سازمان تأمین اجتماعی با صدور ابلاغیهای، شعب ۱۸ و ۲۷ تهران را بهعنوان شعب اختصاصی رسیدگی به امور رسانههای مکتوب و برخط (شامل روزنامهها، مجلات، پایگاههای خبری و خبرگزاریهای دارای مجوز وزارت ارشاد) معرفی کرده است.
الهام ابراهیمزاده، رئیس واحد وصول حق بیمه شعبه ۱۸ تهران در گفتوگو با آتیهآنلاین، پیرو این تصمیم ستادی اعلام کرد: هدف اصلی از این تصمیم، ایجاد وحدت رویه و برخورد یکسان با بیمهشدگان حوزه رسانه است تا از رفتارهای سلیقهای جلوگیری شود.
تسهیل خدمات بیمهای و کاهش چالشها
وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: با متمرکز شدن پروندههای رسانهها در این دو شعبه، امکان جمع آوری اطلاعات کارگاهها بهصورت یکپارچه و ارائه گزارش به اداره کل و ستاد سازمان تسهیل خواهد شد. این امر باعث تسهیل در رسیدگی به امور بیمهای و کاهش مشکلاتی مانند تأخیر در ارسال لیستهای بیمه میشود.
ابراهیمزاده همچنین تأکید کرد، این دو شعبه بهگونهای انتخاب شدهاند که دسترسی بیمهشدگان و کارفرمایان در شرق و غرب تهران بهراحتی امکانپذیر باشد.
روند بازرسی و شفافیت در لیستهای بیمه
طبق این ابلاغیه، هماهنگیهای لازم برای بازرسی از کارگاههای رسانهای نیز پیشبینی شده است. ابراهیمزاده در این خصوص توضیح داد: با توجه به ماهیت شغل خبرنگاری، حتی در صورت عدم حضور آنها در محل کار، اطلاعات ورود و خروج توسط مسئولان مجموعه به بازرسان اعلام و اسامی آنها ثبت می شود.
وی همچنین از الزام کارگاهها به درج دقیق «کدعنوان شغلی» خبرنگاران در لیستهای بیمه خبر داد و گفت: در گذشته گاهی شغل خبرنگاری در لیستها اعلام نمیشد، اما اکنون این موضوع بهصورت دقیقتر پیگیری میشود.
پرداخت سهم ۴ درصدی حق بیمه خبرنگاری
رئیس واحد وصول حق بیمه شعبه ۱۸ در خصوص پرداخت سهم ۴ درصدی حق بیمه مشاغل سخت و زیانآور (از جمله خبرنگاری) نیز توضیح داد: این مبلغ در دوران اشتغال فرد قابل پیگیری نیست، بلکه در زمان بازنشستگی پس از صدور حکم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید کمیته سخت و زیانآور شعبه، بدهی محاسبه شده به کارفرما اعلام و در صورت عدم پرداخت آن در مهلت یکماهه قانونی، طبق ماده ۵۰ از کارفرما وصول میشود.
وی از کارفرمایان حوزه رسانه خواست تا در ارسال لیستهای بیمه و فرآیند حسابرسی با سازمان تأمین اجتماعی همکاری لازم را داشته باشند و اطمینان خاطر داشته باشند که در صورت هرگونه مشکل، واحد وصول حق بیمه این شعبه آماده ارائه خدمات است.
به گفته ابراهیمزاده، اگرچه ممکن است این تصمیم در ابتدا با نگرانیهایی از سوی بیمهشدگان همراه باشد، اما در نهایت فواید آن _از جمله کاهش چالشهای اداری و افزایش شفافیت_ بیش از معایب احتمالی آن خواهد بود.
نظر شما