میردولتی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی خلق منابع و کنترل مصارف را در دستور کار دارد، به آتیه آنلاین گفت: ما به این واسطه سالجاری در این شعبه، کمیتههای کنترل مصارف راهاندازی کردهایم که امیدواریم نتیجه مطلوب در این حوزه حاصل شود و این مهم در حوزه سختوزیانآور نیز مصداق دارد.
به گفته وی؛ کارگاهها باید مطابق قانون، اقدام به رفع شرایط سختوزیانآوری داشته باشند. بازگشت بازنشستگان سختوزیانآور به محیط کار نوعی از تناقض است که باید با بازنگری در قوانین و مقررات و فرهنگسازی این حوزه، این اقدامات را شاهد نباشیم.
شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی؛ پیشران
میردولتی در ادامه بیان کرد: شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران یکی از ۵ شعبه پیشران اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران است. او او افزود: این شعبه علیرغم وسعت کم جغرافیایی منطقه تحت پوشش، پروندههای مهم و استراتژیکی نظیر شرکت ملی، شرکت گاز، بخشی از شرکتهای توسعه آب، بانکهایی نظیر صادرات، ملت و سرمایه، شرکتهای پتروشیمی، بیمارستانها و سازمان سنجش به صورت متمرکز تحت پوشش دارد.
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران اضافه کرد: پوشش بیمهای شرکتها و سازمانهای بزرگ مهم به صورت همزمان فرصت و تهدیدی برای شعبه محسوب میشود. فرصت از این جهت که فرصتهای بزرگ در چرخه اقتصاد و تأمین اجتماعی تأثیرگذارند و تلاش ما نیز برقراری تعامل مناسب با آنها است. همچنین تهدید از زاویه مربوط به عدم همکاری بازرسی دفاتر مورد توجه است؛ یکی از مسائل چالشبرانگیز برای ما در این شعبه تأمین اجتماعی، گزارشات عدم همکاری حوزه بازرسی دفاتر است.
به گفته وی؛ طبق آمارهای موجود بیش از ۱۰ هزار نفر از بیمهشدگان شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران در ۶ کارگاه فعالیت دارند و این با توجه به تعداد حدود ۱۰۰ هزار بیمه شده این شعبه، عدد بسیار بالایی است که اهمیت برخی شرکای اجتماعی را نشان میدهد. اما نکته اینجا است که همین کارگاههای بزرگ اغلب از سال ۱۴۰۲ ارائه دفاتر قانونی خود به سازمان و شعبه را با اختلال مواجه کردهاند؛ این رویه آسیبهایی برای شعبی نظیر شعبه ۱۹ به همراه داشته و در حوزه وصولی این مورد مشخص است.
پوشش بالغ بر ۹۶ هزار نفر بیمه شده
میردولتی با بیان اینکه جمع بیمهشدگان تحت پوشش این شعبه شامل بیمه اجباری، اختیاری، حرَف و مشاغل آزاد، رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی و سایر ۹۶ هزار و ۲۷۴ نفر است، توضیح داد: از سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ حدوداً رشد ۶ درصدی در ارتباط با تعداد بیمهشدگان در شعبه ۱۹ اتفاق افتاده است.
وی در ادامه گفت: علیرغم افزایش قابل ملاحظه بازرسیهای کشفی، به دلیل بافت منطقه تحت پوشش شاهد ساختوساز تازه و آغاز بهکار فعالیتهای جدید نیستیم و این مسأله افزایش تعداد بیمهشدان را با مشکل مواجه میکند. همچنین اشخاص حقوقی بسیاری در این شعبه تحت پوشش بودهاند که در سالهای گذشته به شکل نیمهفعال درآمدهاند و این وضعیت در بازرسی کشفی تأثیر منفی دارد، مدیران عامل و اعضای مدیریت این مجموعهها نیز به واسطه شرایط کاری شرکتها با مهاجرت برعکس از بیمه اجباری به بیمه اختیاری کوچ میکنند و این با بازرسی کشفی منافات دارد.
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی افزود: در حوزه اقدامات مربوط به توسعه بیمهای شعبه، مواردی مانند برپایی میز خدمت و برگزاری جلسات متعدد با شرکای اجتماعی به ویژه در کارگاههای بزرگ به دلیل تأثیرگذاری بالا در دستور کار شعبه قرار دارد.
به گفته او؛ میز خدمت در شعبه و کارگاههای بزرگ به صورت مداوم شناساندن مفاهیم و کاردهای تأمین اجتماعی و پاسخگویی به سئوالات مراجعان در اولویت قرار دارد. به واسطه تعداد بالای بیمهشدگان، میزهای خدمت اغلب در شرکتها و سازمانهای بزرگ نظیر هلال احمر و سازمان انتقال خون برپا شده است.
ارائه خدمات به بیش از ۴ هزار بازنشسته
میردولتی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۷۳ نفر بازنشسته اصلی و ۲ هزار و ۶۲۱ نفر افراد تبعی آنان تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند، گفت: با توجه به بافت غیرمسکونی منطقه تحت پوشش، شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی به عنوان شعبه برقرار کننده شناخته میشود.
وی ادامه داد: با توجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی، در این شعبه نیز با رشد تعداد مستمریبگیران مواجهایم اما با توجه به تعداد نه چندان بالای بازنشستگان و مستمریبگیران این شعبه، تفاوت آماری بسیار محسوسی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.
رشد ۵.۶ درصدی کارگاههای تحت پوشش
میردولتی در ارتباط با تعداد کارگاههای تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی گفت: اکنون تعداد چهار هزار و ۷۶۰ کارگاه فعال و ۶ هزار و ۲۰۴ کارگاه نیمه فعال رد حوزه پوششی شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی قرار دارد. در این شعبه نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد ۵.۶ در تعداد کارگاههای تحت پوشش در سال قبل اتفاق افتاده است؛ این وضعیت را باید محصول بازرسی کشفی دانست.
وی اضافه کرد: در مجموع حدود چهار هزار مورد لیست حق بیمه از کارگاههای تحت پوشش شعبه ۱۹ دریافت میکنیم و دلیل آن کاگاههای نیمه فعال است که پرداخت حق بیمه و ارائه لیست ندارند.
به گفته رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی؛ با توجه به بافت منطقه تحت پوشش، در این شعبه فعالیتهای کشفی قابل توجهی صورت نگرفته است. در این حوزه اما، بازرسیهای گروهی را در دستور کار قرار دادهایم؛ در این ارتباط، در سه ماهه آخر سال موفق به ثبت آمار مناسبی در حوزه بازرسی کشفی شدیم. در کمتر از یک ماه حدود ۸۰ بیمه شده جدید در یک صنف به جمع بیمهشدگان شعبه اضافه شد و به دلیل تأثیرگذاری، برنامه داریم که در سالجاری با استفاده از همین شیوه به صنوف و دیگر شرکتها مراجعه کنیم.
فرهنگسازی، اولویت توسعه بیمهای باشد
میردولتی افزود: حتماً مجموعه اقدامات مرتبط با توسعه تعامل سازمان تأمین اجتماعی با جامعه کارفرمایان، در ارتقای وضعیت تأمین اجتماعی و رشد رضایتمندی ذینفعان تأثیرگذار بوده است. اگر دنبال تأثیرگذاری بیشتر باشیم باید مسأله فرهنگسازی در این حوزه در دستور کار داشته باشیم و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی باید این مهم را در اولویت قرار دهند.
به گفته رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی؛ بخشی از این فرایند فرهنگسازی به جریان تبلیغات و آگاهی و بخش دیگری به کارکرد افراد شاغل در شعب برمیگردد؛ به این واسطه ما در این شعبه تأمین اجتماعی تلاش داریم که فرهنگ سازمانی را در به اندازه خود نهادینه کنیم.
وی اضافه کرد: در صورت تحقق موارد اشاره شده، حتماً سازمان تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی به صورت دوسویه منتفع میشوند. امیدواریم در سال ۱۴۰۴ نیز با برگزاری نشستهای مشترک با ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان و برپایی میز خدمتهای مختلف در راستای توسعه همکاری و تعامل با جامعه تحت پوش بکوشیم.
چالش ارائه دفاتر قانونی شرکتها
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی درباره مصوب وصولی و مقایسه این شاخص در سالهای اخیر توضیح داد: مصوب وصولی سالجاری شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران حدود ۶۰ درصد اعلام شده است؛ در این حوزه رشد ۴۸ درصدی از سال ۱۴۰۰ به سال ۱۴۰۱ برای این شعبه مشخص و مصوب شد و سال بعد از آن ۴۹ درصد به ثبت رسید. از سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ اما افزایش مصوب ۶۴ درصدی مصوب وصولی اعلام شد.
او ادامه داد: سال گذشته نیز مصوب وصولی ماهانه شعبه ۱۹ به میزان ۷۵۵ میلیارد تومان ماهانه درنظر گرفته شد؛ رشد ۷۴ درصدی سالجاری نیز وظیفه سختی برای شعبه تکلیف کرده است؛ محقق کردن آن مستلزم همکاری شرکای اجتماعی با شعبه است.
میردولتی گفت: اگر شرکتها طبق قانون تأمین اجتماعی به صورت سالانه دفاتر خود را در اختیار شعب قرار دهند، بخشی از چالشهای حوزه وصول برطرف خواهد شد و در غیر این صورت، وضعیت مذکور مانع از ارائه تعهدات به بیمهشدگان نمیشود. بخش بازرسی از دفاتر قانونی به دلیل حسابرسیمحور بودن شعبه بسیار مهم و در حوزه وصول تأثیرگذار است.
وی همچنین اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ به میزان ۹.۸ درصد مجموع وصولی ادارهکل تأمین اجتماعی شرق تهران توسط شعبه ۱۹ محقق شد.
قوانین سختوزیانآور نیازمند بازنگری
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی بیان کرد: شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۳ مورد پرونده سختوزیانآور داشت و این مورد در سال ۱۴۰۱ به ۶۱ مورد و در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۸۱ افزایش یافت. به دلیل کم بودن آمار کارگاههای مشمول شرایط سختوزیانآوری مانند کارخانجات، تعداد خیلی بالایی از این نوع بازنشستگی در شعبه ۱۹ ثبت نمیشود.
او همچنین ادامه داد: اغلب این تعداد افرادی که در شعبه ۱۹ از مشاغل سختوزیانآور سازمان تأمین اجتماعی بهرهمند شدهاند در شرکت ملی گاز، بیمارستانها و شرکت ملی نفت اشتغال دارند و از این طریق از مزایای مختلف تأمین اجتماعی استفاده میکنند؛ این در حالی است که علیرغم ارائه خدمات گسترده به این بخش از بیمهشدگان، همچنان شاهد عدم همکاری درباره ارائه دفاتر قانونی از سوی آنان هستیم. موضوع بازنشستگی سختوزیانآور حتماً نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات است و همچنین آلایندههای شکلدهنده شرایط سختوزیانآوری بایدظرف مدت قانونی ۲ سال از کارگاه برطرف شوند.
پرداخت سالانه ۱۹ میلیارد تومان به مشمول بیمه بیکاری
میردولتی با اشاره به اینکه در این شعبه در مجموع ۷۵ پرونده بیمه بیکاری تحت پوشش قرار دارند، بیان کرد: با توجه به نوع فضای کارگاهی تحت پوشش این شعبه، این آمار عدد بالایی نیست. ما به طور دائم رصد مقرریبگیران بیمه بیکاری را در دستور کار داریم.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ به صورت سالانه بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان به افراد مشمول بیمه بیکاری پرداختی داشتیم و در سال قبل این عدد به حدود ۱۹ میلیارد تومان سالانه رسید.
تأثیرات هوشمندسازی در حوزه اجرا پیدا است
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی افزود: به طور مشخص، اثرات توسعه هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی به صورت کامل در حوزه اجرایی و در شعب پیدا است. واقعاً اقدامات انجام شده مربوط به هوشمندسازی و خدمات غیرحضوری در چارچوبهای فنی بسیار تأثیرگذار بوده است. همچنین تأثیر اقدامات خدمات الکترونیک به طور واضح در حوزه خدمات تعهداتی پیدا است و کاهش قابل توجه حجم مراجعان به شعب در این بخش گویای این مهم است. این مهم باعث شده که همکاران ما با دقتنظر بیشتری اقدام به انجام کارهای محوله داشته باشند.
وی ادامه داد: البته به نظر میرسد که ارتباط و برقراری لینک سامانههای سازمان تأمین اجتماعی و سازمانهای مرتبط با یکدیگر، زمینه توسعه بیشتر و ارائه خدمات گستردهتری را موجب شود.
ارتقای فرهنگ بیمهای کارکنان و اقشار مردمی
میردولتی در ارتباط با اقدامات لازم در حوزه جذب بیمهشدگان و توسعه بیمهای تأمین اجتماعی توضیح داد: در حوزه توسعه بیمهای و افزایش شمار بیمهشدگان تأمین اجتماعی، موضوع فرهنگسازی از درجه تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است. این مهم ابتدا باید در بین همکاران سازمان رخ دهد و سپس این رویه را در بین اقشار مختلف جامعه شاهد باشیم. باید به این مسأله برسیم که حیات سازمان تأمین اجتماعی به بیمهپردازی وابسته است.
به گفته او؛ همچنین مسأله تبلیغات مربوط به خدمات، تعهدات و اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه جذب بیمهشدگان جدید این نهاد بیمهای تدثیرگذار است. ابتدا شناساندن و در مرحله بعد، ارائه تفاوت تعهدات سازمان در قبال افراد با میزان بیمهپردازی متفاوت، باید در اولویت قرار گیرد؛ این مهم اجرایی شدن دستمزد واقعی و ارائه تعهدات واقعیتر تأمین اجتماعی را به همراه خواهد داشت. در مجموع اینکه باید تناسب بین میزان بیمهپردازی و ایفای تعهدات در راستای توسعه بیمهای تأمین اجتماعی تأثیر خواهد داشت.
متناسبسازی اقدامی هوشمندانه بود
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی همچنین درباره اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی تأکید کرد: تصویب و اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین متناسب با مصوبه شورای عالی کار در سال جدید و پرداخت متناسبسازی معوقات آن از سوی تأمین اجتماعی اقداماتی بسیار هوشمندانه بود؛ امیدواریم که این رویه ادامهدار باشد.
وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به هر اندازه اقدامات اینگونه را در راستای تقویت معیشت مستمریبگیران در دستور کار داشته باشد، سطح رضایتمندی این قشر نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته میردولتی؛ ۲قطعاً اجرای مسأله متناسبسازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر نظرات جامعه جوان برای جذب در سازمان و بیمهپردازی نیز تأثیر خواهد داشت و آنان را ترغیب به پوشش بیمهای خواهد کرد. به عبارتی تبعات و اثار مطلوب این مجموعه اقدامات در راستای جذب بیمهشدگان جدید نیز موثر خواهد بود.
نظر شما