۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۴
کد خبر: 80461

رشد ۱۴۰ درصدی بازرسی کشفی در ۳ ماه

حال و هوای تامین اجتماعی در حوالی بازار شوش چگونه است؟
رشد ۱۴۰ درصدی بازرسی کشفی در ۳ ماه

«سید ساجد رضوی» رئیس شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در ارتباط با الزامات قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: طبق قوانین موجود حوزه بازنشستگی، کارگاه‌ها با ارائه اولین درخواست بازنشستگی سخت و زیان‌آور، فرصت دو ساله‌ای برای رفع شرایط سخت و زیان‌آوری خواهد داشت. تلاش سازمان تأمین اجتماعی برای اجرایی شدن این بخش قانون، از درخواست‌های بازنشستگی خارج از چارچوب قانون پیشگیری می‌کند.

رئیس شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران در ارتباط با ویژگی‌های خاص این شعبه توضیح داد: شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی به لحاظ حضور در بین انبارهای بزرگ، کارگاه‌های تولیدی و منطقه بازار خیابان شوش تهران به عنوان بازار بزرگ حوزه ظروف، شرایط خاصی را از نظر کارگاهی و کارفرمایی تجربه می‌کند. ما در این شعبه تعامل بسیار خوبی با کارفرمایان محدوده به ویژه صاحبان کسب و کارهای منطقه شوش برقرار کردیم؛ در این ارتباط بازرسی گسترده‌ای فضای کارگاهی منطقه انجام دادیم.

پوشش بیمه‌ای کافرمایان صنفی
رضوی در ارتباط با تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش این شعبه گفت: در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر بیمه شده اصلی شامل ۱۸ هزار نفر بیمه اجباری، ۴۳۶ مقرری‌بگیر بیمه بیکاری، یک‌هزار و ۱۰۰ نفر بیمه مشاغل آزاد، حدود ۴ هزار نفر بیمه اختیاری، ۱۷۳۰ بیمه رانندگان و ۱۹۰ نفر بیمه قالیبافان تحت پوشش شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران قرار دارند. همچنین بخش قابل توجهی از بیمه‌شدگان این شعبه را کارفرمایان صنفی و کارگران ساختمانی تشکیل می‌دهند.
وی افزود: تفاوت چشمگیری در حوزه توسعه بیمه‌ای شعبه ۱۲ در مقایسه دو سال گذشته محقق شده که دلیل اصلی آن به سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی و تلاش بی‌وقفه همکاران شعبه مرتبط می‌شود. تدوین و اجرای بیمه‌های فراگیر در رشد بیمه‌شدگان و جذب افراد بدون پوشش بیمه‌ای بسیار تأثیرگذار بود. همچنین در حوزه بازرسی نیز امکان افزایش تعداد بیمه‌شدگان فراهم شد. علاوه بر موارد اشاره شده، وجود تعداد بالای اتباع کشور افغانستان در این منطقه جغرافیایی شهر تهران نیز امکان توسعه بیمه‌ای این گروه را فراهم کرد.
به گفته رئیس شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران؛ برپایی میز خدمت‌های مختلف و استفاده از ظرفیت کارگاه‌های منطقه یکی از راهکارهای این شعبه تأمین اجتماعی برای تعامل با جامعه شرکای اجتماعی و ترغیب آنان به بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای است.
او اضافه کرد: همکاران ما با حضور در مساجد، موسسات و سراهای این منطقه جغرافیایی، به طور خاص فرهنگ بیمه‌ای و مزایای بیمه تأمین اجتماعی را برای گروه‌های هدف روشن کردیم و با استقبال افراد مختلف مواجه شدیم.

پرداخت ۲۶۰ میلیارد تومانی حقوق مستمری
رضوی درباره آمار بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار پرونده بازنشستگی و مستمری‌بگیری تحت پوشش شعبه ۱۲ قرار دارند که از این تعداد ۱۴ هزار نفر بازنشسته، ۵۳۳ ازکارافتاده و حدود ۷ هزار افراد بازمانده از مزایای سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مندند.
وی ادامه داد: در فروردین سال‌جاری حدود ۲۶۰ میلیارد تومان مستمری به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر این شعبه پرداخت شد. افزایش تعداد افراد در سن بازنشستگی تحت پوشش تأمین اجتماعی، رشد جامعه بازنشستگان این سازمان را موجب شده است. بخشی از روند افزایشی جمعیت بازنشستگان به قوانین و مقررات بازنشستگی پیش از موعد مربوط می‌شود.

رشد ۱۴۰ درصدی بازرسی کشفی

رشد ۱۴۰ درصدی بازرسی کشفی در ۳ ماه
رئیس شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران افزود: در محدوده این شعبه ۳۸۶۰ کارگاه فعال تحت پوشش قرار دارند که ماهانه لیست حق بیمه به شعبه ارسال می‌کنند. ما با تلاش همکاران شعبه در محدوده زمانی سه ماه از سال گذشته شاهد رشد ۱۴۰ درصدی آمار حوزه بازرسی‌های کشفی شدیم. سال گذشته در پلاکبرداری‌هایی از کارگاه‌های محدوده مشخص شد که حدود ۴۰۰ آرایشگاه زنانه در این منطقه مشغول به فعالیت هستند که در سیستم ما ۹ مورد از آنها دارای کد کارگاهی بودند. به این واسطه با افزایش همکار خانم اقدام به تحت پوشش قرار دادن آرایشگاه‌های زنانه و مزون‌های لباس کردیم.
به گفته او؛ ما در بازرسی‌های کارگاهی به ترویج فرهنگ بیمه‌ای به ویژه بیمه اجباری در بین صاحبان کسب و کارها و اصناف و شاغلان در کارگاه‌ها پرداختیم و تا حدودی موفق به توسعه این فرهنگ شدیم.
رضوی اضافه کرد: ما در طول سال جلسات بسیاری از مدیران عامل و صاحبان مشاغل و کسب و کارها و شرکت‌ها برگزار می‌کنیم؛ برای نمونه تعدادی از مدیران پاساژهای بزرگ و نماینده افراد شاغل در بازار شوش را دعوت به حضور در نشست‌های تعاملی کردیم و از این طریق همه شاغلان این کارگاه‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. همین رویه را برای پوشش بیمه‌ای صاحبان مشاغل صنفی نیز انجام دادیم. این مجموعه جلسات در راستای اطمینان‌خاطر دادن به شرکای اجتماعی، موفقیت‌آمیز بود و نتایج آن را در جذب بیمه‌شدگان جدید مشاهده کردیم.

وصول حق بیمه بیشتر از میزان مصوب
رضوی همچنین درباره مصوب وصولی حق بیمه این شعبه تأمین اجتماعی بیان کرد: مصوب وصولی شعبه ۱۲ برای سال قبل، ماهانه ۹۲ میلیارد تومان بود که با اقدامات صورت گرفته، در پایان سال افزایش سه درصدی تحقق وصول را ثبت کردیم؛ این میزان رشد تحقق وصولی بالاتر از مصوب اعلامی از تلاش بی‌وقفه همکاران شعبه بود.
او اضافه کرد: برای سال‌جاری نیز با افزایش ۶۰ درصدی مصوب وصولی، این میزان به ماهانه ۱۶۰ میلیارد تومان رسید؛ امیدواریم در ماه‌های پیش رو نیز مصوب وصولی سال‌جاری را محقق کنیم. تحقق وصولی با تلاش بیشتر در حوزه بازرسی کشفی و رشد تعداد بیمه‌شدگان جدید قابل جبران است.

قوانین تسهیلگر سخت‌وزیان‌آور
رضوی در ارتباط با قوانین مشاغل سخت‌وزیان‌آور گفت: شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران از شعبی است که موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در آن پررنگ‌تر است. پیشتر افراد با سابقه ۲۰ سال متناوب یا ۲۵ سال غیرمتناوب امکان استفاده از بازنشستگی سخت و زیان‌آور را داشت. اما پس از ابلاغ قانون استفساریه، افراد با سابقه اشتغال حتی یک سال و بیشتر در کارگاه‌های مشمول شرایط سخت و زیان‌آور می‌توانند از این نوع بازنشستگی بهره‌مند شوند. به این واسطه با اقبال بسیار گسترده افراد برای استفاده از این قانون مواجه شدیم.

پرداخت ماهانه ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بیمه بیکاری
رئیس شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی تهران افزود: در حال حاضر ۴۵۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه ۱۲ تأمین اجتماعی قرار دارند که ماهانه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این افرارد پرداختی صورت می‌گیرد. سال گذشته با رشد تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری مواجه بودیم. اعمال سابقه در زمان دریافت بیمه بیکاری، یکی از دلایل ترغیب افراد به استفاده از مزیت بیمه‌ای و حمایتی سازمان تأمین اجتماعی است؛ در صورتی که این امکان وجود نداشت، کاهش مقرری‌بگیران این حوزه اتفاق می‌افتاد.
وی همچنین درباره خدمات الکترونیک و توسعه هوشمندسازی در سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: در حوزه خدمات غیرحضوری و سرویس‌های هوشمند تأمین اجتماعی اقدامات بسیار مناسبی در راستای کاهش حضور بیمه‌شدگان و ذینفعان در شعب صورت گرفته که موفقیت‌آمیز بوده است. البته همچنان امکان ادامه این مسیر و توسعه خدمات الکترونیک در تأمین اجتماعی وجود دارد.
به گفته رضوی؛ بهره‌مندی از امکانات تبلیغاتی و حتی استفاده از ظرفیت فیلم‌سازی را می‌توان در راستای شناسایی فرایندها، خدمات و مزایای پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار قرار داد؛ در این چارچوب امکان ارتقای فرهنگ‌بیمه‌ای نیز وجود دارد. از طریق تبلیغات همچنین امکان جذب بیمه‌شدگان جدید در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد؛ به عبارتی توسعه بیمه‌ای به واسطه ارتقای فرهنگ بیمه‌ای ممکن می‌شود. پیشنهاد می‌شود گستره خدمات سازمان تأمین اجتماعی توسط یک گروه تبلیغاتی به اطلاع عموم رسانده شود.

متناسب‌سازی با همسان‌سازی متفاوت است
رئیس این شعبه تأمین اجتماعی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که ماهیت متناسب‌سازی با همسان‌سازی تفاوت دارد. افراد با پرداختی بالاتر حق بیمه در طول سال‌های بیمه‌پردازی، طبیعتاً افزایش بیشتری خواهد داشت.
رضوی ادامه داد: به هر اندازه ورودی سازمان تأمین اجتماعی وضعیت بهتری داشته باشد، خروجی خدمات بهتری را می‌توان انتظار داشت و یکی از موارد تأثیرگذار در این مهم، مسأله بازرسی کارگاهی است. در حوزه بازرسی باید از نیروی جوان و دارای تمایل به این مهم بهره‌مند شد.

کد خبر: 80461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =