده ماهانه لحاظ میشود. بیکاری دارای فرایند خاصی است که به صدور حکم و پرداخت مقرری بیمه بیکاری منجر میشود. از لحاظ جغرافیایی منطقه بزرگی در حوزه کاری شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی قرار ندارد و به دلیل مسکونی نبودن این محدوده، بیشتر موارد بیمه بیکاری مربوط به برقراری این حوزه است.
به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۴ پرونده فعال مقرریبگیر بیمه بیکاری در این شعبه فعال بود که حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این افراد پرداختی انجام میشد. در سال گذشته با کاهش تعدادمقرریبگیران بیمه بیکاری مواجه شدیم؛ در این سال مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مقرری بیمه بیکاری به ۱۲۳ نفر پرداختی صورت گرفت.
هوشمندی خدمات؛ کارایی نیروی انسانی و مزایای ذینفعان
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه تحقق فرایند هوشمندسازی، یکی از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی تأثیرگذار این نهاد بیمهای است، گفت: در دسترس بودن انواع خدمات تأمین اجتماعی برای بیمهشدگان، بازنشستگان و مستمریبگیران و کارفرمایان از ویژگیهای این مسیر هوشمندسازی تأمین اجتماعی است.
او افزود: هوشمندسازی تأثیر قابل توجهی در کارایی نیروی انسانی متخصص شاغل در شعب، فعالیتهای شعبه در خدماترسانی به شرکای اجتماعی و تسهیل دریافت خدمات برای ذینفعان را به دنبال داشته است. به این واسطه کمیت و کیفیت ارائه خدمات تأمین اجتماعی در وضعیت بهتری قرار گرفته است. توسعه خدمات غیرحضوری و عدم نیاز به حضور شرکای اجتماعی در شعب برای استفاده از سرویسهای سازمان تأمین اجتماعی از مزایای گسرش فضای هوشمند در این نهاد بیمهگر است.
به گفته جمالیان؛ در حال حاضر بخش قابل توجهی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و برنامه کاربردی تأمین من در قالب خدمات هوشمند در اختیار مخاطبان سازمان قرار دارد.
او همچنین تأکید کرد: کاهش زمان دریافت خدمت در چارچوب مدتانتظار دریافت خدمات از دیگر مزایای توسعه هوشمندسازی برای جامعه بیمهشدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی است. همچنین کاهش هزینههای ادرای و عملیاتی، مدیریت بهینه منابع سازمان، شفافیت پاسخگویی نسبت به نیروی انسانی شاغل در سازمان و بیمهشدگان را باید از دیگر دستاوردهای هوشمندی تأمین اجتماعی محسوب کرد.
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران گفت: بررسی پروندههای مطالباتی کارفرمایان نیز در زیرمجموعه مزایای توسعه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی قرار میگیرد. شعب تأمین اجتماعی نیز به واسطه هوشمندسازی و کاهش بار مراجعات حضوری بیمهشدگان و ذینفعان، وضعیت بهتری ر تجربه میکند. هوشمندسازی فرایندی است که سازمان تأمین اجتماعی را رو به جلو حرکت داده و شرایط بهتری را برای این نهاد و همه ذینفعان آن فراهم کرده است.
نقش آگاهی و فرهنگسازی در رشد بیمهشدگان
جمالیان در ادامه به سختی پذیرش مسأله فرهنگ بیمهای برای جامعه کارفرمایی و بیمهشدگان و اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: امروزه اما افراد پس از اشتغال بهکار، موضوع برقراری بیمه را به عنوان اولین اولویت خود مطالبه میکنند. در حال حاضر حتی همه بیمهشدگان تأمین اجتماعی به شکل آنلاین امکان مشاهده سالهای بیمهپردزای خود را دارند.
وی افزود: با توجه به ابزار و امکانات در اختیار، سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه بیمهای باید آگاهی، آموزش و اطلاعرسانی مربوط به فرهنگ بیمهای را در جامعه در اولویت قرار دهد. برگزاری کارگاهها و سمینارهای آموزش و تخصصی بیمهای برای کارفرمایان و شاغلان آنها در راستای توسعه بیمهای تأثیرگذار است. همچنین استفاده هوشمند از فرایندهای تبلیغاتی تلویزیون، رسانهها و شبکههای اجتماعی برای توسعه فرهنگ بیمهای و جذب افراد و گروههای مختلف نیز توسعه بیمههای اجتماعی ورشد تعداد بیمهشدگان تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
به گفته رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران؛ ارائه بیمههای ارزانقیمت برای اقشار مختلف مردمی، برقراری بیمههای خاص برای مشاغل آزاد، برقراری کمکهای دولتی در برخی مشاغل به شرط تأمین منابع، تسهیل فرایند ثبتنام بیمهشدگان جدید، تقویت تعامل با جامعه کارفرمایی و توسعه خدمات مشاروهای نیز در فرایند افزایش شمار بیمهشدگان تأمین اجتماعی موثر واقع میشوند.
افزایش شفافیت در بین اقشار و گروههای تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز در زمره اقدامات تسهیلگر توسعه بیمهای تأمین اجتماعی قابل انجام است.
او در ادامه توضیح داد: همچنین تسهیلگری در حوزه پوشش بیمهای افراد شاغل در حوزه پلتفرمهای مجازی برای جذب آنان، گسترش آموزش و اطلاعرسانی، برپایی کمپینهای تبلیغاتی، برگزاری رویدادهای مجازی، همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ و پرمخاطب برای تشریح عملکرد سازمان تأمین اجتماعی نیز بخش دیگری از راهکارهای رشد بیمهشدگان و تعمیم بیمههای اجتماعی از طریق سازمان تأمین اجتماعی است. بهروزرسانی پلتفرمهای آنلاین سازمان تأمین اجتماعی در راستای رقابت تعامل با شبکههای مجازی نیز در قالب اقدامات لازم برای گسترش تعداد بیمهشدگان و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی الزامی به نظر میرسد.
عمل تأمین اجتماعی به تکالیف تأمین معیشت
جمالیان همچنین با بیان اینکه مبلغ پرداختی متناسب سازی بازنشستگان و مستمریبگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، به میزان سابقه و متوسط دستمزد مبنای محاسبه مستمری و مستمری استحقاقی اولیه این افراد بستگی دارد، توضیح داد: سازمان تأمین اجتماعی طبق مصوبه شورای عالی کار در راستای تعیین دستمزد کارگران مشمول قانون کار، افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح را اعمال میکند.
وی افزود: اما باید توجه داشته باشیم که سازمان تأمین اجتماعی امکانات حل همه مشکلات اقتصادی جامعه را نداشته و حتی از این بابت وظیفهای نیز ندارد و صرفاً در راستای تأمین معیشت جامعه تحت پوشش، تکالیف قانونی خود را انجام میدهد.
رئیس شعبه ۲۳ تأمین اجتماعی تهران گفت: سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات و با استفاده از ابزار، امکانات و منابع مالی در اختیار، وظیفه تأمین معیشت بازنشستگان و مستمریبگیران تحت پوشش خود را عهدهدار است. همه معوقات متناسبسازی سال گذشته نیز در فرویدینماه به جامعه بازنشسته و مستمریبگیر تأمین اجتماعی پرداخت شد.
نظر شما