«فقر مهارتی» معضل اصلی بازار کار ایران

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شورای مهارتی کرمان، گفت: کمبود نیروی ماهر به یک چالش جهانی تبدیل شده اما در ایران، به دلیل ناهماهنگی بین بازار کار، صنعت و نظام آموزشی، شدت بیشتری یافته و منجر به پدیده‌ای به نام «فقر مهارتی» شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای، «غلامحسین محمدی» از کرمان به عنوان یکی از فرصت های بزرگ ایران نام برد و گفت: شرایط کرمان با دیگر استان‌ها متفاوت است و فعالیت‌های اقتصادی بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاده، نشان‌دهنده پویایی آن است.

به گفته‌ی محمدی، کرمان نخستین استانی بود که ابتکار راه‌اندازی کنسرسیوم مهارت را عملیاتی کرد و اکنون این مدل در هشت استان دیگر کشور نیز اجرایی شده است.

رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای تأکید کرد : مسیر توسعه باید با مشارکت و همدلی همه‌جانبه پیش برود و تا زمانی که منافع بخشی و شخصی با منافع ملی هم‌راستا نشود، نمی‌توان انتظار موفقیت از برنامه‌های توسعه مهارت داشت.

وی ضمن تأکید بر لزوم نگاه منطقه‌محور در توسعه کشور، بیان داشت: مدل‌های موفق توسعه در ایران، آنهایی بوده‌اند که با محوریت ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای پیش رفته‌اند، نه صرفاً نسخه‌های متمرکز ملی.

محمدی همچنین به یکی از چالش‌های جدی بازار کار کشور اشاره کرد و افزود: در تابستان، پاییز و بهار گذشته، فعالان اقتصادی همواره از کمبود نیروی ماهر به‌عنوان یک دغدغه جدی یاد کرده‌اند. این مسئله تنها مربوط به ایران نیست و در دنیا نیز دیده می‌شود، اما در ایران به‌دلیل شکاف میان نظام آموزشی و بازار کار، این کمبود با شدت بیشتری بروز پیدا کرده است.

وی این پدیده را «فقر مهارتی» نامید و گفت: فردی که فاقد مهارت شغلی است، عملاً از دسترسی به بازار کار محروم می‌شود. این نوعی دیگر از فقر است که باید جدی گرفته شود.

محمدی بیان کرد که برگزاری مسابقات ملی مهارت کارگران در استان کرمان، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این منطقه برای تقویت پیوند میان صنعت و آموزش است.

به گفته معاون وزیر کار، کمبود نیروی ماهر به یک چالش جهانی تبدیل شده اما در ایران، به دلیل ناهماهنگی بین بازار کار، صنعت و نظام آموزشی، شدت بیشتری یافته و منجر به پدیده‌ای به نام «فقر مهارتی» شده است.

وی گفت: در حالی‌که تقاضا برای نیروی کار بالاست، جوانان بسیاری بیکارند، چون آموزش‌هایی که می‌بینند با نیاز واقعی بازار کار هم‌راستا نیست.

رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، تأکید کرد:در دنیا حدود ۹۰ درصد آموزش‌ها با مشارکت کارفرمایان انجام می‌شود، اما در ایران سهم آن‌ها بسیار کم است و نیاز به بازنگری جدی در مدل‌های آموزشی وجود دارد.

وی با اشاره به موفقیت مدل کنسرسیوم مهارتی کرمان گفت: در کرمان، به‌واسطه وجود اکوسیستم صنعتی فعال، حدود ۸۰ درصد از مهارت‌آموختگان وارد بازار کار می‌شوند.

کرمان به ۵۰ مربی مهارتی نیاز دارد

معاون اقتصادی استانداری کرمان، اولویت استان را مهارت‌آموزی دانست و در حضور رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور اعلام کرد: در کرمان در زمینه مهارت‌آموزی آن طور که باید کار نشده است و یکی از این دلایل کمبود تعداد مربیان بوده است.

«غلامرضا سالاری»، در این جلسه تأکید کرد: استان حداقل ۵۰ نفر مربی حق‌التدریس نیاز دارد و ما خواستار این مجوز از معاون وزیر و دوم تفویض اختیار به استان در مورد برون‌سپاری مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای هستیم. افزایش مهارت‌ها در حوزه صنعت با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب در استان، دیگر خواسته او در این جلسه بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در این جلسه تصریح کرد: با توجه به تک‌فرزندی و دو فرزندی بودن ایرانیان، به‌زودی اتباع به طور کامل جایگزین نیروی کار ما خواهند شد.

«حسین میجانی»، نسبت به مهارت‌آموز نبودن آموزش‌های دانشگاه نیز انتقاد کرد و اعلام کرد: در استان کرمان به اندازه‌ی انگشتان دو دست، حسابدار صنعتی نداریم.بر اساس این گزارش، در شورای مهارت کرمان که با محوریت اقدامات صورت گرفته دستگاه‌ها در افزایش مهارت‌آموزی برگزار شد، نسبت به افزایش بیکاری در میان جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هشدار داده شد. طبق گزارش ارائه شده در این جلسه، نرخ مشارکت اقتصادی کرمان، همچنان پایین است و صرفاً ۹۸۰ هزار نفر در کرمان، جز جمعیت فعال‌اند که از این تعداد ۸۹۰ هزار نفر شاغل و باقی که بیش از ۸۸ هزار نفرند، بیکارند.

کد خبر: 80787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =